Inlägg från: Anonym (mr happy) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mr happy)

Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

Flash Gordon skrev 2017-05-09 21:06:26 följande:
    Det rimliga alternativet som borgare är att sätta press på sina egna politiker. Ställa dem till svars. Och i värsta fall rösta blankt.

Inte att rösta på ärke-fienden.

Alliansen kommer att söka makten om de blir större än SVMP. Det måste vara målet och då är de inte behjälpta av att S får röster från borgerliga.
    Att rösta blankt är det sämsta man kan göra. Denna röst är ogiltig. Då är det bättre att rösta på Kalle Anka.

Jag har ingen "egen politiker" att sätta press på.

Sosseriet är inte ärkefienden. Mp, v och sd är ärkefienden. En blankröst ger mer inflytande åt ärkefienden, vilket naturligtvis är uteslutet.

Alliansen har ingen trovärdighet eftersom de lagt sig platt. Det handlar om att försvaga v, mp och sd. Därmed är en röst på s ett vinnarvapen.
  • Anonym (mr happy)
    Flash Gordon skrev 2017-05-09 21:39:48 följande:
    Tja, om du inte ser S (med maskformigt bihang) som ärkefienden så gör du inte.

De facto har vi dock en blockpolitik som innefattar SVMP på ena sidan och Alliansen på den andra. Och ett tredje block med SD.

För Alliansens och borgerlighetens skull finns det inget att vinna på att någon röstar på S. Då är det bättre att den rösten "försvinner" som blank.
    Jag röstade på Alliansen 2014, men det var ett misstag. Jag trodde inte de skulle lägga sig platt. De släpper igenom dåliga budgetar som vänsterpartiet varit med och utformat. Därmed är de stödpartier till vänsterpartiet. Då röstar jag hellre på s.

Ju fler röster s får desto mindre inflytande till v och mp.

Jag har inget intresse för Alliansen. De har lagt sig platt. De är som Kalle Anka-partiet.
  • Anonym (mr happy)
    kvarnfot skrev 2017-05-10 08:07:58 följande:
    Tja du måste ha missat hela grejen med "Decemberöverenskommelsen".....
    Om alliansen tar makten nästa år så skall S enligt denna också lägga sej platt om man inte har stöd för en egen budget för att inte låta SD sabba allt.
    Jo, jag har fattat, men det har inte du.

Den som är folkvald måste göra allt hen kan för att driva den politik hen gick till val på. Allt annat är ett jättesvek mothens väljare. Att lägga sig platt av rädsla för att få igenom sin politik liknar mer diktatur än demokrati.

Som det ser ut nu säger politikerna att vi ska gå och rösta. Därefter avgör politikerna själva vem som ska leda landet.

De har valt en mycket farlig väg.

• Anonym (mr happy)
    FDFMGA skrev 2017-05-11 13:49:35 följande:
    Nej. Jag menade bara att han inte nödvändigtvis ljög.

Jag har inte påstått att han inte gjorde bort sig - för det gjorde han rimligen.
    Fast det är ju minst lika lätt att kolla upp hur stor vinst de har. Men det väljer du att inte göra. Om inte heller detta stämmre, vad gör du då? Hittar nån annan siffra som stämmer med den han nämde?
  • Anonym (mr happy)
    FDFMGA skrev 2017-05-11 22:39:43 följande:
    Aha, ja svenska kan vara svårt att förstå - eller överhuvudtaget språkliga konstruktioner som innehåller dubbla negationer.

Ett tips - det tar ut varandra. Så mitt påstående "Jag har inte påstått att han inte gjorde bort sig - för det gjorde han rimligen" kan du omformulera till "Han gjorde rimligen bort sig".

Alltid glad att kunna erbjuda en nyckel till större språkförståelseSkrattande
    Jag förstod det, men kommenterade det andra du skrev:"Nej. Jag menade bara att han inte nödvändigtvis ljög."

Jag snabbkollade bolagen och kunde inte se att något av dem, eller ens de 4 tillsammans hade gjort sådana vinster som påstods.
  • Anonym (mr happy)
    FDFMGA skrev 2017-05-11 22:48:14 följande:
    Nej, det är möjligt.

Jag betvivlar att han ljög om något som är så lätt att kontrollera. Tror snarare att han pratade i nattmössan.
    Varför förväntas folk lyssna på en sådan mupp?
  • Anonym (mr happy)

Karensdagen är bra för Sverige och därmed för arbetarna.

Att det blivit fler jobb har ingenting med sosseriets politik att göra. Möjligen har de bromsat jobbtillväxten.

• Anonym (mr happy)
    KillBill skrev 2017-05-14 17:15:49 följande:

Du behöver inte vara orolig. Jag kan här och nu säga att jag är ytterst kritisk mot Nordkorea och alla andra kommunistiska regimer i världshistorien. Hur ser du på de SD politiker som sprider "rasbiologisk" propaganda (diskussionen handlar om "rasbiologi" nu och då)?

Du missar målet. Negativ bevisföring fungerar inte. Denna tråd handlar om sosseriet. Inte Nordkorea och inte sd.

• Anonym (mr happy)
    KillBill skrev 2017-05-14 21:10:34 följande:

Det var först efter det att vänsterpartiet tog bort kommunismen från partiprogrammet och ändrade sitt partinamn som man kan betrakta vänsterpartiet som en del av ett socialdemokratiskt regeringsunderlag (vi pratar 1998 och framåt).

V valde en uttalad kommunist till partiledare efter att de takit bort kommunist ur partinamnet. Redan under 80-talet behövde s stöd från v för att kunna regera.

Men du menar alltså att v inte längre behöver ta ansvar för sin mörka historia iom namnbytet? Det kan jag hålla med om. Det är vad respektive parti står för idag som räknas.
  • Anonym (mr happy)
    KillBill skrev 2017-05-15 20:02:55 följande:

Före 1998 regerade socialdemokraternas som minoritetsregeringen och sökte stöd i enskilda frågor bland övriga partier (ofta hos centern eller liberalerna). Det fanns inget organiserat samarbete med V. 

Centerpartistiska Östersundsposten anser att V har gjort upp med sitt förflutna. www.op.se/opinion/ledare/vansterpartiet-och-sd-ar-inte-samma-skrot-och-korn Något som samma tidning inte anser att SD har gjort.

Men varför i hela friden skulle denna obskyra tidning från en liten håla i mörkaste norrland ha någon relevans överhuvudtaget?

Avren nyfikenhet undrar jag dock när v gjorde upp med sitt förflutna? Var det före eller efter man valde en kommunist till partiledare?
Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?