Anonym (Göran) skrev 2019-06-15 14:35:34 följande:
Det är så här enkelt. Människor börjar inse att det politiker kultureliten och experterna påstår inte är sant.
Partierna är överens om de stora frågorna. Det ytterst liten skillnad idag mellan partierna.
Det pratas och diskuteras på arbetsplatser om samhällsutvecklingen. På internet kan man idag få en mer verklighetsförankrad information och helt vanliga människor som berättar vad de tycker.
Jag och många andra ser i vår vardag hur Sverige har förändrats. Egna upplevelser från vardagen överensstämmer inte med det som påstås.
Det är därför som SD växer Trump är president, brexit röstades fram. Med det sagt är detta inte den perfekta lösningen.
HBTQ miljö/klimat feminism intresserar inte majoriteten.
Ändå drivs dessa frågor och dessutom så delas vi människor upp i grupper och ställs mot varandra.
Sveriges försvar är idag ett pinsamt skämt. Överallt inom samhällets viktiga funktioner drivs mångfald HBTQ och feminism.
Jag och många andra vill ordning och reda i samhället. Vi vill ha trygga jobb, en offentlig sektor som fungerar.
Vi vill ha en trygg ålderdom. Idag är samhället totalt förändrat och så förändrat i grunden. Det land jag växte upp i var väl organiserat och så nära ett perfekt samhälle man kan komma. Samhällsfrågorna drevs för långt och människorna tröttnade och röstade bort socialdemokraterna redan på 70-talet.
Då fanns ingen erfarenhet bland de borgerliga partierna att regera. Det blev kaos och borgerligheten på den tiden var inte något som vi vanliga medborgare hade något att vinna på.
Idag finns det inget parti som vanliga löntagare kan rösta på för att få tillbaka det gamla Sverige. I dag är den stora gruppen invandrare som röstar på S. De kommer att rösta på ett muslimskt parti när det bildads ett sådant. Då tror jag att S sjunker till 18-20 %.
S hade kunnat vara och borde vara ett parti som är det absolut största partiet eftersom de faktiskt har en rättvis samhällssyn i grunden. Men S har drivit allt för långt och människorna är vana vid att samhället löser allt. Så är det inte längre eftersom allt fler medborgare som numera finns i Sverige inte arbetar och lever helt utanför samhället. Det är en enorm kostnad som vi andra får betala. Samhället är forfarande skapat efter 8 miljoner invånare. Det är väl inte så konstigt att hela samhället brakar samman. När dessutom 100,000-tals människor inte delar våra värderingar så ökar det utanförskapet.
I Sverige måste både mannen och kvinnan arbeta för att familjen ska klara sin ekonomi. Så är det inte inom alla invandrargrupper. Kvinnan är inte självständig och får inte kan inte och vill inte arbeta eftersom det strider mot deras religion kultur och uppfostran.
När man förstått detta som jag skrivit inser man att det har blivit så här pga politiska beslut och att det Sverige jag har vuxit upp i aldrig går att återskapa. Det finns mycket mer stt skriva men detta får räcka.
Man ser över tid, ett par generationer bort att de som kommit till Sverige och går i Svensk skola anammar den svenska synen på självständighet och självförsörjning. Religion, kultur och uppfostran påverkas av människorna runt om kring.
De politiska beslut du nämner är alla beslut som tagits sett ur ett större perspektiv. En gång i tiden var det familjen, släkten byn som var grunden för våra samhällen. Sett över historisk tid har fokus skiftat, Byar har slagits ihop till städer, städer till regioner, regioner till länder, länder till politiska och ekonomiska krafter som samverkar med andra politiska och ekonomiska krafter i andra delar av världen. Redan för 1000+ år sedan var världen global, men avstånden var långa i tid och det var mindre påverkan mellan olika delar av världen.
De problem och utmaningar som finns idag kan inte lösas av familjen, släkten och byn - dagens utmaningar behöver lösas över landsgränser, över de gränser som finns mellan världsdelar.
Det är sant som du skriver, Det Sverige som du trodde fanns då du var yngre, det fanns inte ens då, och det kommer inte att finnas i framtiden heller.
Globaliseringens första synliga konsekvenser sågs på 1500-talet, hur kan man tror att det skulle kunna gå att backa bandet 600-år? Vi är här och nu, och vi behöver förhålla oss till den verklighet som finns här och nu.