Inlägg från: Konservativ |Visa alla inlägg
  • Konservativ

Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

Borgaren skrev 2017-08-01 14:22:52 följande:

Det är skillknad på valfusk och valfusk, att som den siste s-fuskaren avlägnsa och flytta valsedlar är också fusk fast ett i den lägre skalan.

När det kommer till riktigt valfusk har S en ohotad första plats, rena rama diktaturfasonerna ibland.

www.expressen.se/nyheter/val-2010/s-anklagas-for-ytterligare-valfusk-efter-rostskola/

"röstskola"  .. i alla andra civiliserade västländer hade detta renderat ramaskri och fällande domar, här reagerar höga sossar precis som vår korkade statsminister i IT affären och rättssystemet rycker på axlarna.

Hade det varit Polen,,,,,,jag säger inte mer men ni kan ju tänka er Aftonbladets rubriker.
  • Konservativ
    Konservativ skrev 2016-12-07 12:25:42 följande:
    Men här kommer min spådom: I nästa riksdagsval kommer sossarna att få 22,5%. 
    Jag reviderar upp min gissning: Nu tror jag att de får lite mer, 25-27%. Vilket ändå är ganska långt från 60-talets hegemoni. Tyvärr har hegemonin flyttat över till propagandisterna på SR/SVT men alternativa media är förstås en ljuspunkt i mörkret. Den som lever får se. I bästa fall får både mp och fi 3,5% vardera. I värsta fall kommer båda in samtidigt som KD åker ut (vilket i och för sig vore bra). Då kan S regera med VSDMPFi som underlag.

Säga vad man vill om Löfven så är han en skicklig politisk spelare. Samtidigt vill jag ställa en fråga: vad, förutom invandringspolitiken, har Löfvens regering gjort? Är t.ex. fas3 borta än? Har Gotland och Rinkeby återtagits?
  • Konservativ
    Flash Gordon skrev 2017-08-09 15:25:11 följande:

Det är högst rimligt att tro att S minskar med ytterligare några procentenheter i nästa väl.

Men jag har gissat fel förut och det kanske blir mer än "några" och de kommer ända ned till runt 25?

Faktor X är förstås hur mycket SD äter upp av S.

Valet 2014 hade de 31%. Redan det sågs som ett katastrofval av sosseadeln. Ett stort problem för dem blir förstås rekryteringen. Det blir svårare att locka duktigt folk om man måste dra ner på budgetar.
  • Konservativ
    KillBill skrev 2017-08-13 13:58:04 följande:

Det är långt fler svenskar som stödjer neutralitetspolitiken än dem som vill att vi ska lämna den och gå med i Nato. Förmodligen beror detta på att de flesta svenskar inte vill att Sverige ska ingå en allians med Donald Trumps USA, Viktor Orbans Ungern eller Erdo?ans Turkiet..   

När du skriver neutralitetspolitiken, menar du då:

a) den officiella politiken där Sverige skulle hålla sig utanför varje väpnad konflikt mellan det fria väst och det mördarpack som styrde kommunistländerna, eller 

b) den verkliga politiken där all krigsplanering gick ut på att försvara Sverige så länge att Nato hann flyga över förband??
  • Konservativ
    FDFMGA skrev 2017-08-13 15:06:20 följande:

Och sedan Gert startade den här tråden med dess frågeställning "Hur mycket S kan minska" har S gått upp 3,3 procentenheter samtidigt som de brunblå perierna, M och SD, har minskat med 5,2 procentenheter.

Men icke förty är det alltid lika spännande att få möjlighet att ta del av analyserna från de skarpa pennorna som viftar för skrikhögernSolig

Vilken undersökning syftar du på och hur stora siffror hade S?
  • Konservativ
    FDFMGA skrev 2017-08-13 16:30:03 följande:
    Syftar i deta fall på Sifo, maj 2015 jämfört med den senaste, juni 2017.

Sifo är användbart i och med att SvD har en tjänst där du kan jämföra utvecklingen inom ett tidsintervall du själv väljer, här valde jag samma månad och år som Gert startade tråden och jämförde med den senaste som är junimätningen.

Hade iofs varit mer intressant om Sifo hunnit presentera augustisiffrorna, men det kommer nog snart.

www.svd.se/unik-matserie-djupdyk-i-den-politiska-historien
    Skulle du vilja vara vänlig att citera en siffra? Jag prenumererar inte på SvD och har heller ingen önskan att göra det. Det kanske gäller för flera.
  • Konservativ
    FDFMGA skrev 2017-08-13 19:47:38 följande:

Javisst, i maj 2015 såg det ut som följer för M, SD och S enligt Sifo.

