Anonym (Fattar inte) skrev 2015-05-17 10:01:14 följande:
Jag förstår faktiskt inte varför man måste berätta hur många sexpartners man haft eller hur man haft sex för sin partner överhuvudtaget?! Speciellt eftersom de flesta verkar vara så jäkla känsliga när det gäller det. Okej om man vill berätta om man är oskuld, men det är ju en annan sak.
Jag och min sambo har varit tillsammans i flera år, men vi vet fortfarande inte hur många den andre har pippat med. Vi har inte frågat och ingen av oss bryr sig. Det är våran relation som är viktig, inte hur många trekanter han har haft eller hur ofta jag haft gruppsex innan vi träffades. Herregud, folk har verkligen problem.
Grejen är väl som så att man bör berätta sådant för ens partner som just individen tycker är viktigt för att möjliggöra välinformerade beslut. Vet själv inte om jag hade varit så speciellt intresserad av att veta min partners sexuella bakgrund, men hade jag det samt frågat om det hade jag förväntat mig ett ärligt svar och inte en massa lögner då ärlighet är väldigt viktigt för mig.
Är det ok att ljuga om andra känsliga saker med som är överspelta i nuläget i sitt förhållande också? Ska mördare ha rätt att ljuga om mord de begått för sin partner om deras straff är avtjänat eller brottet preskriberat? Ska pedofiler få göra det om de tidigare i livet förgripit sig på barn, men numera anser att de lagt det bakom sig och kan kontrollera sina lustar?
Tycker inte för egen del att man har rätt undanhålla och definitivt inte att ljuga om sådant som man vet eller kan anta att ens partner skulle vilja veta utan väldigt goda skäl till detta (som om man riskerar att skada någon annan person än sig själv genom att berätta eller liknande då jag kan tycka det är acceptabelt med att undanhålla men inte ljuga). Men det kanske bara är jag som tycker att ärlighet är en av grundpelarna i ett förhållande?