• Anonym (una)

Skoluniform, för eller emot?

Skoluniform, för eller emot? Varför/varför inte? Diskutera gärna!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skoluniform, för eller emot?
  • beccagranen

FÖR det ser anständigt/propert ut, de underlättar för både föräldrar och barn att slippa klädhetsen på morgonen, eleverna kommer känna sig mer jämlika med sin kamrater mm.

Om kläderna utformas bekvämt/funktionellt och till ett humant/bra pris ser jag inga nackdelar alls. Jag ser redan mönstret i sonens skola, de "utstötta/mobbade" har i regel alltid urtvättade/noppiga kläder, som är för korta.. lika så var det på min tid, de som inte hade stilen var utstött och dom populära tjejerna hade kängorna, dyrjenasen för 1500-2000kr och flera par dessutom.. och så många bråk man ställde till för att också ha "som alla andra" ;)

• Londonmamman

Jag är en stark förespråkare av skoluniform av många orsaker. Däremot vet jag att den inte är en mirakelkur mot mobbning, barn och ungdomar hittar bara på andra saker att retas för. Dessutom är det bra att barnen lär sig att se propra ut. 

• Fatheya

Jag är velig. Jag ser både fördelar och nackdelar med det. Hade det varit okej med att bära slöja till? Sen har jag en grabb som inte klarar av vissa material på kläderna, det känns konstigt för honom. Hur hade man löst det?

Son med asperger, adhd och tremor. Änka efter en lång kamp mot cancer.
  • Author7

Jag är för skoluniformer.  De fördelar som en skolunformer är det blir mindre klassskilnader  och därmed kanske mobbingen minskar. Sedan är skönt att inte behöva planera vad man ska ha på och så gör man reklam för skolan. 

Min drömskoluniform ser ut ungefär så här: 
    Lila  kavaj , vit skjorta och svarta byxor eller kjol. 
    Flickor och pojkar får välja själva om de vill ha kjol eller byxor och vid varmare årstider får de även ha shorts 

• amado

För!

Vi bor i England och har skoluniform. Innan barnen började skolan var jag tveksam men nu älskar jag det.
    Så enkelt att klä på dem varje morgon och billigt är det också.
    Det har svarta byxor, kjol för flickorna (om de vill) gul t-shirt och blå tröja. Man kan ha kofta istället för tröja.
    En tröja om man köper 2nd hand kostar ca 15kr, samma för byxor.

Jag gillar även diciplinen I engelska skolan. Barnen blir respekterade och det blir lärarna också.

• amado
    amado skrev 2018-01-26 14:41:04 följande:

För!

Vi bor i England och har skoluniform. Innan barnen började skolan var jag tveksam men nu älskar jag det.
    Så enkelt att klä på dem varje morgon och billigt är det också.
    Det har svarta byxor, kjol för flickorna (om de vill) gul t-shirt och blå tröja. Man kan ha kofta istället för tröja.
    En tröja om man köper 2nd hand kostar ca 15kr, samma för byxor.

Jag gillar även diciplinen I engelska skolan. Barnen blir respekterade och det blir lärarna också.

Även om man köper nytt är det billigt och man behöver bara två uppsättningar
  • Anonym (A)
    LaLola skrev 2015-05-10 20:12:30 följande:
    Emot.
    Vissa skulle inte ha råd att köpa nya utan måste välja begagnat o vips har man skapat två grupper ändå...de som har råd o de som inte har det.
    Håller med
  • Yabo

Emot absolut! Vad är skillnaden på skoluniform och vanliga kläder?

Svar på tråden Skoluniform, för eller emot?