• KarnaB

17 år och gravid. Blandade känslor.

Det är inte lätt att ta te beslut om abort. Jag tror att många tänker som dig, du är definitivt inte ensam! Jag blev gravid som sextonåring och beslutade mig för abort, det viktigaste och bästa beslutet jag tagit i livet hittills tror jag. 

Du behöver fråga dig: för vem behåller du barnet? Vilket liv kan du erbjuda ditt barn? 

När du skaffar familj kommer ditt barn finnas där resten av ditt liv. Därför är det ju verkligen ingen brådska, även om man kanske tycker jättemycket om barn och gärna ser sig själv som förälder. 

Ingen kan säga åt dig vad du ska göra, men eftersom du inte är myndig och inte har en egen bostad bör du verkligen lyssna på din familj. Ditt val påverkar dem i nästan lika stor utsträckning som det påverkar dig.

I nuläget är jag så lycklig att jag gjorde abort under min tonårstid. Jag hade inte kunnat resa, plugga, flytta runt och allt det där som har gjort att jag mognat och stabiliserat mig som människa de senaste åren.

Jag spenderade också två år av mitt liv med en kille jag trodde var mitt livs kärlek under gymnasiet men vi förändrades båda jättemycket under de åren och gick skilda vägar på ett mkt destruktivt sätt. Idag elva år senare är jag så mycket lyckligare med min nuvarande sambo sedan 6 år. Jag är hundra procent säker på att vad som än händer med vår relation kommer han definitivt vara en bra förälder, och den tryggheten är i min erfarenhet nästintill omöjlig att få när man är så ung.

Jag försöker inte säga "gör abort" men jag vill att du ska tänka på varför du vill behålla barnet. Och på allt som du väljer bort. 

Svar på tråden 17 år och gravid. Blandade känslor.