Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
Aftonbladet: Rasism, men med förnuft?
Petter Larsson: Ygeman måste ta avstånd från sig själv
www.aftonbladet.se/kultur/a/WjnwmG/petter-lar...
Återstår då att se hur Ygemans utspel kommer att hanteras av de partier som utgör socialdemokraternas regeringsunderlag.
www.dn.se/sverige/ygeman-max-halften-med-utomnordisk-bakgrund-i-utsatta-bostadsomraden/
"Nu vill migrations- och integrationsminister Anders Ygeman se tydligare kriterier i klassningen av utsatta områden.
– Problemet med den lista vi har i Sverige är att det inte blir tydligt för kommunerna hur man kan ta sig bort från listan. Jag skulle vilja att vi och polisen och andra engagerade har en diskussion om hur kriterierna ser ut. De måste vara transparenta och förutsägbara, säger Anders Ygeman.
...
– Om du ska lära dig svenska, då måste du öva. Om du då bor i ett område där du kan klara dig på hemlandets språk så blir det otroligt mycket svårare att lära sig och utveckla språket. Om du dessutom har ett arbete där du kan klara dig på hemlandets språk – när ska du öva svenska språket då? I den kontexten tror jag att det där måttet kan säga något viktigt, säger Anders Ygeman.
...
Anders Ygeman vill inte betona ursprung lika mycket. Han tror egentligen att andra faktorer – som arbetslöshet, utbildningsnivå och kriminalitet – är viktigare när ett bostadsområdes utsatthet ska avgöras.
– Men de socioekonomiska faktorerna har också en etnisk dimension, eftersom runt 75 procent av de långtidsarbetslösa har utomnordisk bakgrund.
Ministern ser framför sig att andelen boende med utomnordisk bakgrund ”kanske ska vara ett av fem kriterier” i klassningen av utsatta områden.
Var vill du sätta gränsen?
– Jag tror att det är dåligt att ha områden där majoriteten har utomnordiskt ursprung.
Så är det femtio procent, alltså?
– Det är väl en siffra att utgå ifrån. Ska vi sen sätta den där siffran på allvar, då behöver vi utreda och fundera. Men om du vill ha en hunch, så skulle jag sätta det där.
...
Anders Ygeman talar uppskattande om Danmarks ”arbete med att inte ’fylla på’ utsatta områden med människor som saknar egen försörjning”.
– Och omvänt, det man har gjort för att fylla på med människor som är resursstarka och försörjer sig själva.
Danmark tillämpar så kallad ”flexibel uthyrning” – man låter personer som har jobb eller utbildar sig gå före i bostadskön i utsatta områden. Det vill Anders Ygeman se även i Sverige, som ett led i att ”ändra sammansättningen i området”.
– Vi måste göra det lättare för människor som arbetar eller pluggar att bosätta sig i utsatta områden och riskområden. Vi behöver få ganska tuffa krav så vi inte fyller på utsatta områden med folk med svag betalningsförmåga.
...
Du vill helt enkelt ha en diskussion som handlar om invandring och integration kopplat till brottsligheten?
– Jag vill snarare tvärtom. För mig är segregation inte bara en fråga om vilket land man kommer ifrån, utan jag ser det bredare. Men, ja: Om vi inte gör de förebyggande åtgärderna, om vi inte klarar att dra ut ungarna från gängen – då kommer vi inte att klara av att bryta brottsligheten. Migrationspolitiken är just nu inte särskilt viktig för det – för det kommer väldigt få till Sverige jämfört med tidigare.
...
Fakta. Polisens lista över Sveriges utsatta områden
■ Polisens lista över utsatta svenska bostadsområden har funnits sedan 2015 och uppdateras vartannat år. 60 områden finns för närvarande på listan, som är uppdelad i tre kategorier: utsatt område, riskområde och särskilt utsatt område.
■ Ett utsatt område präglas enligt polisens definition av låg socioekonomisk status och där kriminella har stor inverkan på lokalsamhället.
■ Riskområde är en mellankategori för områden som uppfyller samtliga kriterier för ett utsatt område men inte riktigt når upp till de kriterier som kännetecknar ett särskilt utsatt område.
■ För att ett område ska klassas som särskilt utsatt krävs att det ”kännetecknas av en allmän obenägenhet att delta i rättsprocessen”. Det kan även förekomma systematiska hot och våldshandlingar mot vittnen, målsägare och anmälare i området. Situationen i området innebär att det är svårt eller nästintill omöjligt för polisen att fullfölja sitt uppdrag.
Källa: Polisen"