KillBill skrev 2015-10-25 00:09:44 följande:
Regeringen har inte aviserat neddragningar inom vård, skola och omsorg. När det gäller assistansersättningen så handlar regeringens förslag om lägre ökningstakt än tidigare.
När det gäller Sveriges statsskuld så har den under en lång tid minskat i relation till BNP och ligger idag på ca 35% (av BNP). Ser man exempelvis på vårt grannland Finland (som haft en begränsad invandring) så uppgår deras statsskuld till ca 60% av BNP. För att Sveriges statsskuld skulle bli lika hög som Finlands så skulle Sverige behöva låna 1 000 miljarder kronor. Ett antal 10-tals miljarder i ökad statsskuld är således inget större problem för Sverige.
Tänk att du fortsätter argumentera...
Det är väl SJÄLVKLART att regeringen inte aviserat neddragningar. Då förlorar de ju röster.
När det gäller statsskulden så har den minskat då alliansen betalat av på den. Oavsett Finland och deras ekonomiska ställningstaganden, så var Sverige *farligt* nära att hamna i skuldfällan 80-90-talet, och om du läste ( var född då) något av det som skrevs om stasfinanser, så borde du inse att vi på håret fixade statens finanser.
Göran Persson, skrev av pensionsfordringar för att täcka hål i statens budget, och har blivit mycket kritiserad för detta, det är precis samma sak som att låna, men man TAR istället / skriver ned åtagandena så att budgenten även på SIKT går ihop.
Även om jag inte uppskattar de som STJÄL av andra undrar jag om inte detta räddade oss ur en "Grekisk" situation, och om inte Gubbfan trots allt skall ha lite "credit" för att han inte lät statsskulden skena när Sverige var på fallrepet.
En matematisk övning för dig "KillBill" om du tror du kan klara av det:
Räkna ut hur mycket du behöver betala per arbetande i Sverige under låt oss säga 25 år om du lånar 77 milliarder kronor, och faktiskt tänker betala tillbaka summan, och inte bara sno den. Gör sedan samma med 3% ränta.
För att göra det enklare kan jag ju upplyysa om att det finns c:a 4.600.000 (millioner, inte milliarder) svenskar som jobbar.