• klyban

Alkoholism är ingen sjukdom.

Drottningen70 skrev 2015-05-11 20:33:20 följande:
    Fast faktum är ändå att beroende klassas som en psykisk sjukdom. Att många inte anser att det är en sjukdom är till syvende och sist bara tyckande inget annat. Jag kan bestämma mig för att HIV inte är en sjukdom, och det kan jag tycka 7 dgr i veckan utan att nån kan hindra mig. Fel skulle jag ändå ha...

Nu pratade jag om den grupp som har psykiska sjukdomar och där alkoholism är en symtom av denna sjukdom.
    Förstår att du menar att själva diagnosen alkoholism, är en psykisk sådan.
    Så det behöver vi knappast upprepa igen.

HIV är ett otroligt dåligt exempel, då det med enkelhet går påvisa som en fysisk sjukdom.
    Sen är inte HIV/AIDS en dödsdom på samma sätt idag, men ändrar inget.
    Ärligt talat hur tänkte du där, då inget du bestämmer dig för kan stödja att det inte är en sjukdom.
    Och fungerar än sämre som exempel, då det finns mer än ett sätt att smittas.
    Annars kunde du ju sagt att det är ett val att knulla(vilket inte alls är fallet i 100% heller).
    Sen smitta på annat sätt än det sexuella.

• klyban
    Anonym (läkarstuderande) skrev 2015-05-11 23:37:12 följande:
    HIV är inte någon sjukdom utan ett virus. Den utvecklade sjukdomen heter AIDS. ;)Flört
    Semantik, utan medicinera sjukdomen, så dör man.
  • klyban
    Drottningen70 skrev 2015-05-11 22:57:51 följande:
    Beroendesjukdomen är också bevisad och diagnos ställs via evidensbaserade diagnoskriterier, precis som man gör vid sjukdomar så som exempelvis schitzofreni etc. Det är inget hoabaloa lull lull med det hela. Detta handlar inte om vad du eller jag tycket eller tror utan om att läkarvetenskapen kommit fram till att beroendetillstånd faller inom ramen för sjukdomsbegreppet. Så långt är det fakta. Det resten av er sysslar med är tro och tyckanden ofta baserade på egna tråkiga erfarenheter av människor med sjukdomen i er närhet där ni fått uppleva den plåga och maktlöshet man som anhörig känner och som utan rätt hjälp för den abhörige tyvärr utmynnar i antingen ett förakt för den sjuke eller ett självutplånande medberoende.

Nu pratar du om beroende och inte missbruk?
    Eller bunta du ihop dom till en?

Sen massa svammel om nått vi håller med om, att när man väl är en missbrukare/alkoholist, så ska detta behandlas som en sjukdom.

• klyban
    Anonym (läkarstuderande) skrev 2015-05-12 02:10:27 följande:
    Inte alls. AIDS är sjukdomen, HIV är det inte. Bromsmedicinen får man för att HIV inte skall utvecklas till sjukdomen AIDS, så det har egentligen ganska lite med semantik att göra, men desto mer med medicin och läkarvetenskap.

Varför berättar du nått jag redan vet?
    Tror du det är någon fakta sida om sjukdomar här?
    Bara att jag skriver HIV/AIDS, är att jag redan vet det är.
    Men antar du fick känna dig duktig, nu har du varit duktig.
    Skoj för dig.

• klyban
    Anonym (bs) skrev 2015-05-12 07:41:05 följande:
    Sjukdom bestäms utifrån medicinska, kulturella och politiska värderingar om vad som är "onormalt".
    Har inget med  att göra, i vad jag pratade om där.
  • klyban
    Anonym (läkarstuderande) skrev 2015-05-12 10:18:38 följande:
    På det sätt du uttrycker dig, utgår jag självfallet ifrån att du inte visste vad du pratade om. Att du samtidigt har ett så stort ego, att du inte klarar av att ta till dig ny kunskap utan att vara otrevlig, ger ett ganska osympatiskt intryck.

Eftersom det inte handlade om att förklara på detaljnivå, så kan uttryck bli luddiga.
    Mitt ego?
    Det är ingen ny kunskap, visste inte att jag var tvungen att beskriva HIV/AIDS i detalj.

HIV gör dig dock garanterat sjuk, om du inte behandlar dig.
    Så av högst semantisk betydelse.
    Hade det varit en detalj tråd om HIV/AIDS, då hade det sett helt annorlunda ut.
    Men där är vi inte, eller hur Solig

Sen prata om ego, gillar hur du är en självutnämnd expert.

• klyban
    Anonym (Jasså?) skrev 2015-05-12 17:10:51 följande:
    I det första fallet hade jag inte misskött mig alls.. däremot var jag dum nog att berätta för en medarbetare på fikarasten att jag hade haft alkoholproblem, vilket han gick direkt till chefen och sa, som kickade mig trots att jag hållt mig nykter ända sedan jag började arbeta där.

I det andra fallet var det en medarbetare som hade sett mig på stan på en parkbänk drickandes öl vilket även han skvallrade till chefen om och jag fick kicken med omedelbar verkan, då chefen ansåg att det var "dålig PR" för företaget att ha medarbetare som "skämmer ut sig på stan".

Låter som du inte varit anställd.
    Annars är det bara att anmäla, så kommer du få rätt.
    Företaget är tvungna att erbjuda hjälp.
    Det är först om du vägrar, som du får sparken.

• klyban
    Anonym (Jasså?) skrev 2015-05-12 17:42:16 följande:
    Okej, i det ena fallet var det bara praktik det handlade om, men i det andra fallet var jag anställd..

Då skulle du tagit det vidare.
    Sånt här är ju enklare om man är med i facket, då man kan lämna över hela förfarandet till dom.

• klyban
    Anonym (pål) skrev 2015-05-12 17:47:57 följande:

Enligt den medicinska vetenskapen är beroende och missbruk sjukdomar med diagnosklassificering, dock ej riskbruk vilket betraktas som en livsstilsfaktor. Noterbart är även att diagnoserna beroende och missbruk avser symptom under en 12-månadersperiod, vilket medför att den allmänt vedertagna uppfattningen "en gång sjuk- alltid sjuk" rörande substansrelaterade tillstånd ifrågasätts.

I boken "Heavy drinking: the myth of alcoholism as a disease" tar Herbert Fingarette upp forskning som motvisar de tidigare använda sjukdomsbegreppet. Fingarette skriver att forskningen inte finner vetenskapligt belägg för det individuella medicinska/kliniska sjukdomsperspektivet. Craving som mekanism - motbevisad. Förlust av kontroll som mekanism - motbevisad. Frigörelse av substanser vid nedbrytande av alkohol som beroende - motbevisad. Okontrollerat drickande (beteende) vid intag av alkohol - motbevisad. Total avhållsamhet till alkohol (abstinens) ett krav för fortsatt "levnad" och frihet från missbruk - motbevisad. Hereditet som orsak till missbruk - motbevisad. Operant betingning som mekanism - motbevisad 

Tycker det är tråkigt när folk inte orkar skriva sina egna inlägg.
    Och om man ska köra copy och paste, så är det bättre du tar med wikilänken och lägger med som citat.

• klyban
    Anonym (pål) skrev 2015-05-12 18:02:10 följande:
    vart stod de att man inte får de? eller passar de bara inte dig?

Läste du inte vad jag skrev?

JAG TYCKER DET ÄR TRÅKIGT, när man inte orkar skriva egna inlägg.
    Och gör man som du, så anser jag det är kutym att länka och citera.

Måste varit en av de mest solklaraste inläggen som gjorts i universums historia Drömmer

Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.