S:   25,9 procent

M:   24,4 procent
    SD: 14,7 procent

I senaste mätningen, juni 2017

S:     29,2 (+3,3 procentenheter)

M:    15,9 (- 8,5 procentenheter)
    SD:  18,0 (+ 3,3 procentenheter)

S har alltså 1,8% lägre än katastrofvalet 2014. Nu är ju inte val samma som opinionsundersökningar men om S hamnar i närheten av sitt valresultat 2014 är det nog ingen som blir glad i S-leden. Hamnar de under 30% i valet så blir det historiskt och mycket symboliskt. Mycket bra att de stadigt minskar. Deras statsbärande uppgift har de inte burit lysande precis utan de har i sitt övermod systematiskt förstört krigsmakten, universiteten, skolorna, polisen, rättsväsendet. För att inte tala om allt mygel.

Den koalition som regerar nu är mer sårbar än ett starkt S. Särskilt mot 4-%-spärren. Finns det seriösa röster för att ta bort den? Tänk er att mp får 3,5% och Fi får 3,7%. Då blir det förmodligen en kampanj från vänsterorganisationen SR/SVT om slopad spärr, precis som journalisterna gjorde ett stort nummer av valsystemet när deras favorit förlorade i USA.
  • Konservativ
    KillBill skrev 2017-08-13 20:27:45 följande:
    2014 var inget katastrofval för S (S ökade något jämfört med 2010). Det var moderaterna som gjorde ett katastrofval och förlorade nästan var fjärde väljare jämfört med 2010.
    Du tror Ingvar Carlsson skulle varit nöjd med 31%? Men ni sossar kanske har vant er......Bra iså fall. Men då måste ni också inse att ni inte har ett statsbärande parti längre
  • Konservativ
    KillBill skrev 2017-08-13 21:36:08 följande:
    Det är en helt annan politisk karta idag än på 60-talet. Riksdagen har exempelvis många fler partier. Menar du att man måste ha 50 procent av rösterna för att vara ett statsbärande parti? Vad anser du om att 15% partiet moderaterna brukar kalla sig för statsbärande?
    Nej, man måste förstås inte ha 50% (vilket sossarna haft endast en mandatperiod men annars förlitade man sig på det, enligt egen utsago, demokratiföraktande kommunistbandet). Och som du säger finns det fler partier idag så färre mandat krävs för att uppnå styrka. Moderaterna har varit dominerande regeringsparti i två mandatperioder eller om man tar med regeringen Bildt så har man regerat elva år av de senaste 26 åren. Så att de skulle vara statsbärande är enbart nys. Särskilt om man tänker på att Regering Reinfeldt förde en sossepolitik. Sossefieringen kallades eufemistiskt triangulering. Om borgerligheten skulle få ledare som faktiskt ville regera skulle de utan tvekan kunna göra det.  Imorgon dag om de så ville. Särskilt som t.o.m. miljöpartiet ställt sig bakom SD:s flyktingfientliga politik och man alltså inte kan skylla SD för att vara mer nazistisk än miljöpartiet. Låt mig ställa en motfråga: Hur lågt ska S rasa innan du kallar det katastrofval? 10%
  • Konservativ
    Anonym (S för Sverige) skrev 2017-09-28 16:43:20 följande:
    Såväl SD som KD är ursprungligen utbrytare från Nazisterna och NMR så de bör kunna stötta varandra fast de officiellt inte vill erkänna med risk att förlora väljare
    Svensk skola.......
  • Konservativ
    FDFMGA skrev 2017-10-06 11:01:56 följande:
    Man kan också notera att S är lika stora som de bägge högerpartierna M och SD tillsammans.

Jag tror att vi alla kan se fram mot valresultatet 2018 med tillförsiktSolig
    Eftersom SD är ett vänsterparti och S numera (efter mp:s gråtattacker i TV) har ungefär samma immigratonspolitik så kan S och SD regera tillsammans.

Löfven är inte nån särskilt duktig politiker. Men de "borgerliga" är ännu uslare. Politiker som inte vill genomföra sin politik är per definition värdelösa.  

Vad gäller TS fråga tror jag att inom två eller tre mandatperioder kommer S att sjunka under 25%. Orsaken är helt enkelt att deras väljarkår dör ut och i och med Merkels nya invandringspolitik kommer det inte tillräckligt många invandrare som kan fylla på. Matematiskt innebär det att alla andra partier ökar något. KD kommer att åka ur så där blir det 2-3% för några andra om inte sofflocket tar dem.
  • Konservativ
    FDFMGA skrev 2017-10-06 11:29:46 följande:
    Nej, SD är ett högerpopulistiskt parti.

Högerpopulister kan till vissa delar ha en folklig framtoning som vissa förväxlar med vänsterpolitik.  I SD:s fall blir det tydligare än för många internationella högerpopulistströmningar. Inget land har ju ett förflutet som är så förknippat med socialdemokratin som Sverige och högerpopulister vill ju allt som oftast återupprätta det stolta förflutna.

