Inlägg från: Gormander |Visa alla inlägg
  • Gormander

"När skolan kallar föräldrar till möten är man som förälder skyldig att delta."

Båda eller ena och när som helst?

• Svar på tråden "När skolan kallar föräldrar till möten är man som förälder skyldig att delta."
  • Gormander

Jag ställer alltid upp alla dagar men min andra hälft är fullbokad och har assistenter som inte kan arbeta självständigt så arbetsplatsen förlorar på frånvaro. 

• Gormander
    Eivie skrev 2015-04-29 13:32:10 följande:
    Vill skolan inte/har ingen möjlighet att erbjuda tider utanför din partners arbetstider?

Om ni nu fortfarande är tillsammans förstår jag verkligen inte varför skolan ska bråka om att båda ska gå om ni meddelat att det inte går. Oavsett har de skyldighet att hålla mötet för dig så får de väl fortsätta gnälla om det andra då efteråt om de tycker det är så viktigt.
    Nej de vill bara ha det på sin tid så vi har anvisat 2 dagar när vi är lediga då och inget har passat än. 
    Alla har ungefär samma tider och dom vill så gärna träffa oss båda, för jag är mest aktiv.
    Vi är gifta och någon av oss går på allt annars som skolan vill, passar inte våra tider går jag ensam. 

Vad det gäller andra kan många inte svenska och en del sänder inte ens barnen till skolan. 
  • Gormander
    hammarhajen skrev 2015-04-30 05:50:05 följande:
    Det är väl ganska självklart att skolpersonal bokar möten på sin arbetstid.
    Den stora skillnaden mellan dem och er är att det är skolpersonalens arbete men erat barn. Ett barn har man inte arbetstider runt, man kan inte säga "nu är klockan 11.15 en tisdag, så nu är jag inte förälder längre". Däremot har man rätt att sätta gränser runt sitt arbete och t.ex. gå hem när man slutar.

Finns det någon speciell anledning till att de vill att båda kommer? Jag gissar att det inte gäller ett vanligt utvecklingssamtal, utan något mer allvarligt som sociala problem, inlärningssvårigheter osv?
    Ja alla vill hålla sina arbetstider men samtalet är rutin varje år och de kanske börjar tröttna på mig som gärna pratar. För vår del kostar varje timma 5000 för företaget så det gäller att hålla kollen. 
Svar på tråden "När skolan kallar föräldrar till möten är man som förälder skyldig att delta."