• Gormander

"När skolan kallar föräldrar till möten är man som förälder skyldig att delta."

Båda eller ena och när som helst?

• Svar på tråden "När skolan kallar föräldrar till möten är man som förälder skyldig att delta."
  • Santin

Skyldig nej. Men jag anser att det är dumt att inte delta då det handlar om ditt barns utbildning. Båda föräldrarna behöver ju inte gå. Räcker med ena.

• Måsen

Beror väl väldigt mycket på vad mötet gäller skulle jag säga. Är det ett enskilt möte gällande det egna barnet, då ser man till att man kan komma. Om det är båda eller ena föräldern som kommer beror också på allvaret i mötet och personliga omständigheter.

• Eivie

Hittade denna där det står lite www.lararnasnyheter.se/forskolan/2010/08/13/sa-har-sager-lagen

Nu orkar jag inte gå igenom hela skollagen men såhär står det på lite olika ställen:

Eleven och elevens vårdnadshavare och vårdnadshavare för ett barn i förskolan ska fortlöpande informeras om elevens eller barnets utveckling.

Personalen ska föra fortlöpande samtal med barnets vårdnadshavare om barnets utveckling. Minst en gång varje år ska personalen och barnets vårdnadshavare därutöver genomföra ett samtal om barnets utveckling och lärande. Förskollärare har det övergripande ansvaret för utvecklingssamtalet.

Grundskola: Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare ha ett utvecklingssamtal om hur elevens kunskapsutveckling och sociala utveckling bäst kan stödjas samt om vilka insatser som behövs för att eleven ska nå kunskapskraven och i övrigt utvecklas så långt som möjligt inom ramen för läroplanen. Informationen vid utvecklingssamtalet ska grunda sig på en utvärdering av elevens utveckling i förhållande till läroplanen och kunskapskraven i de ämnen som eleven får undervisning i

Nu vet jag inte hur rigorös praxisen är men förutsatt att båda föräldrar är vårdnadshavare så verkar det som att ni ska delta. Om ni inte vill gå på samma så kanske skolan kan erbjuda två möten? Det borde ju ligga i allas intresse att mötet blir av, för barnets skull.

Är problemet att ni inte vill gå eller när det är?

• Gormander

Jag ställer alltid upp alla dagar men min andra hälft är fullbokad och har assistenter som inte kan arbeta självständigt så arbetsplatsen förlorar på frånvaro. 

• Eivie
    Gormander skrev 2015-04-29 11:59:46 följande:

Jag ställer alltid upp alla dagar men min andra hälft är fullbokad och har assistenter som inte kan arbeta självständigt så arbetsplatsen förlorar på frånvaro. 

Vill skolan inte/har ingen möjlighet att erbjuda tider utanför din partners arbetstider?

Om ni nu fortfarande är tillsammans förstår jag verkligen inte varför skolan ska bråka om att båda ska gå om ni meddelat att det inte går. Oavsett har de skyldighet att hålla mötet för dig så får de väl fortsätta gnälla om det andra då efteråt om de tycker det är så viktigt.
  • Punkster

Så här ser rutinen ut där jag jobbar. Först så kallar klassläraren till möte. Om ingen dyker upp så skickar istället rektorn en kallelse. Om ingen dyker upp då heller så kallar områdeschefen på förvaltningen tillsammans med skolhälsovården. Om det fortfarande inte är någon som dyker upp så lämnas en anmälan in till soc. 

Det ska dock sägas att den rutinen endast gäller möten eller samtal som ligger utöver föräldramöten och utvecklingssamtal, t.ex. möten som rör mobbning, social problematik och mer akuta problem som rör skolgången. Vanliga föräldramöten och utvecklingssamtal kallas till via mail. Dyker man inte upp på dem så händer inget mer speciellt än att man missar dem. 

• Måsen
    Punkster skrev 2015-04-29 17:38:40 följande:

Så här ser rutinen ut där jag jobbar. Först så kallar klassläraren till möte. Om ingen dyker upp så skickar istället rektorn en kallelse. Om ingen dyker upp då heller så kallar områdeschefen på förvaltningen tillsammans med skolhälsovården. Om det fortfarande inte är någon som dyker upp så lämnas en anmälan in till soc. 

Det ska dock sägas att den rutinen endast gäller möten eller samtal som ligger utöver föräldramöten och utvecklingssamtal, t.ex. möten som rör mobbning, social problematik och mer akuta problem som rör skolgången. Vanliga föräldramöten och utvecklingssamtal kallas till via mail. Dyker man inte upp på dem så händer inget mer speciellt än att man missar dem. 

