Skoluniform, för eller emot?
Skoluniform, för eller emot? Varför/varför inte? Diskutera gärna!
Skoluniform, för eller emot? Varför/varför inte? Diskutera gärna!
Emot.
Vissa skulle inte ha råd att köpa nya utan måste välja begagnat o vips har man skapat två grupper ändå...de som har råd o de som inte har det.
Kläder ingår inte i mobbning. Ingen mobbar någon p.g.a kläder. Mobbning beror på jobbig person, eller osäker eller bara slumpen.
Emot.
Har själv gått på ett antal skolor med skoluniform. Värdelöst. Dels var uniformerna väldigt dyra och tråkiga och dels hittade eleverna ständigt en massa andra saker att tävla med som ytterkläder, väskor, smycken och hår och så ger det en obehaglig millitärkänsla.
Elever från sämre bemedlade familjer hade slitna, urvuxna, ärvda /begagnade uniformer. Idag ligger det mer status i smartphones och någon "skoltelefon" har jag svårt att se hur man skulle kunna åstadkomma.
Kläder ingår inte i mobbning. Ingen mobbar någon p.g.a kläder. Mobbning beror på jobbig person, eller osäker eller bara slumpen.
FÖR det ser anständigt/propert ut, de underlättar för både föräldrar och barn att slippa klädhetsen på morgonen, eleverna kommer känna sig mer jämlika med sin kamrater mm.
Om kläderna utformas bekvämt/funktionellt och till ett humant/bra pris ser jag inga nackdelar alls. Jag ser redan mönstret i sonens skola, de "utstötta/mobbade" har i regel alltid urtvättade/noppiga kläder, som är för korta.. lika så var det på min tid, de som inte hade stilen var utstött och dom populära tjejerna hade kängorna, dyrjenasen för 1500-2000kr och flera par dessutom.. och så många bråk man ställde till för att också ha "som alla andra" ;)
Emot absolut! Vad är skillnaden på skoluniform och vanliga kläder?
Emot absolut! Vad är skillnaden på skoluniform och vanliga kläder?
Emot. Enda fördelen jag ser är att man slipper tänka på vad man ska ha på sig, men det är för att jag är lat.
Mobbingargumentet håller inte tycker jag. Barn hittar alltid sätt att mobba varandra. Om det inte är för kläderna så är det för nåt annat.