• Grus grus

Ni med skolbarn- upplever ni att det är svårt att få beviljat ledighet från skolan?

Sedan det infördes att det skulle vara hårdare regler angående att vara ledig från skolan, har jag hört folk från någon annan skola säga att det är helt omöjligt att få ledigt för barnen. Men på vår skola har det aldrig varit något problem. Folk åker till fjällen osv men skolan nekar aldrig. Hur är det egentligen? Har det blivit hårdare?

online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni med skolbarn- upplever ni att det är svårt att få beviljat ledighet från skolan?
  • Mrs Green

Nja, nu under våren trean när det var nationella prov var det tvärstopp för ledighet efter sportlovet. Men annars har det inte varit några problem, upp till två veckor per år kan de få ledigt.

• Punkster

Vi gör alltid en bedömning där jag arbetar. Först och främst så handlar det ju om hur länge barnet ska vara ledigt, klassläraren kan ju bara bevilja ett visst antal dagar per termin, sen är det upp till rektorn (som av princip brukar neka i stort sett alla ansökningar som kommer till henne eftersom barnet då redan varit ledigt tidigare under terminen). Sen handlar det om hur barnet ligger till i skolan. Om man ligger efter i flera ämnen och behöver kämpa på extra för att nå målen i t.ex. matte så är det inte lämpligt att fara på semester och missa undervisning. För det tredje så handlar det också om ledighetens syfte, i kombination med de andra punkterna. Att t.ex. åka till Thailand i 2 veckor när man redan har varit ledig tidigare under terminen när man samtidigt behöver extra stöd i något ämne kommer garanterat att få avslag. Medan ledigt några dagar för att åka på bröllop när man ligger bra till i de flesta ämnen antagligen kommer beviljas.

Sen ska det nämnas att föräldrar i de flesta fall brukar skita fullständigt i om de får barnens ledighet beviljad eller ej, det brukar snarare vara "Kalle ska vara ledig i 10 dagar med start på måndag, så att ni vet om det."

• Santin

Har varit med många gånger där föräldrar sedan vid betygstider kommit och ifrågasatt varför Kalle inte fått det betyg han ville ha.

Kanske för att han åkte 3 veckor till Thailand och missade massor i skolan!!!!!!!!

Det går inte ta igen allt som görs i skolan om man åker bort.

• nevermind
    Santin skrev 2015-05-10 13:07:32 följande:

Har varit med många gånger där föräldrar sedan vid betygstider kommit och ifrågasatt varför Kalle inte fått det betyg han ville ha.

Kanske för att han åkte 3 veckor till Thailand och missade massor i skolan!!!!!!!!

Det går inte ta igen allt som görs i skolan om man åker bort.

Vissa föräldrar är ju dumma i huvudet.
  • sextiotalist

De få gångerna vi bett om ledigt har varit legitima skäl och då har vi fått det beviljat

Det har varit enstaka dagar pga jämna födelsedagar äldre släktingar och vi har behövt en resdag för att kunna komma fram i tid

• Mercurialis

Jag kan bevilja mina mentorselever max två dagar ledigt under ett läsår. All annan ledighet beviljas av rektor. Under det här läsåret har avsevärt mycket färre längre ledigheter beviljats än under föregående läsår.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Alexi

Jag har precis varit i kontakt med rektor angående möjligheterna till ledigt en vecka nästa vinter då vår dotter går i ettan. Det lät som att det är klassläraren som man ska prata med (som vi ännu inte vet vem det är) och att det beror till viss del på hur det går för eleven i fråga. Vi har bokat en semestervecka nu och räknar med att vi får ledigt. Dottern är också duktig i skolan så den delen kommer inte vara något problem.

• En blå giraff

Men om föräldrarna struntar i avslag och åker ändå - händer det något? T.ex samtal hos rektor eller dylikt. Jag har aldrig haft anledning att söka ledigt för min son ännu men tror man kan bli beviljad 10 dagar av klassläraren här.

• Alexi

Hände ganska nyligen att en rektor gjorde en anmälan till soc, en åttaåring som reste bort fyra dagar trots nekad ledighet...

• Riolina
    En blå giraff skrev 2015-05-13 18:42:24 följande:

Men om föräldrarna struntar i avslag och åker ändå - händer det något? T.ex samtal hos rektor eller dylikt. Jag har aldrig haft anledning att söka ledigt för min son ännu men tror man kan bli beviljad 10 dagar av klassläraren här.

På min skola (jobbar som lärare) och på mina barns skola (en annan skola) skriver rektorn på ansökningsblanketten att skolan inte kan stå som ansvarig för barnets kunskapsutveckling ifall barnet blir ledigt utan att ledigheten är beviljad. Då är det upp till föräldrarna att ta ansvaret eller låta barnet få den undervisning som skolan bedömer att barnet behöver.

Bedömning för om ledigheten beviljas eller inte fungerar så som Punkter skriver tidigare i tråden. Kan låta orättvist ifall man har ett barn som har svårt i skolan men livet är ju orättvist vid många tillfällen.
  • modsey
    Alexi skrev 2015-05-13 19:09:16 följande:

Hände ganska nyligen att en rektor gjorde en anmälan till soc, en åttaåring som reste bort fyra dagar trots nekad ledighet...

fanns det annat bakom eller var det den enda orsaken??
    OM det var så känner jag, att jag skulle kunna bli anmäld jag med och faktiskt ta och stå för det!
    Jisses i så fall ( om det nu inte fanns annat bakom också då...)
  • gbgumman

När kompisar begär ledigt verkar det gå lätt. För lätt enligt mig. Vi väljer att åka bort på loven. Under terminerna tycker jag barnen ska vara i skolan. Det är min åsikt.

• Punkster

I teorin så skulle det kunna leda till en soc-anmälan, eftersom man som förälder isf struntar i att låta barnet fullgöra sin skolplikt. I praktiken så vet jag en förälder som fick veta att risken för att barnet skulle behöva gå om en årskurs ökade dramatiskt om man åkte på resa trots avslag. I det fallet rörde det sig om en familj som ville åka till sitt hemland i 6 veckor mitt under terminen.
  • Mercurialis

Hos oss kallas föräldrarna till samtal hos rektor. 
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • pigglet

Här är det totalstopp, eller rättare sagt beviljar skolan ingen ledighet. Däremot så händer ju inget om man åker, annat än att skolan liksom friskrivit sig från ansvar om barnet sedan skulle visa sig behöva extra stöd för att klara målen. Då får man skylla sig själv, skolan har ju redan sagt att barnet inte kan vara borta.

Så vi åker i vilket fall. Skolan har ingen skyldighet att ordna med extra uppgifter, men de brukar försöka ge lite hemuppgifter ändå. Men visst missar de saker. Våra barn ligger ändå i framkant, så det är ingen risk att de skulle få problem av att vara borta några dagar.

Svar på tråden Ni med skolbarn- upplever ni att det är svårt att få beviljat ledighet från skolan?