• Anonym (A)

Dricker jag för mycket?

Jag undrar liksom andra över vad som är alkoholism eller ej. Vore underbart att få någon annans syn på saken.

Jag och min man är båda människor som gillar att dricka öl, vin och goda drinkar. Dock tror jag vi gör det lite för ofta. Mest orolig är jag för mig själv. Jag dricker flera dagar i veckan. Har svårt att räkna exakt hur många, men ca 4-5 dagar av 7. Under veckorna handlar det om kanske 2-3 glas vin per kväll som jag dricker. Under helgerna (fredag och lördag) kan det bli ca 1 flaska vin plus två glas vin till. Jag blir sällan riktigt full, men njuter av en lätt salongsberusning.

Det är inte så att jag mår dåligt över mina alkoholvanor, eller skadar någon eller mig själv (vad jag vet än så länge) men jag börjar dock oroa mig en aning om vad som är rimligt.

Vore super tacksam för svar!

/S

• Svar på tråden Dricker jag för mycket?
  • Anonym (lagom)

Det verkar lagom, tycker jag. 

• Anonym (lagom)
    Men should drink no more than 21 units of alcohol per week, no more than four units in any one day, and have at least two alcohol-free days a week. Women should drink no more than 14 units of alcohol per week, no more than three units in any one day, and have at least two alcohol-free days a week.

Rekommendationerna i UK. 
  • neverpreggo

Kan du avstå från att dricka?

• Anonym (A)

Jag har faktiskt aldrig prövat avstå, men tänkte pröva från nästa vecka. En hel vit månad om jag klarar av det. Lite skrämmande kommer det ju bli...

• Anonym (Riskbeteende)

Veckokonsumtion

TÄMLIGEN RISKFRITT

KVINNOR: MÄN:

UPP TILL UPP TILL

7 Burkar folköl eller 10 burkar folköl eller

1 1/2 flaska vin eller 2 flaskor vin eller

30 cl starksprit 40 cl starksprit

RISKZON

MELLAN MELLAN

5 -9 burkar starköl eller 7 - 12 burkar starköl eller

2 flaskor vin eller 2 1/2 - 3 1/2 flaska vin eller

31- 55 cl starksprit 41 - 75 cl starksprit

HÖG RISK (GRAVA SKADOR)

ÖVER ÖVER

9 burkar starköl eller 12 burkar starköl eller

2 1/2 flaskor vin eller 3 1/2 flaskor vin eller

56 cl starksprit 76 cl starksprit

1 Flaska lättöl / dag under ett år motsvarar 9 st 75:or starksprit

1 Burk folköl /dag under ett år motsvarar 20 st 75:or starksprit

1 Burk starköl / dag under ett år motsvarar 29 st 75:or starksprit

• Anonym (Riskbeteende)

Den mängden du får i dig per vecka är högriskkonsumtion och du borde allvarligt fundera över om detta är vad du vill med livet.

• Anonym (Talande man)
    Anonym (A) skrev 2015-05-20 18:01:22 följande:

Jag har faktiskt aldrig prövat avstå, men tänkte pröva från nästa vecka. En hel vit månad om jag klarar av det. Lite skrämmande kommer det ju bli...

Ja, du dricker för mycket men också för ofta. Som sagts tidigare, du vet nog själv om det.
  • Anonym (.)

Att du tål mer. Om man dricker ofta vänjer sig kroppen och man behöver mer alkohol än tidigare för att bli full.

Att du ofta dricker mer än du hade tänkt.

Att du vill dricka igen dagen efter en fylla, för att må bättre eller för att du känner ett sug.

Att du får så kallade abstinensbesvär när du inte dricker.

Att du försöker sluta dricka utan att lyckas.

Att du tänker mycket på alkohol och ägnar mycket tid åt att skaffa, dricka och återhämta dig.

Att drickandet gör så att det går sämre i skolan eller på jobbet eller att du struntar i aktiviteter.

Att du glömmer vad du har gjort eller sagt när du har druckit, så kallade minnesluckor. Det kan vara ett tecken på att hjärnan har börjat skadas.

Att du fortsätter dricka även om du mår dåligt på något sätt.

Att du inte vill prata med andra om hur mycket du dricker.

Att du ser till att ha tillgång till alkohol, och alltid hittar anledningar till att dricka.

Att du dricker i smyg för att må bra och funka i vardagen.

Att andra kommenterar eller är oroliga för ditt drickande.

Det brukar vara svårt att erkänna att man har problem med alkohol, både för sig själv och för andra. Men om man kan göra det är det ett första steg mot att bli av med problemen.

• Anonym (A)

Tack alla för era svar! Ni har fått mig att se på problemet utifrån andra synvinklar.
    Nu blev jag riktigt orolig, men det antar jag väl bara är bra. 

Nu blir det att ta en vit månad och fundera över hur jag ska lägga upp mitt drickande i framtiden. 

Återigen: TACK!

• Anonym (Talande man)
    Anonym (A) skrev 2015-05-20 18:18:36 följande:

Tack alla för era svar! Ni har fått mig att se på problemet utifrån andra synvinklar.
    Nu blev jag riktigt orolig, men det antar jag väl bara är bra. 

Nu blir det att ta en vit månad och fundera över hur jag ska lägga upp mitt drickande i framtiden. 

Återigen: TACK!

Ja, du kan ju hoppas att du själv, och inte alkoholen, kan bestämma hur mycket och hur ofta du ska dricka.
  • Miss anonym

Hmm nja!

