Papito skrev 2015-05-09 09:37:18 följande:
Ja, det finns många barn som inte hittar rätt i lagsammanhang. Jag tycket att det är jättebra när barnen ingår i en organiserad grupp, sen om det är idrott, dans, musik eller konst spelar egentligen inte så stor roll. Det som är bra är att de lär sig att samarbeta, hjälpa varandra, ställa upp för varandra, att delad glädje är dubbel glädje, att följa överenskommelser, att man ibland får göra saker man inte är överförtjust i för att det ska fungera, att kompromissa, att om man lovat laget att komma kan det ställa till det om man struntar i det. etc etc etc.
När jag själv var aktiv var idrotten ALLT för mig, det fanns nästan inget som var lika viktigt. ..förutom min familj och mina vänner. Jag pusslade som bara den ibland men oftast löste det sig. Familjen visste hur viktig idrotten var för mig och anpassade tiderna lite om det var möjligt, för att hjälpa till lite. Men det där med att behöva välja är bara en kort period, då tycker jag att det är sunt att de väljer vännerna. Om ett par år blir kalasen glesare och då uppstår inte konflikten lika ofta och när den gör det är det är det ofta de lite bättre vännerna (ibland är vissa med i samma förening och då krockar det inte) och såna ska man väl värna om?
I lägre åldrar är det inte meningen att man ska välja bort kompisarna, det blir aktuellt först i tonåren om man satsar lite mer på sin sport men då har man i regel inte lika många kalas heller och skulle man ha en väldigt viktig match eller liknande är man stor nog att kunna ha en dialog med kompisen.
En annan aspekt är att man ibland har tränare som anser att sporten går före, att man måste satsa och ställa upp rejält.
Men handen på hjärtat, hur stor procent blir så bra att de blir elitspelare? Är det värt att missköta sina vänskaper för det?
Jag är övertygad om att de som verkligen blir riktigt bra, de tar igen några missade matcher ganska enkelt.
Missförstå mig inte, jag är själv superglad över att mina barn idrottar och tänker bidra till att de lär sig att ställa upp gör laget, att inte ge upp eller slarva bort träningen och bla bla bla.....men jag tycker som sagt att sunda värderingar är ännu viktigare.
Och att följa sitt hjärta och sin magkänslan.
Det säger man till sina nära i resten av livet, samtidigt lär vi barnen att INTE göra det, av löjliga principskäl. Klart att de sen tvekar när de är äldre, vi har ju fostrat dem att inte följa hjärtat och magkänslan
Tack för ditt svar! Det har hjälpt mig med min sambo
Idag blev det match eftersom det var för sent att ändra något men nästa gång låter vi det vara upp till henne
Hade jag läst ditt inlägg tidigare hade hon varit på kalas idag för ja, hon spelade match istället av löjliga principskäl. Inget annat.
Vi har nog upplevt henne som en tjej som vill ha något på gång hela tiden och inte direkt söker det där lugnet..tills nu och när hon ljög om sina läxor. Den här helgen har vi planerat lite, vi har ett födelsedagskalas imorgon för hela familjen men annars har vi låtit det vara spontant. Det kan nog vara bra med mer av det.
När hade du tänkt att det var för mycket om det gällde dina barn som i rubriken?