Inlägg från: Guldbarb |Visa alla inlägg
  • Guldbarb

Kastrering idag men veterinären tyckte inte bry sig så mycket om tratt??

Är de på såren behöver de tratt, det kan annars bli infekterat och de skulle kunna få upp stygnen. Att sätta ihop tratten är inte så svårt om man får kläm på det men det kan behövas några försök... Om man har tratten liggande platt så finns en lång plastflärp. Den ska träs genom hålen. Så man viker trattenså den blir som en tratt... där hålen som finns över flärpen och hålen som är på motsatt sida ligger över varandra. Delen med flärpen har du överst, du trär sedan flärpen igenom genom att börja från det som blir insidan till utsidan och fortsätter sedan så hela vägen. De små flärparna som finns gör du liknande med, de ögglor som blir sätter du sedan ett halsband genom. (Jag hoppas detta hjälper dig något)

Men med tanke på att du har två kan det hända att de hjälper varandra, eller som min hona lärde sig, kliar med trattkanten på såret. Då kan du göra en dräkt i stället, ta en långärmad tröja, som inte används som är tillräckligt töjbar för att katten ska kunna ha den på sig och klipp i lagomlängd. Gör sedan hål för alla fyra tassar och ta på katten den.

Tratt och klädseln är bra att variera mellan eftersom i klädsen kan de äta och tvätta sig till viss del medans i tratten så luftast såret.

(De djur jag kastrerat, katter och hund har alla varit hysteriska med såren. Det finns vissa som låter det vara men är djuren på är det bättre att vara på den säkra sidan)

Svar på tråden Kastrering idag men veterinären tyckte inte bry sig så mycket om tratt??