Inlägg från: Anonym (Direktörn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Direktörn)

Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

Flash Gordon skrev 2021-07-30 20:17:13 följande:
    Och rätt väntat.

S fick en boost när corona slog till. Sedan återgick allt till det vanliga.

Vid nästa val kan S säkert få en 4-5% till men det är ingen vild gissning att de rösterna i huvudsak kommer från det egna röd-gröna blocket och i så fall spelare det ju ingen roll för regeringsbildningen efter valet.
    Det är väldigt sällan folk byter block, men invandringsfrågan delar nu för första gången blocken mitt itu. Vänsterblocket vill ha fri invandring med obegränsade bidrag, vilket lär knäcka nationen. Det är redan riktigt illa.

• Anonym (Direktörn)
    KillBill skrev 2021-07-31 10:41:04 följande:
    Det är tragiskt att läsa inlägg från folk på högerkanten som inte kan debattera sakligt utan sitter och hittar på argument. Sanningen är den att Sverige har haft reglerad invandring i hundratals år och att invandringen är mer reglerad idag än när Moderaterna senast regerade.
    Var inte länge sedan regeringen drev igenom en ny lag som enbart syftade till att 9000 afghaner utan asylskäl skulle få stanna.

Det finns ingen reglering. Invandringen styrs enbart av hur många som tar sig hit i kombination med rent godtycke.

Gränserna är vidöppna. Åker man t.ex tåg från Danmark så existerar ingen gränskontroll.
  • Anonym (Direktörn)
    Padirac skrev 2021-07-31 21:01:38 följande:
    Det är många år sedan kontrollerna infördes vid Öresundstågen  - när det startade upp reste jag ett tag via Sturup istället för att resa via Kastrup+ Öresundståget.

Senare då jag åter reste genom Kastrup+ Öresundståget var det ofta personer som saknade giltiga papper för inresa som leddes av i Hyllie

www.oresunddirekt.se/se/jag-arbetar-i-danmark/pendla-over-%C3%B6resund/granskontroll-vid-inresa-i-sverige

"Den svenska polisen utför gränskontroll när du reser till Sverige från Danmark. Det innebär att du ska uppvisa giltig resehandling vid resa mot Sverige. Läs om vad det innebär för dig som pendlar mellan Sverige och Danmark och vilken resehandling som är godkänd."

polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/granspolisen/resor-inom-eu-granskontroller/

"Gränskontroll vid inre och yttre gräns

Polisen har det övergripande ansvaret för gränskontrollen. Syftet är bland annat att motverka illegal migration, hot mot den inre säkerheten, och gränsöverskridande brottslighet.

Med inre gräns menas Schengenländernas gemensamma landgränser, flygplatser och hamnar med förbindelser till och från länder som ingår i samarbetet. Med yttre gräns menas ländernas övriga landgränser, flygplatser och hamnar.

Det beror alltså på var en person kommer från, respektive ska resa till, om personen ifråga passerar en yttre eller inre gräns. Om en resenär anländer till Sverige från ett land som ligger utanför Schengen passerar han eller hon en yttre gräns. Om resenären anländer från ett land inom Schengen passerar han eller hon en inre gräns.

Kontroll vid inre gräns

Resor inom Schengenområdet är närmast att jämställas med inrikesresor. Detta kompenseras bland annat med att medlemsländerna noggrant kontrollerar sina yttre gränser. Polisen har det huvudsakliga ansvaret för kontrollverksamheten. Kustbevakningen medverkar vid gränskontroller till sjöss.

Kontroll vid yttre gräns

De yttre gränserna får bara passeras vid särskilda gränsövergångsställen under bestämda öppettider. Vid de yttre gränserna genomförs kontroller, både vid in- och utresa."

polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/granspolisen/tillfalliga-granskontroller/

"Sverige har haft tillfälligt återinförda gränskontroller vid gräns mot andra länder som ingår i Schengensamarbetet, så kallad inre gräns, sedan november 2015. Regeringens beslut om att återinföra gränskontroll vid inre gräns baseras på bedömningen att det fortsatt finns ett hot mot den allmänna ordningen och den inre säkerheten i Sverige.

Polismyndigheten bestämmer var och hur gränskontroll ska genomföras och kontrollerna ska anpassas till vad som nödvändigt för att värna allmän ordning och inre säkerhet. Polisen kontrollerar att du har giltiga resehandlingar med dig."

Sannolikheten för att bli kontrollerad på Öresundståget är lika stor som att åka dit för fortkörning i norrlands inland. I stort sett noll. Det är fakta.

• Anonym (Direktörn)
    Padirac skrev 2021-07-31 21:35:42 följande:
    Nu har jag pga pandemin inte åkt senaste året, men före det så kontrollerades giltiga ID-handlingar av polis som klev på tåget. När de inre kontrollerna startade var det kontroll som genomfördes av väktare för att komma ut på perongen på Kastrup.

kanske är det annorlunda nu.

