Inlägg från: Riolina |Visa alla inlägg
  • Riolina

Ni med skolbarn- upplever ni att det är svårt att få beviljat ledighet från skolan?

En blå giraff skrev 2015-05-13 18:42:24 följande:

Men om föräldrarna struntar i avslag och åker ändå - händer det något? T.ex samtal hos rektor eller dylikt. Jag har aldrig haft anledning att söka ledigt för min son ännu men tror man kan bli beviljad 10 dagar av klassläraren här.

På min skola (jobbar som lärare) och på mina barns skola (en annan skola) skriver rektorn på ansökningsblanketten att skolan inte kan stå som ansvarig för barnets kunskapsutveckling ifall barnet blir ledigt utan att ledigheten är beviljad. Då är det upp till föräldrarna att ta ansvaret eller låta barnet få den undervisning som skolan bedömer att barnet behöver.

Bedömning för om ledigheten beviljas eller inte fungerar så som Punkter skriver tidigare i tråden. Kan låta orättvist ifall man har ett barn som har svårt i skolan men livet är ju orättvist vid många tillfällen.
Svar på tråden Ni med skolbarn- upplever ni att det är svårt att få beviljat ledighet från skolan?