Inlägg från: lebowski |Visa alla inlägg
  • lebowski

    Skola skippar läxor

    Nu är det väl även så att matematik har blivit det ämne som debatten kommit att handla om som värdemätare för svenska elevers status gentemot Europeiska, Asiatiska och Amerikanska barn. Det står väl ganska klart att det inte är det ämne som kommer att skapa underlaget för landets välfärd framöver. Matte är enkelt att använda i mätsammanhang och just mätningen har fått större fokus i skolan än själva undervisningen. 

  • lebowski
    aleydis skrev 2015-05-16 16:46:08 följande:

    Ts, det är nog svårt för de flesta av oss här att hänga med i ditt resonemang. Så istället för att bli sur kanske du kan förklara hur du menar?

    På vilket sätt har barn till engagerade föräldrar större chans att "avancera" i matte? Om ett barn har oengagerade föräldrar men är duktig i matte - får de inte gå upp till nästa årskurs mattebok? Avancerar de för att de arbetar bättre i skolan eller tar de frivilligt hem böckerna och arbetar utanför skoltid?


    Du frågar åtminstone innan du kommer med lösryckta påståenden om vad tråden handlar om. Men att kalla någon för sur låter lite nedvärderande. Är det det du är ute efter?

    Om barnen får läxor så skulle ALLA få en utmaning. Men tar man bort läxorna så får i första hand enbart de barn vars föräldrar är engagerade nog att be om extrauppgifter den utmaningen. Sen finns det säkert undantag där enskilda barn lyckas resonera sig fram med läraren om att få extrauppgifter för att spinna vidare på sin talang. Men det är ju förstås enbart på film som det händer och den svenska skolan är inte Will Hunting.
  • lebowski
    modsey skrev 2015-05-16 17:08:48 följande:
    menar du läxor som i att alla barn ska göra samma läxa under samma förutsättningar?
    varför tror du inte de skolor som medvetet tagit bort just såna läxor som ska göras hemma med varierande hjälp och stöd av föräldrar, att de inte tänker till I skolan och utmanar dem där. I skolan där arbetet ska göras och förutsättningar finns för alla barn att få det pedagogiska stöd de behöver.
    Spelar ingen roll hur läxorna utformas för när de tas bort kommer engagerade föräldrar att fylla tomrummet och för barn utan engagerade föräldrar blir det bara skolarbetet kvar. Jag säger inte att det inte borde räcka med enbart skolarbete, men jag säger att vissa barn kommer att kompenseras hemma av sina föräldrar vilket gör att drömmen om den jämlika skolan får motsatt verkan. Det blir en skola för barn med engagerade föräldrar. 

    Eftersom barn har olika förutsättning i hemförhållandena så borde istället politiker ösa in resurser för att motverka det genom att skapa fri läxhjälp. Att ta bort läxorna leder ingen vart. Typisk snålpolitik á la Allians. 
  • lebowski
    Ramborg skrev 2015-05-17 08:16:52 följande:
    Precis. Om föräldrar inte tycker skolan är viktig kommer barnet alltså gång på gång komma tillbaka utan att ha gjort läxan. Kommer alltså bli barnen med engagerade föräldrar som gör läxorna och som gynnas av dem.
    Läxor som repeterar vad som sagts i klassrummet är viktigt. Om barnen lär sig teorin i klassrummet så ska läxor se till att det blir praktiserat. Så fungerar inlärning. Barn behöver repetera eftersom det är en del i inlärningen. På skoltid finns inte tid till repetition utan det borde istället konkurrera med den tid som barnen använder till att sitta och spela innan deras stressade föräldrar med övertidsarbete kommer hem och lagar deras mat.

    Samt, att som några här gjorde, jämföra barns läxor med vuxenvärldens övertidsarbete är felaktigt. Vuxnas övertidsarbete är i första hand inte del av en inlärningsprocess utan enbart konsekvenserna av resursbrist.
  • lebowski
    Anonym (???) skrev 2015-05-16 22:07:16 följande:
    Men jag tror du gör en tankevurpa här...

    Väljer skolan verkligen ut elever vars föräldrar är extra engagerade? Hur vet läraren vilka dessa föräldrar är? Har ni fått svara på en enkät eller nåt?
    Du har missförstått problembilden. Läs om!
  • lebowski
    Anonym (Förtydliga) skrev 2015-05-16 20:15:40 följande:
    Haha..