De gånger jag åkt bil över har det också varit kontroll av giltiga ID-handlingar
    Jag har också blivit kontrollerad när jag åkte bil 2015, men det var sannerligen inte mycket till kontroll. Hade nog funkat med ett körkort från flingpaketet.

Senaste gångerna jag och mina vänner åkt tåg så har ingen kontroll skett och tågen har f.ö varit fullpackade med människor som såg ut som de skulle kunna ha utomeuropiskt härkomst, men det kan jag såklart inte veta.
  • Anonym (Direktörn)

Säkerligen förekommer det kontroller då och då. Men många tåf rinner rakt igenom.

Sen kan man ju fråga sig hur vissa kan påstå att Sverige alltid haft reglerad invandring när gränserna stått på vid gavel före 2015 och man infört möjlighet att leva papperslöst i landet.

• Anonym (Direktörn)
    Padirac skrev 2021-07-31 23:15:49 följande:
    Sverige är ingen polisstat som kontrollerar alla personers görande och varande - och med schengenavtalet så finns 'fri' rörlighet inom schengenområdet - så hur tänkte du dig att det inte skulle vara möjligt att leva under samhällets och myndigheternas radar?

I en del andra länder nu och tidigare krävdes det att varje person registrerade sig direkt hos myndigheterna eller att den som försåg de inresande med boende gjorde denna registrering. 

Invandring till Sverige har varit reglerad i alla tider - vill du ha exempel från de senaste 100 åren - om du inte själv kommer ihåg några av dessa alltså?
    Om man definierar oreglerad som reglerad så blir den ju reglerad. Men hur kan invandringen vara reglerad när vem som helst kan komma in och stanna i landet? Det är precis vad som skedde innan 2015 och fortfarnde sker. I takt med detta en massa krav på rättigheter för papperslösa.

• Anonym (Direktörn)
    KillBill skrev 2021-07-31 23:19:28 följande:
    Med din logik har även Danmark fri invandring och det är ett lika snurrigt påstående som att Sverige skulle ha fri invandring. Faktum är att det senaste året så har ca 75% av asylansökningar för vuxna avvisats så kom inte och snacka om att Sverige skulle ha fri invandring. Det stämmer inte. 
    Är inget ovanligt att samma person försöker om och om igen tills de på ett eller annat sätt kommer in i landet.

Har just fått veta att den påstådda försörjningsplikten inte betyder något alls. De kommer in och får omgående bidragsjobb. T.ex behöver restaurangerna diskare, men vill inte betala lön så de anlitar invandrare på bidragsjobb. Skattebetalarna finansierar i slutänden en rejäl del av restaurangernas löner.
  • Anonym (Direktörn)
    Padirac skrev 2021-07-31 23:24:34 följande:
    Hur många av dessa tåg som rinner igen siotter du på och hur många av dessa tåg som kontrolleras sitter du inte på?

Jag skulle säga att dina uppgifter saknar stöd.
    Mina uppgifter kommer från verkligheten, du borde besöka den någon gång. Kan vara givande, men chockerande. Bättre stöd finns faktiskt inte.

Åkte f.ö tåg rätt många gånger mellan länder i Sydeuropa. Kan säga att gränskontrollerna var rigorösa och chockade mig faktiskt. Som vit blev man nämligen inte kollad alls, medan andra fick ställa sig mot väggen.
  • Anonym (Direktörn)
    KillBill skrev 2021-08-01 09:03:06 följande:

Eftersom du inte opponerar dig mot det jag skrivet i mitt förra inlägg så tolkar jag dig som att du på fullt allvar tror att Danmark har fri invandring. Det är inte klokt.

Försörjningsplikten gäller när någon ska ta hit en släkting och detta krav har absolut gett avtryck när det gäller flyktingmottagandet. De senaste åren så har anhöriginvandringen som kopplas till flyktingar minskat kraftigt och det där med att skattebetalarna finansierar en stor del av svenska företags löner stämmer inte heller.

Du är såklart fri att visa upp din bristande tolkningsförmåga för alla som läser. Att jag inte kommenterar Danmarks invandringspolitik beror på att jag inte har nåt intresse av att sätta  mig in i hur de gör. Till skillnad från Sverige verkar de lyckas begränsa och fördela invandringen på ett sätt som är bra för landet. I Sverige däremot styrs invandringen av hur många som kommer hit. 2015 kom det många och då fick många komma in. Sen kom Afghaner utan asyl-skäl. Då ändrade man lagen. Gränskontrollerna är ett skämt och det finns i praktiken ingenting som reglerar invandringen.

Ett exempel på anhöriginvandring. Person kommer hit.
    - Efter 20 dagars arbete är denne berättigad till bidrag.

- Nystartsjobb finansieras till större delen av staten. Lönen blir ungefär vad en pensionär får som jobbat hela sitt liv. Det handlar om enkla jobb som företagaren måste få utfört. Varför ska staten finansiera detta? Helt sjukt.

