• Anonym (una)

Skoluniform, för eller emot?

Skoluniform, för eller emot? Varför/varför inte? Diskutera gärna!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skoluniform, för eller emot?
  • Anonym (Såklart)
    LaLola skrev 2015-05-10 20:12:30 följande:

Emot.

Vissa skulle inte ha råd att köpa nya utan måste välja begagnat o vips har man skapat två grupper ändå...de som har råd o de som inte har det.

Det skulle nog bli betydligt billigare och enklare för de med tight ekonomi...

Jag vet inte om jag tror att uniform motverkar mobbning, det förekommer säkerligen även i länder med obligatorisk skoluniform, men det skulle iaf utjämna vissa skillnader i den märkeshets som pågår och det skulle skapa mindre konflikter hemma.

Att det skulle inskränka personligt uttryck eller individualism tycker jag är trams. Vi behöver mer gemenskap & gruppkänsla och mindre individualism i Sverige, det här helt slagit över och allas integritet är konstant kränkt...
  • Yabo

Kläder ingår inte i mobbning. Ingen mobbar någon p.g.a kläder. Mobbning beror på jobbig person, eller osäker eller bara slumpen.

• nihka

Emot.

Har själv gått på ett antal skolor med skoluniform. Värdelöst. Dels var uniformerna väldigt dyra och tråkiga och dels hittade eleverna ständigt en massa andra saker att tävla med som ytterkläder, väskor, smycken och hår och så ger det en obehaglig millitärkänsla.

Elever från sämre bemedlade familjer hade slitna, urvuxna, ärvda /begagnade uniformer. Idag ligger det mer status i smartphones och någon "skoltelefon" har jag svårt att se hur man skulle kunna åstadkomma.

• Anonym (JK)
    Yabo skrev 2018-03-23 17:13:38 följande:

Kläder ingår inte i mobbning. Ingen mobbar någon p.g.a kläder. Mobbning beror på jobbig person, eller osäker eller bara slumpen.

Det du säger är helt enkelt inte sant.
  • Anonym (A)
    Anonym (JK) skrev 2018-03-23 18:16:24 följande:
    Det håller jag med om
  • Anonym (E)
    beccagranen skrev 2015-05-11 16:53:18 följande:

FÖR det ser anständigt/propert ut, de underlättar för både föräldrar och barn att slippa klädhetsen på morgonen, eleverna kommer känna sig mer jämlika med sin kamrater mm.

Om kläderna utformas bekvämt/funktionellt och till ett humant/bra pris ser jag inga nackdelar alls. Jag ser redan mönstret i sonens skola, de "utstötta/mobbade" har i regel alltid urtvättade/noppiga kläder, som är för korta.. lika så var det på min tid, de som inte hade stilen var utstött och dom populära tjejerna hade kängorna, dyrjenasen för 1500-2000kr och flera par dessutom.. och så många bråk man ställde till för att också ha "som alla andra" ;)

Håller med. Detta börjar redan från start och skapar inte bara problem inom klassen och familjen men även framtiden för barnen.  
    De barn i min klass som hade märkeskläder från start blev de populära. Resten släpptes aldrig in i gänget.
    Alla såg upp till denna grupp barn, som blev gruppen i toppen av den klasspyramid som snart bildades inom klassen/årsgruppen. Den som hade mest av t.ex. Nike eller Adidas var snart mest populär, vilket triggade de andra att också försöka få tag på dessa kläder. 
    Hur rika eller fattiga föräldrar man har ska inte påverka ens skolgång. Jag ser på samma vis gällande exempelvis den berömda fruktstunden.
  • Arboga
    Anonym (JK) skrev 2018-03-23 18:16:24 följande:
    Japp så är det.
  • absalon
    Yabo skrev 2018-03-23 16:21:21 följande:

Emot absolut! Vad är skillnaden på skoluniform och vanliga kläder?

Mycket fint förslag. Men vad gör vi med ungar och föräldrar som uniformsvägrar? En särskild uniformspolis måste inrättas.Flört
  • Aniiee
    Yabo skrev 2018-03-23 16:21:21 följande:

Emot absolut! Vad är skillnaden på skoluniform och vanliga kläder?

Hur kan du vara emot (eller för, för den delen)något du inte ens vet vad det är?
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (123)

Emot. Enda fördelen jag ser är att man slipper tänka på vad man ska ha på sig, men det är för att jag är lat.

Mobbingargumentet håller inte tycker jag. Barn hittar alltid sätt att mobba varandra. Om det inte är för kläderna så är det för nåt annat.

Svar på tråden Skoluniform, för eller emot?