Flickan och kråkan skrev 2015-05-16 17:37:27 följande:
Men diskuterar vi hemarbete här överhuvudtaget? Det du är irriterad över är ju att barnen arbetar med olika saker i skolan. Och det är väl ändå i skolan barnen ska utmanas och där alla barn kan få hjälp med att lösa det som är en utmaning för just dem, inte få utmaningar att lösa hemma.....där vissa kan få mycket hjälp och andra inte?
Beror på hur man definierar en utmaning. Läxor ska rikta in sig på repetition av den "teori" som läraren gått igenom i klassrummet. Repetition är en del av inlärningsprocessen och ju mer repetion ett barn går igenom desto bättre blir resultatet. Därför borde läxor kunna ses som en utmaning.
Flickan och kråkan skrev 2015-05-16 17:37:27 följande:
Jag undrar fortfarande - har gjort det flera gånger och får aldrig något svar - hur du kan ha full koll på vilket engagemang alla andra föräldrar har i sina barns studier. Det finns många barn som har svårt med inlärning av olika orsaker som har jätteengagerade föräldrar. På vilket sätt blir dessa barn hjälpta tänker du (de springer inte och viftar med överkursböcker) av att andra klasskompisar inte får utmaningar på sin nivå?
Varför göra undantagen till regel?
Flickan och kråkan skrev 2015-05-16 17:37:27 följande:
Jag undrar också fortfarande om du resonerar på samma sätt när det gäller exempelvis läsning och arbete med läsförståelse. vad ska vi göra åt de barn som springer och viftar med svårare skönlitteratur än de som behöver träna med grundläggande läsning?
Om det är själva bokviftandet och att det har blivit en statusfråga som bidragit till att man trycker ner andra på ett otrevligt sätt, så förstår jag din frustration. Men då är det ju det skolan måste ta tag i, inte att barn arbetar med uppgifter på sin nivå.
Bokviftandet är inte huvudproblemet och visst kan man föra samma resonemang för andra ämnen. Engelska glosor exempelvis.