- Välfärdssystemet kan nyttjas från dag 1, innan personen ifråga ens har ett personnummer

Det behöver inte handla om en släkting. Det räcker att de är en blivande sambo.

• Anonym (Direktörn)
    Padirac skrev 2021-08-01 01:48:47 följande:
    Det hjälper inte ens om din pappa var världsmästare på tåg och att du rest med tåg i sydeuropa - gränskontrollerna försvinner inte i Sverige pga detta
    Du kan skriva vad du vill. Om man åker tåg till Sverige så är chansen god att ingen gränskontroll utförs. Jag vet att jag haar rätt eftersom jag regelbundet åkt tåg den vägen.
  • Anonym (Direktörn)
    Padirac skrev 2021-08-01 00:29:19 följande:
    Det där är ju lika galet som att däremellan betyder därutöver och att summan av alla är 175% , att summera völjarnas viktigaset frågor till att felr än 100% anser att någonting är viktigast, att marginalskatten inte är en matematisk funktion av att ej ha platt skatt eller att ha skattefrihet för vissa summor eller att vara sambo med sin dotter som en ökänd skribent har förelagit i trådarna..

Det kan ju vara så att din verklighet inte ger mer än anekdotisk bevisföring... själv har jag kontrollerats varje gång jag rest mellan Köpenhamn och Malmö sedan gränskontrollerna infördes

Det där första får du nog ta med personen som skrev det. Ett tips är att kolla med "suffering", som kanske fortfarande dyker upp här på FL i olika skepnader.

Ledsen för din skull att du verkar se suffering överallt, kolla under mattan också om du är orolig.

Jag lever i den verkliga världen och där går det utmärkt att åka in i Sverige utan kontroll. Visst kan man fastna i ett stickprov, men det hindrar ju inte att man försöker igen. Den som vill in kommer in. Väl inne kan man söka asyl.

Om man får avslag på asyl kan man söka igen. Detta är möjligt eftersom man inte behöver ha några identitetshandlingar.
  • Anonym (Direktörn)
    Rataxes skrev 2021-08-02 06:24:20 följande:

Dårarna i SS-U går full commie :

www.sydsvenskan.se/2021-07-30/en-stor-del-av-bostadsbristen-kan-losas-omedelbart-om-den-befintliga-bostadsytan-omfordelas

Skatt på överflödig bostadsyta.

Saknar ord.

Nej förresten,

DRA ÅT HELVETE, SÅSSEDJÄVLAR

Men hur ska det då gå för Göran Persson? Behöver han alla kvadraatmeter på "Torp"?

Först inför de en flyttskatt som är så hög att pensionärer inte har råd att flytta ifrån sina hus. Sen ska de alltså straffa samma pensionärer.

Jag kommer att tänka på Bröderna Leijonhjärta. Tengils lakejer kommer till Mattis-gården: "Du har 2 hästar som du inte behöver".
  • Anonym (Direktörn)
    KillBill skrev 2021-08-02 13:24:16 följande:

Flyttskatt? Menar du reavinstskatten? Du är medveten om att när Moderaterna regerade under 8 år mellan 2007 och 2014 så valde M att i stället för att ta bort reavinstskatten komplettera reavinstskatten med en skatt för alla de som begär uppskov på inbetalning reavinstskatten (vid flytt till en ny bostad). Denna skatt har årligen kostat landets bostadsägare flera miljarder kronor.

S-MP-regeringen har regerat i 7 år och kan inte skylla ifrån sig på moderaterna.

Åter till saken. S tycker alltså det är rimligt att ta ifrån folk deras hem. Bara en tidsfråga innan sommarstugor börjar konfiskeras.
  • Anonym (Direktörn)
    KillBill skrev 2021-08-02 18:39:39 följande:

Nej regeringen gör något åt saken. Om du hade varit påläst hade du känt till att regeringen tar bort den uppskovs-skatt vid försäljning av bostad som Moderaterna införde 2008. 

I övrigt slåss du mot väderkvarnar. Det du pratar om existerar inte. 

Jag ligger bara lite före dig i händelseflödet. Får S fortsätta regera så kommer de på ett eller annat sätt vilja lägga beslag på folks bostäder.

Den lilla skatt du talar om som man tog bort, är ju bara en förberedelse för att höja skatten med 40-50 tusen per månad för vanliga familjer i villa.

Nyligen fällde ju V regeringen p.g.a att de ville införa marknadshyror. Hur svarade då S på detta? Jo, man ljög och påstod att inget sådant förslag fanns.
  • Anonym (Direktörn)
    Padirac skrev 2021-08-03 23:40:20 följande:
    Det är ju så smart - att ingen annan ännu förstått att beviset för att ett förslag ska läggas fram är att det ännu inte finns Drömmer
    Bevis och bevis. Man får väl fråga mig. Jag brukar kunna förutspå vad som komma skall.
Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?