Hur det går för S på sikt kan jag inte uttala mig om, glömde att damma av kristallkulan i morse. 
    SD:s ekonomiska politik är helt vänster. Man vill inte sänka skatterna. I sin egenbild tror SD att man står för den politik som fördes i Sverige under 50- och 60-talen. 

Men det är förstås obegripligt för vänstermänniskor att SD är vänster. 
  • Konservativ
    FDFMGA skrev 2017-10-06 11:55:51 följande:
    Allt är relativt något annat. Jag har läst några av de inlägg du skrivit här och så gott som alla åsiktsriktningar måste befinna sig till vänster om din subjektiva mätpunkt.

Jag föredrar att inte ha mig själv som referenspunkt utan riksdagspartierna och tar man dessa som utgångspunkt så är SD ett tydligt högerparti.

Men skulle du placera SD i en amerikansk politisk kontext vore de närmast ett vänsterparti med främlingsfientliga drag.
    WTF?! Jag håller med dig!
  • Konservativ
    Missermajser skrev 2017-10-06 15:06:05 följande:
    Kan du presentera något konkret från 50-60 talet's svenska ekonomiska politik som är jämförbart med ett konkret förslag från nutidens SD?
    nej, för jag pratade om deras självbild
  • Konservativ
    Kung Markatta skrev 2017-10-11 20:09:05 följande:

Stefan Löfven tar efter sin idol i Vita Huset och recenserar nu inte bara privatpersoner, som exempelvis barnboksförfattare, utan även etablerade medier:

www.svtplay.se/video/15466815/forum/forum-11-okt-09-00

Ca 50 minuter in hör man följande:

Löfven: "Att använda Svenska Dagbladet som sanningsvittne i den här diskussionen, det är ju kanske lite vågat"

Nu överdriver du ju. Att klanka ner på Svenska Dagbladet har ju alltid ingått i sosseledares arbetsuppgifter. Om Löfven däremot började ifrågasätta vänsterorganisationen SR/SVT så hade man kunnat tala om trendbrott. Men det kommer ju inte att hända. 

Tyvärr är det allt för få som granskar journalistkåren. De har fått härja fritt i årtionden. Är det något fel i att en svensk politiker yttrar sig om svenska journalisters brist på kompetens, eller att en amerikansk politiker yttrar sig om amerikanska journalister.
  • Konservativ
    Anonym (S för Sverige) skrev 2017-10-27 09:02:29 följande:

Det är förunderligt att väljarna i Sverige inte uppskattar mer att välståndet har förbättrats efter nedgången under Allianstiden som alla mätningar visar? 

Sverige ? det godaste landet på jorden

Tack vare positiv livsstil, som bland annat inkluderar välstånd, jämställdhet, hälsa och välbefinnande, har Sverige nu överträffat 162 andra länder.

Sverige toppar därmed ligan i "Good Country Index" från 2016 och som bland annat baseras på 35 separata indikationer från källor så som FN och Världsbanken. Sverige blir det bästa eller det "godaste" landet när det kommer till att tjäna folkets intressen, samtidigt som man undviker skadliga effekter på andra länder och miljön.

Enligt indexet gör Sverige, i relation till ekonomins storlek, mer gott och mindre skada än något annat land. Mindre länder som Irland, Island och Costa Rica har alla fallit i rangordningen. Det beror delvis på att mindre länder påverkas mer av större världshändelser. Trots att 38 länder tillkommit sedan den senaste utgåvan är Libyen fortfarande längst ner på listan.

Om du menar allvar med ditt inlägg måste du berätta vilka de 35 indikatorerna är så att man kan diskutera dem. De som redan är sosseväljare hurrar säkert för ditt inlägg men det kanske inte var dem du skulle övertyga?
  • Konservativ
    K Markatta skrev 2019-05-12 01:04:40 följande:

Spännande initiativ från en före detta miljöpartist:

www.expressen.se/debatt/vakna-s-jag-har-ansokt-om-en-gruva-pa-er-heliga-plats/

Vakna S! Jag har ansökt om en gruva på er heliga plats

I tisdags lämnade jag in en prospekteringsansökan till bergmästaren för att få leta efter bly, järn, zink och kobolt och i framtiden starta en gruva på Bommersvik, den svenska socialdemokratins kursgård och hjärta. Syftet är att testa gränsen för den svenska minerallagen, en av de mest exploateringsvänliga i Europa.

Jag är beredd att göra provborrningar för att S ska förstå hur orimlig lagstiftningen är, skriver Max Andersson från Partiet Vändpunkt.

---

Hoppas han får tillstånd och att provborrningar kan påbörjas inom kort.

Det får han förstås inte. S-eliten skulle aldrig gå med på det.
    Apropå trådens ämne, vad säger opinionsundersökningarna om S i EU-valet?
Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?