Flickan och kråkan skrev 2015-05-18 16:13:36 följande:
Ja, det kan det göra. Beror givetvis lite på upplägget och ålder på eleverna. Men det är ju en sanning med modifikation. Har man en hel klass så är det många elever. Majoriteten lärare idag är inte klasslärare utan har vissa ämnen i klassen. Vi har haft läxläsning på klasstid periodvis. Det innebär att kanske 5 elever arbetar med mitt ämne, ibland ingen, övriga med någon annan läxa. Några behöver behöver mycket hjälp vilket innebär att möjligheten/tiden att faktiskt kolla av vad alla 30 som helhet kan av sin läxa är ganska begränsad. Arbetar de dessutom med ett ämne som jag inte undervisar i så ligger arbetet fortfarande på ämnesläraren att för- och efterarbeta.
Ska läxläsning i skolan efter skolan vara obligatorisk så att alla måste vara där fast det finns många barn/ungdomar som faktiskt repeterar och lär in den typen av uppgifter bättre på egen hand hemma.....efter att de har fått äta och vila lite. Alla är inte som mest effektiva direkt efter en lång skoldag i ett klassrum tillsammans med 30 andra. Om läxorna är just av den typen som inte kräver nya kunskaper.
Och vart ska vi räkna det arbete hemma som många elever som siktar på högre betyg gör? Eller dem som får träna extra för att överhuvudtaget lägsta godkända kunskapskrav? Om läxtiden som erbjuds inte räcker till......är skolan då fri från hemarbete.....och jämlik?
jag tycker absolut inte att läxläsning efter skoltid ska vara obligatoriskt! Som du skriver så behöver olika elever olika mycket och har olika förutsättningar att få hjälp hemifrån. Det ska vara ett alternativ och ett erbjudande från skolan att det finns läxgrupper. Behöver eller vill man inte så går man inte dit. Vill man läsa hemma gör man det. Men har man ingen hjälp hemma att få av olika skäl så är det väl det bästa för alla, att eleverna får hjälp av någon!