    Varken det ena eller andra. Jag ville bara i likhet med många andra i tråden få ett förtydligande av vad du menar är problemet.
    Anledning att jag frågade är den progressiva syn du har på barnens inflytande och egna engagemang i skolarbetet.
  • lebowski
    Flickan och kråkan skrev 2015-05-16 17:37:27 följande:
    Men diskuterar vi hemarbete här överhuvudtaget? Det du är irriterad över är ju att barnen arbetar med olika saker i skolan. Och det är väl ändå i skolan barnen ska utmanas och där alla barn kan få hjälp med att lösa det som är en utmaning för just dem, inte få utmaningar att lösa hemma.....där vissa kan få mycket hjälp och andra inte?
    Beror på hur man definierar en utmaning. Läxor ska rikta in sig på repetition av den "teori" som läraren gått igenom i klassrummet. Repetition är en del av inlärningsprocessen och ju mer repetion ett barn går igenom desto bättre blir resultatet. Därför borde läxor kunna ses som en utmaning.
    Flickan och kråkan skrev 2015-05-16 17:37:27 följande:
    Jag undrar fortfarande - har gjort det flera gånger och får aldrig något svar - hur du kan ha full koll på vilket engagemang alla andra föräldrar har i sina barns studier. Det finns många barn som har svårt med inlärning av olika orsaker som har jätteengagerade föräldrar. På vilket sätt blir dessa barn hjälpta tänker du (de springer inte och viftar med överkursböcker) av att andra klasskompisar inte får utmaningar på sin nivå?
    Varför göra undantagen till regel?
    Flickan och kråkan skrev 2015-05-16 17:37:27 följande:
    Jag undrar också fortfarande om du resonerar på samma sätt när det gäller exempelvis läsning och arbete med läsförståelse. vad ska vi göra åt de barn som springer och viftar med svårare skönlitteratur än de som behöver träna med grundläggande läsning?

    Om det är själva bokviftandet och att det har blivit en statusfråga som bidragit till att man trycker ner andra på ett otrevligt sätt, så förstår jag din frustration. Men då är det ju det skolan måste ta tag i, inte att barn arbetar med uppgifter på sin nivå.
    Bokviftandet är inte huvudproblemet och visst kan man föra samma resonemang för andra ämnen. Engelska glosor exempelvis.

  • lebowski
    modsey skrev 2015-05-17 09:26:00 följande:
    delar inte alls din åsikt.
    Att skolarbetet ska göras i skolan är ju rätt vanligt i sk läxfria skolor. Det betyder bara att arbetet görs där det finns pedagoger.
    Läxor eller ej - repetition är det viktiga. Förläng i bästa fall skoldagen med de timmar som krävs för att repetitionen ska få effekter. Men eftersom det är en resursfråga som kräver politiska prioriteringar så faller det tillbaka på engagerade föräldrar. Saknar då den engagerande föräldern så kommer barnet inte få någon repetition och därmed hamna på efterkälken. Den "jämlika skolan" plockar bort läxorna men glömmer bort barnen och vikten av repetitionen som del av inlärningsprocessen.  
  • lebowski
    modsey skrev 2015-05-17 09:54:28 följande:
    så ditt förslag är att ge dem läxor som inte alla har möjlighet att få hjälp med, för de gynnar ju så många barn eller?
    Självklart är det bättre att ha möjlighet och tid att göra detta i skolan, det gynnar nämligen alla barn!
    Men eftersom skolan (läs barnen) inte prioriteras sådana resurser så faller repetition i form av läxor tillbaka på föräldraansvaret. När skolan märker att det inte är hållbart så inför de läxfri skola och påkallar jämlikhet. Resultatet blir dock att engagerade föräldrar som förstår värdet av repetition ser till att barnen får den viktiga delen tillgodo, medan barn som inte har det lika förspänt hemma kommer att missa hela den repetitiva delen av inlärningen.
  • lebowski
    modsey skrev 2015-05-17 10:07:32 följande:
    de barnen når du ju i så fall inte i alla fall.
    Tvärtom, har man läxfri skola så faller ett större ansvar på skolan här att erbjuda olika former av alternativ.
    Jag upprepar mig tyvärr men skolan har ändliga resurser som du kanske uppmärksammat i medierna. Alternativ som läxhjälp behöver finansieras och sådana pengar finns inte så länge vi behöver skapa politik på en högerbudget. 
  • lebowski
    Anonym (Förtydliga) skrev 2015-05-17 10:04:21 följande:
    Intressant förmåga att läsa mellan raderna. Jag har inte uttryckt någon åsikt åt något håll i denna tråden. Jag ville bara få förtydligat vad du ansåg problemet var. Jag ville alltså förstå. Jag förstod det nämligen inte av dina tidigare inlägg. Det var en fråga helt enkelt.
    Läs då inlägg #50 för att få hela tråden sammanfattad.
  • lebowski
    modsey skrev 2015-05-17 10:10:36 följande:

    och att skolan görs läxfri av de skäl du anger är så långt i från den erfarenhet jag har av läxfria skolor så det är inte ens igenkännbart...


    Vad är det du fått för bild av skälen för den läxfria skolan?
  • lebowski
    modsey skrev 2015-05-17 10:12:22 följande:
    och ändå likväl fungerar det bra på många skolor med just läxfrittSolig
    Bra är ju ett relativt begrepp. Länka gärna eller beskriv hur den läxfria skolan har skapat positiva resultat. 
  • lebowski
    modsey skrev 2015-05-17 10:31:07 följande:
    Nu finns det ju om du googlar en uppsjö med artiklar. dessa ex
    www.svt.se/nyheter/regionalt/blekinge/toppbetyg-pa-laxfri-skola
    skolvarlden.se/artiklar/laxfri-skola-hojde-betygen
    www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/irenewennemo/article19069822.ab
    laxfritt.wordpress.com/

    en hel bok i ämnet, finns säkert massa bra länkar där ( har inte läst den själv)
    www.adlibris.com/se/bok/laxfritt-for-en-likvardig-skola-9789175579313
    Intressant. Jag läser om Norrevångskolan:

    Det var vid höstterminen förra året som Norrevångskolan startade sin nya inriktning. De drygt 200 eleverna började med att äta frukost på skolan på morgonen och slutade skoldagen med att läsa läxor med hjälp av pedagoger på skolan.

    "läxor med hjälp av pedagoger" - ja men då är ju skolan inte läxfri!!
  • lebowski
    modsey skrev 2015-05-17 10:31:07 följande:
    Nu finns det ju om du googlar en uppsjö med artiklar. dessa ex
    www.svt.se/nyheter/regionalt/blekinge/toppbetyg-pa-laxfri-skola
    skolvarlden.se/artiklar/laxfri-skola-hojde-betygen
    www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/irenewennemo/article19069822.ab
    laxfritt.wordpress.com/

    en hel bok i ämnet, finns säkert massa bra länkar där ( har inte läst den själv)
    www.adlibris.com/se/bok/laxfritt-for-en-likvardig-skola-9789175579313
    Länken om Hallstahammar handlade inte om några positiva effekter utan enbart om den läxfria skolan som ett återkommande slagträ i den politiska debatten. 
  • lebowski

    Läxförhör är dock en relik som borde plockas bort. Den skapar stress hos eleven och leder enbart till att lära för stunden. Effekterna av läxläsning kommer ändå tydligt att synas i framtida resultat.

  • lebowski
    modsey skrev 2015-05-17 10:41:24 följande:
    traditionella läxor, dvs hemarbete efter skoltid.
    Att de fortsätter jobba i skolan har ingen sagt något om och även om benämningen läxfri kan vara missvisande tror jag de flesta förstår att det är hemmajobb vi pratar om
    Det blir hemmajobb vi pratar om då skolan inte ställer pedagoger tillhanda för att hjälpa till med läxorna. Självfallet är det bättre att vara rik och frisk än fattig och sjuk. En skola som tillhandahåller pedagoger är bättre än en skola som inte gör det. Men oavsett om de gör det eller ej så måste eleverna få läxor för att öva repetition.  
  • lebowski
    Flickan och kråkan skrev 2015-05-18 19:51:09 följande:
    Ja, jag läste fel och för snabbt. 
    Jag tycker din argumentation mest handlar om att det går fort och blir fel. Du är väl inte lärare själv hoppas jag?
Svar på tråden Skola skippar läxor