• klyban

Alkoholism är ingen sjukdom.

_smart_ skrev 2015-05-12 18:07:49 följande:
    Utan att vara alltför delaktig i diskussionen, tycker jag att man som i så många andra sammanhang, gott kan kosta på sig att lägga till en källa, om man lägger upp text som man inte själv skrivit. Blir väldigt svårt att bemöta eller diskutera det som skrivs annars är min tanke. 

Så ser jag på det också.

Har inget emot att man kopierar text, men länk, citat är minimum(tycker jag då).
    Sen en egen reflektion under, som tex "detta tycker jag är bra" eller vad det nu må vara.
    Är än bättre.

• klyban
    _smart_ skrev 2015-05-12 18:32:38 följande:
    Vilken motsägelsefull text. Det du postade gav indikationen att alkoholism skulle vara en sjukdom, men läser man det första stycket på sidan, så säger det att: 

"Alkoholism är en term med flera och ibland motsatta definitioner. I allmän och historisk användning refererar alkoholism till ett tillstånd av fortsatt konsumtion av alkoholdrycker trots de hälsoproblem och negativa sociala konsekvenser det orsakar. Inom hälso- och sjukvården är alkoholism inte ett vedertaget begrepp eller diagnos, man särskiljer substansrelaterade tillstånd genom definierat missbruk (för fysiologin, fysiken eller psyket skadligt bruk av alkohol) alternativt beroende."
    LoL, det var lite humor.
  • klyban
    Astarte skrev 2015-05-12 19:13:07 följande:
    Bara av nyfikenhet, anser du att alla beteendesjukdomar är val, eller bara just alkoholism? OCD, självskador, anorexi, bulimi etc. . .
    Nu har ju vissa av dessa du räknar upp, en direkt psykisk orsak.
  • klyban
    Anonym (LillaQ) skrev 2015-05-12 20:08:12 följande:
    Men det är väll bara att sluta kräkas, banta, släcka lampan 150ggr!!! Lika lätt som att låta bli alkoholen för en kronisk alk smile2.gif plätt lätt!
    Ja, men sen börjar dom igen.
  • klyban
    Anonym (LillaQ) skrev 2015-05-12 20:36:11 följande:
    Hahaha men då är psykosen efter cannabisen inte heller en sjukdom smile2.gif För jo, man kan få psykos av cannabis!
    Väldigt ovanligt det sker, så i de få fallen så går det säga ja.
  • klyban
    Anonym (LillaQ) skrev 2015-05-12 20:41:18 följande:
    Mycket möjligt det är ovanligt men hur många är det då inte som dricker alkohol som INTE blir alkoholister?

~12% får en problematisk konsumtion av alkohol.
    Att sätta två stycken inte i samma mening, blir konstigt.

• klyban
    Anonym (LillaQ) skrev 2015-05-12 20:53:18 följande:
    88% får det inte! Känns ändå rätt safe! För om det inte är en sjukdom så är det väll knappast ärftligt?

Absolut inte.
    Dock de med psykiska sjukdomar, har alkoholism som symtom ibland.
    Sen hur man definierar detta, kan man diskutera om det är ärftligt eller inte.

• klyban
    Anonym (Fd anorektiker) skrev 2015-05-13 11:05:57 följande:
    Vad har cannabis med anorexi att göra?

Cannabis ger ökad vikt på anorexia.
    Då de äter självmant, utan att spy.

Det antar jag han ville ha sagt.

• klyban
    Anonym (Fd anorektiker) skrev 2015-05-13 16:25:09 följande:
    Anorektiker spyr inte, det gör de som lider av Bulimi.

Så det är meningen att man ska ta droger för att öka i vikt?
    Herregud, då skulle nog självmorden bland anorektikerna öka dramatiskt.

wot ever!

Man äter mat, med stor aptit.
    Det är det som sker, och det väsentliga vad Tokfrans skrev.
    Nu diskuterade vi inte om man skulle ta droger, utan effekten cannabis har på en sådan sjukdom.
    Men välja döden eller droger, vad skulle du ha valt?

• klyban
    Anonym (Fd anorektiker) skrev 2015-05-13 16:46:30 följande:
    När jag var sjuk?
    Döden när vågen gick uppåt och psyket inte hann ikapp.

Idag som frisk väljer jag inget av det men måste jag välja så får det bli cannabis.

Det var lite trasigt skrivet av tokfrans, som kunde varit tydligare i hur cannabis kom in i bilden.
    Och hur det funkade.
    Läkare har ju sen möjlighet redan idag att skriva ut sån här medicin, men det görs inte.
    Varför vet jag inte, då jag antar vi har folk som dör av anorexia regelbundet.

Spyr aldrig anorektiker?
    Aldrig satt mig in i denna diagnos, därav frågan.
    Men skönt du har frisknat till i alla fall, och att du inte fastnar i dess grepp igen.

Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.