Flash Gordon skrev 2018-12-01 14:04:42 följande:
Du ser inte att Guillou själv, i intervjun med Expressen, erkänner att han jobbade åt KGB?
Självklart jobbar den som walraffar för den de vill avslöja - eller vem jobbar de egentligen för
www.aftonbladet.se/kultur/a/WL6vr2/expressens-forlorade-scoop-om-guillou"På kvällen den 20 mars 2010 tar Expressens reporter Mikael Ölander och hans kollega Mikael Hylin vid en ceremoni i Radiohuset emot föreningen Grävande journalisters pris Guldspaden för scoopet att Guillou varit hemlig sovjetagent. Juryns motivering lyder: ”För ett spektakulärt avslöjande som ändrade historieskrivningen kring en ikon inom journalistik och samhällsdebatt.”
Dagen efter prisutdelningen står Mikael Ölander på Grävseminariets scen för att berätta om sitt stora scoop. Nu utspelar sig något som definitivt aldrig tidigare hänt i Guldspadens historia.
Intervjuaren frågar hur Mikael Ölander ser på Jan Guillous försök att framstå som en ung journalist som bara ville göra ett journalistiskt jobb om KGB. Mikael Ölander svarar: ”Jamen allting det som Jan berättar om varför han gjorde det, och vilket syfte han hade, där måste vi lita på Jan. Han berättar väldigt detaljerat om hur han tänkte och hur han resonerade och jag tycker det är fullständigt rimligt alltihop han berättar.” Därefter förklarar Ölander att det som han ”personligen tycker är något av det mest intressanta” är att Säpo använt ”de här lösa uppgifterna” för att 1973 få till stånd en telefonavlyssning som egentligen var olaglig. ”Alltså det här var ett jävligt fult trick egentligen av Säpo”, tycker han.
Jag undrar hur många i salen som förstår att Mikael Ölander med ”de här lösa uppgifterna” menar Lembergs angiveri från 1967 om att Guillou skulle ha varit KGB-agent. Just de ”lösa uppgifterna” som i en statlig utredning från 2002 benämns ”gammal skåpmat” men som likafullt blir ett ”scoop” i Expressen 2009 och som kvällen innan kammat hem 2010 års Guldspade åt Mikael Ölander själv. Inser överhuvudtaget någon vad det är Ölander står och säger?
Intervjuaren tycks inte riktigt hänga med, så hon frågar om han tror att det finns något mer att gräva fram. Ölander svarar: ”Jan Guillou har ju varit oerhört tydlig med att berätta om vad det här var för någonting. Jag tror på honom. Jag betvivlar inte ett ord av vad han har sagt.(...) Men det skulle vara väldigt intressant att se hur KGB har uppfattat honom. Hur har de tolkat den här kontakten? Här gör han en under coveroperation. Upptäckte de det? Misstänkte de det någon gång?”
Med de orden är intervjun slut. Mikael Ölander tackar för sig och går av scenen. Guillou har enligt Expressens egen prisbelönte reporter inte varit ”agent åt Sovjet” som tidningen påstått. Utan journalist i färd med att göra en ”under coveroperation” i syfte att avslöja KGB."