Man blir lite förvånad att behovet av en rutin ens finns. Stackars barn.
  • Punkster
    Måsen skrev 2015-04-29 17:56:32 följande:
    Det ska finnas rutiner för allt, vare sig man anser att det behövs eller ej. Och just den här rutinen har vi tyvärr haft anledning att använda oss av ett par gånger.
  • mammalovis
    Måsen skrev 2015-04-29 17:56:32 följande:
    Ja, alla föräldrar skickar inte sina barn till skolan, andra föräldrar anmäler inte sina barns frånvaro, vilket ger ogiltig frånvaro. För mycket sådan frånvaro diskuteras på elevhälsoteamet som sedan går vidare på något sätt och då kan åtgärder bli aktuella som Punkster skriver. Så det handlar ju både om hur föräldrar sköter barnets skolplikt och vad som händer i skolan.
  • Gormander
    Eivie skrev 2015-04-29 13:32:10 följande:
    Vill skolan inte/har ingen möjlighet att erbjuda tider utanför din partners arbetstider?

Om ni nu fortfarande är tillsammans förstår jag verkligen inte varför skolan ska bråka om att båda ska gå om ni meddelat att det inte går. Oavsett har de skyldighet att hålla mötet för dig så får de väl fortsätta gnälla om det andra då efteråt om de tycker det är så viktigt.
    Nej de vill bara ha det på sin tid så vi har anvisat 2 dagar när vi är lediga då och inget har passat än. 
    Alla har ungefär samma tider och dom vill så gärna träffa oss båda, för jag är mest aktiv.
    Vi är gifta och någon av oss går på allt annars som skolan vill, passar inte våra tider går jag ensam. 

Vad det gäller andra kan många inte svenska och en del sänder inte ens barnen till skolan. 
  • hammarhajen
    Gormander skrev 2015-04-29 22:21:08 följande:
    Nej de vill bara ha det på sin tid så vi har anvisat 2 dagar när vi är lediga då och inget har passat än. 
    Alla har ungefär samma tider och dom vill så gärna träffa oss båda, för jag är mest aktiv.
    Vi är gifta och någon av oss går på allt annars som skolan vill, passar inte våra tider går jag ensam. 

Vad det gäller andra kan många inte svenska och en del sänder inte ens barnen till skolan. 
    Det är väl ganska självklart att skolpersonal bokar möten på sin arbetstid.
    Den stora skillnaden mellan dem och er är att det är skolpersonalens 
    arbete men erat barn. Ett barn har man inte arbetstider runt, man kan inte säga "nu är klockan 11.15 en tisdag, så nu är jag inte förälder längre". Däremot har man rätt att sätta gränser runt sitt arbete och t.ex. gå hem när man slutar.

Finns det någon speciell anledning till att de vill att båda kommer? Jag gissar att det inte gäller ett vanligt utvecklingssamtal, utan något mer allvarligt som sociala problem, inlärningssvårigheter osv?
  • Gormander
    hammarhajen skrev 2015-04-30 05:50:05 följande:
    Det är väl ganska självklart att skolpersonal bokar möten på sin arbetstid.
    Den stora skillnaden mellan dem och er är att det är skolpersonalens arbete men erat barn. Ett barn har man inte arbetstider runt, man kan inte säga "nu är klockan 11.15 en tisdag, så nu är jag inte förälder längre". Däremot har man rätt att sätta gränser runt sitt arbete och t.ex. gå hem när man slutar.

Finns det någon speciell anledning till att de vill att båda kommer? Jag gissar att det inte gäller ett vanligt utvecklingssamtal, utan något mer allvarligt som sociala problem, inlärningssvårigheter osv?
    Ja alla vill hålla sina arbetstider men samtalet är rutin varje år och de kanske börjar tröttna på mig som gärna pratar. För vår del kostar varje timma 5000 för företaget så det gäller att hålla kollen. 
  • Dockan

Beror ju på vad det är för möte...

Generellt sätt är vi som lärare tvugna att erbjuda tid för utv samtal, men ingen är ju tvungen att komma... På skolan där jag jobbar erbjuder vi under arbetstid.

Gäller det andra typer av möten, för utredningar och dylikt gäller även det under arbetstid. Ofta ska det då dessutom passa så att jag inte undervisar, samt spec pedagogen samt i rektorns möteaschema... Det är ert barn så det borde ju vara er prioritering.

Ofta knölar man mycket med möten kring ÅP och utredning för att ha med bägge vårdnadshavarna. Blir ofta konflikt kring besluten annars efteråt.

Svar på tråden "När skolan kallar föräldrar till möten är man som förälder skyldig att delta."