"När skolan kallar föräldrar till möten är man som förälder skyldig att delta."
Båda eller ena och när som helst?
Båda eller ena och när som helst?
Skyldig nej. Men jag anser att det är dumt att inte delta då det handlar om ditt barns utbildning. Båda föräldrarna behöver ju inte gå. Räcker med ena.
Beror väl väldigt mycket på vad mötet gäller skulle jag säga. Är det ett enskilt möte gällande det egna barnet, då ser man till att man kan komma. Om det är båda eller ena föräldern som kommer beror också på allvaret i mötet och personliga omständigheter.
Hittade denna där det står lite www.lararnasnyheter.se/forskolan/2010/08/13/sa-har-sager-lagen
Nu orkar jag inte gå igenom hela skollagen men såhär står det på lite olika ställen:
Eleven och elevens vårdnadshavare och vårdnadshavare för ett barn i förskolan ska fortlöpande informeras om elevens eller barnets utveckling.
Personalen ska föra fortlöpande samtal med barnets vårdnadshavare om barnets utveckling. Minst en gång varje år ska personalen och barnets vårdnadshavare därutöver genomföra ett samtal om barnets utveckling och lärande. Förskollärare har det övergripande ansvaret för utvecklingssamtalet.
Grundskola: Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare ha ett utvecklingssamtal om hur elevens kunskapsutveckling och sociala utveckling bäst kan stödjas samt om vilka insatser som behövs för att eleven ska nå kunskapskraven och i övrigt utvecklas så långt som möjligt inom ramen för läroplanen. Informationen vid utvecklingssamtalet ska grunda sig på en utvärdering av elevens utveckling i förhållande till läroplanen och kunskapskraven i de ämnen som eleven får undervisning i
Nu vet jag inte hur rigorös praxisen är men förutsatt att båda föräldrar är vårdnadshavare så verkar det som att ni ska delta. Om ni inte vill gå på samma så kanske skolan kan erbjuda två möten? Det borde ju ligga i allas intresse att mötet blir av, för barnets skull.
Är problemet att ni inte vill gå eller när det är?
Jag ställer alltid upp alla dagar men min andra hälft är fullbokad och har assistenter som inte kan arbeta självständigt så arbetsplatsen förlorar på frånvaro.
Jag ställer alltid upp alla dagar men min andra hälft är fullbokad och har assistenter som inte kan arbeta självständigt så arbetsplatsen förlorar på frånvaro.
Så här ser rutinen ut där jag jobbar. Först så kallar klassläraren till möte. Om ingen dyker upp så skickar istället rektorn en kallelse. Om ingen dyker upp då heller så kallar områdeschefen på förvaltningen tillsammans med skolhälsovården. Om det fortfarande inte är någon som dyker upp så lämnas en anmälan in till soc.
Det ska dock sägas att den rutinen endast gäller möten eller samtal som ligger utöver föräldramöten och utvecklingssamtal, t.ex. möten som rör mobbning, social problematik och mer akuta problem som rör skolgången. Vanliga föräldramöten och utvecklingssamtal kallas till via mail. Dyker man inte upp på dem så händer inget mer speciellt än att man missar dem.
Så här ser rutinen ut där jag jobbar. Först så kallar klassläraren till möte. Om ingen dyker upp så skickar istället rektorn en kallelse. Om ingen dyker upp då heller så kallar områdeschefen på förvaltningen tillsammans med skolhälsovården. Om det fortfarande inte är någon som dyker upp så lämnas en anmälan in till soc.
Det ska dock sägas att den rutinen endast gäller möten eller samtal som ligger utöver föräldramöten och utvecklingssamtal, t.ex. möten som rör mobbning, social problematik och mer akuta problem som rör skolgången. Vanliga föräldramöten och utvecklingssamtal kallas till via mail. Dyker man inte upp på dem så händer inget mer speciellt än att man missar dem.
Beror ju på vad det är för möte...
Generellt sätt är vi som lärare tvugna att erbjuda tid för utv samtal, men ingen är ju tvungen att komma... På skolan där jag jobbar erbjuder vi under arbetstid.
Gäller det andra typer av möten, för utredningar och dylikt gäller även det under arbetstid. Ofta ska det då dessutom passa så att jag inte undervisar, samt spec pedagogen samt i rektorns möteaschema... Det är ert barn så det borde ju vara er prioritering.
Ofta knölar man mycket med möten kring ÅP och utredning för att ha med bägge vårdnadshavarna. Blir ofta konflikt kring besluten annars efteråt.