Jag kan dricka lika ofta som dig vissa veckor, kanske inte samma mängd på vardagar men ibland mer på helgen. Sen kan det gå 1 vecka utan att jag dricker något. Problemet ligger mer i hur förhållandet till alkoholen är än hur ofta och hur mycket. Som någon skrev tidigare om man smyger med det eller går och längtar efter ett glas varje dag då är det ett problem. Varför väljer man att ta det där glaset eller två en måndag? Det är nog något som du kanske ska fundera på.Men pröva med en vit period för att testa dig själv. Jag känner mig trygg i mitt förhållande till alkohol, trots att jag tar ett glas eller två mitt i veckan.

• Farsa på stan

Vissa här tycks tro att det finns ett absolut svar till frågan. Att det finns en magisk gräns, och så fort man överstigit den har man problem. Men faktum är att "normal" alkoholkonsumtion kan variera väldigt mellan olika människor. Det finns säkerligen alkoholister som bara dricker en gång i veckan, eller som dricker någon enstaka öl om dagen, liksom det finns "normala" alkoholdrickare som kan klämma ett sexpack eller en flaska vin om dagen utan att det får några särskilt dramatiska konsekvenser (förutom för midjemåttet och vanliga välfärdssjukdomar) eller leder till ett beroende.

Mängden är inget att oroa sig för, 2-3 dagliga öl, eller drinkar, eller vinglas är helt normalt så länge man sprider ut glasen över dagen och inte sveper alla på en gång. Det är effekterna (både de fysiska, de psykiska och sociala) av drickandet man ska titta på. Lyssna på din kropp, fråga närstående och gå till läkaren för leverprover, etc., om du är orolig.
    Jag har liknande konsumtion som dig, förutom helgdrickandet (dricker inte mer då än jag gör till vardags, gillar ej att bli märkbart berusad), men det medför inga negativa konsekvenser, enligt mig själv, min familj och min läkare.

• Anonym (Sepp)
    Anonym (A) skrev 2015-05-20 17:52:33 följande:

Jag undrar liksom andra över vad som är alkoholism eller ej. Vore underbart att få någon annans syn på saken.

Jag och min man är båda människor som gillar att dricka öl, vin och goda drinkar. Dock tror jag vi gör det lite för ofta. Mest orolig är jag för mig själv. Jag dricker flera dagar i veckan. Har svårt att räkna exakt hur många, men ca 4-5 dagar av 7. Under veckorna handlar det om kanske 2-3 glas vin per kväll som jag dricker. Under helgerna (fredag och lördag) kan det bli ca 1 flaska vin plus två glas vin till. Jag blir sällan riktigt full, men njuter av en lätt salongsberusning.

Det är inte så att jag mår dåligt över mina alkoholvanor, eller skadar någon eller mig själv (vad jag vet än så länge) men jag börjar dock oroa mig en aning om vad som är rimligt.

Vore super tacksam för svar!

/S

Du blir sällan full av en flaska vin. Hmmm... jag blir lätt berusad av ett glas. Ju mer man dricker desto mer okänslig blir man såklart. Om man inte blir full av en flaska vin har man nog problem.
  • Pomperipozzan

Äsch, endast det faktum att du tycker det känns skrämmande med en vit månad tycker jag räcker: du ligger i riskzonen för/eller har utvecklat ett missbruksveteende.

Prova en vit månad, får du återfall tycker jag du ska vända dig till närmsta vårdcentral, där brukar finnas en missbruksenhet med psykolog som du kan få hjälp av. Bättre att ta tag i det nu än om tio år.

Lycka till, det här fixar du!

• Anonym (Chianti)

Det är skillnad på "överkonsumtion" som kan ge fysiska problem med t ex levern i framtiden och alkoholism. Jag vet flera bland annat jag själv som konsumerar ungefär som ts, men inte har några alkoholismproblem, dvs inget beroendebeteende. Andra kan dricka mer sällan men kan inte sluta när de börjat och drickandet får sociala konsekvenser, då har man problem.

Jag kan göra uppehåll när jag vill och känner inget beroende, och dricker mig aldrig berusad. Men 2-3 glas vin en vardag är så gott!

• Anonym (riskbruk)

En del har påpekat problemen med ett beroende i tråden men det som tycks missat är riskbruk. Signaturen (riskbeteende) här uppe definierar vad som är riskbruk över en vecka. Även vid intensivkonsumtion, alltså att man dricker mycket vid ett tillfälle, föreligger risker för den fysiska och psykiska hälsan. Med intensivkonsumtion menas att en som kvinna dricker mer än tre standardglas eller att en som man dricker mer än fyra standardglas vid ett och samma tillfälle.
    Dricker du en flaska vin plus två glas är du uppe i dubbla den mängden.

Klokt val med en vit månad, lycka till! =)

• Anonym (fd alkoholist)

I egenskap av fd alkoholist skulle jag säga att man kan ställa sig dessa frågor

*Har jag svårt att hålla upp med att dricka (ta en vit månad t ex)?
    *Dricker jag av någon särskild anledning (för att bli lugn, bota ångest, för att flumma, för att kunna umgås med andra på fester)?

Har du ett ja på båda frågorna är det läge att vara orolig.
    Givetvis kan man dricka för mycket utan att svara ja på frågorna men just ett missbruk ser jag som när man har svårt att bruka något måttligt/inte klarar av att sluta om man vill och det ofta finns underliggande skäl till varför man (miss)brukar. Överkonsumtion är ju dock inte heller nyttigt om man så har psykisk kontroll över sitt bruk.

Svar på tråden Dricker jag för mycket?