• elvira78

Melasma från helvetet - vad göra???

Hjälp! Har fått fruktansvärd melasma i ansiktet, dvs stora bruna fläckar. De började med andra barnet (gick ej bort efter graviditeten), nu väntar jag tredje barnet och ser fruktansvärd ut. Området mellan näsa och mun är brunt - ser ut som jag har mustasch!!! Har smörjt in med solskyddsfaktor 30 och ej varit mkt i solen men ändå har jag kraftig solmustasch, brunflammig näsa och lite enstaka fläckar här och där. Ser liksom skitig ut i ansiktet. 

Vad fasiken kan man göra???? Någon som har något bra tips hur man får bort det här efter graviditeten - eftersom det inte gick bort från förra så antar jag att det inte kommer göra det efter denna gång heller. :(

• Svar på tråden Melasma från helvetet - vad göra???
  • Anna Hbg

Har tyvärr inga tips att ge men undrar samma sak så jag favoritar tråden

• skincares
    Fy vad jobbigt!! Jag fick likadant under min graviditet så jag vet hur jobbigt det är. Tycker du gör helt rätt som kör med hög solskyddsfaktor. Jag har läst massor om melasma o pigmentförändringar eftersom jag själv upplevde dem så besvärande. Mina slutsatser är undvik solen, soal absolut inte och om du måste vara i solen ha hatt eller keps. Ha alltid solskyddsfaktor minst 30 helst 50 varje dag även då du bara ska till jobbet. Då undviker du att de blir värre. Tänk på att Uva strålar tar sin igenom fönster, jag har alltid keps på mig då jag kör bil tex. Kan låta överdrivet, men det är det enda som funkar om man inte vill att de ska bli värre. För att få bort dem, rekommenderar jag dig att använda ett bra Cvitaminserum både dag och natt nu på sommarhalvåret. Tex Jan Marinis C-esta eller Transdermas C serum. Det jämnar ut hudtonen lite. Sen när det börjar bli mörkare kan du börja köra med syror för att få bort fläckarna. Jag skulle rekommendera dig att då köra med Jan Marinis Bioglycolic Face Wash o lämna den i ansiktet på torr hud varje dag gånger två. Börja med någon minut o se vad du tål, sen kan du öka upp till 10 minuter om du tål det. Sen kan du köpa Mene Moys Advanced cream med 30% glykolsyra och sova med den varannan natt. Du kommer bli helt röd och flagna så du får köra med högt solskydd o akta dig för sol trots att det då är höst. Detta kommer mota bort det värsta på ett par månader. Sen kan du byta till Dermaceutics Yellow cream o köra den varje natt om huden tål. Då kommer du få bra resultat tror jag. Jag har fått det av att göra på detta sätt, inte helt jämn hudton dock men mycket mycket bättre. Kommer skriva mer om detta i min blogg!

skincares.blogg.se/
  • fläckis79

Hej
    Lider av samma sak. Fick melasma på överläpp och i pannan under senaste graviditeten för ett år sedan.när jag fattade vad det var så började jag skydda mig maniskt med keps och högt solskydd 50+. Fläckarna i pannan bleknade snart men överläppen är kvar. Har testat Eucerin even brighter och tyckte kanske att det hjälpte lite...
    Har gjort spot peel på Stureplanskliniken men det hjälpte INTE!! Många är tydligen nöjda med denna behandling men den bet inte på mig....tyckte snarare att fläckarna blev mer framträdande. Jag upplever dessutom att fläckarna ser mörkare ut vid mitten av menscykeln?! Är det någon som haft denna melasmamustasch och haft svårt att bli av med den men lyckats? Jag blir lika ledsen varje gång jag ser mig i spegeln. Undviker ALLT solljus med hjälp av keps och solskyddsfaktor 50+. Är tacksam för tips för jag känner mig desperat. Solen har varit det som får mig att må bra men nu är det mest ångest. Tacksam för tips!!

• skincares

Hej Fläckis! Usch jag vet hur jobbigt det är, jag har ju fortfarande fläckar men mina har blivit oerhört mycket bättre tack vare att jag till slut hittat en behandling som fungerar. Spotpeel känner jag till och tycker det är rätt väg. Enligt mig är problemet att den inte räcker till den blir som en liten punktinsats. Blir ju en helt annan effekt att konstant sova  med 30% glykolsyra i ansiktet varannan natt från september till april. Hoppas du har lust att prova enligt mitt råd ovan. Nu på vår o sommaren kan man inte göra så mycket mer än att köra med c vitamin serum o det du redan gör så bra för att skydda dig från solen. Om du verkligen totalundviker solen kan du ju köra med Yellow Cream redan nu, den är bra den!

Mina fläckar blir värre då det är varmt ute eller då jag är stressad.

Hoppas du fick lite hopp nu!

skincares.blogg.se/

• elvira78

Befinner mig på Cypern sen i går och vips kom det brun färg runt HELA munområdet + haka oxå!!! Ser inte klokt ut. Smörjer m barnens solfaktor 30 men den är ju så vit så runt min hud ser det lila ut när jag smörjt. Lila! Känner mig fulast i världen just nu :(

• Anna Hbg
    elvira78 skrev 2015-04-28 00:15:15 följande:

Befinner mig på Cypern sen i går och vips kom det brun färg runt HELA munområdet + haka oxå!!! Ser inte klokt ut. Smörjer m barnens solfaktor 30 men den är ju så vit så runt min hud ser det lila ut när jag smörjt. Lila! Känner mig fulast i världen just nu :(

Hawaiian Tropic har en solkräm för ansiktet som är 50+ och speciellt anpassad för ansiktet. Blir inget tjockt klet av den.

Funkar även bra att ha under makeup!
  • skincares

Usch stackars dig! Vet känslan o det är inte kul att känna sig ful. Pigmentfläckar påverkar ju utseendet så klart o även om andra inte tänker på det så mycket så gör man ju det själv. 

Jag har skrivit ett inlägg om solskydd på min blogg, eller två faktiskt, ett om vad man bör tänka på då man väljer solskydd, vilka ämnen som skyddar huden utan att samtidigt skada huden. Det är svårt att hitta ett sånt solskydd som inte ser vitt ut på huden. Kolla gärna här:

skincares.blogg.se/2015/april/basta-solskyddet-utan-kemiska-filter.html

och här

skincares.blogg.se/2015/april/om-solskydd-spf-for-ansikte-och-kropp.html

Jag har ju som sagt samma problem själv o vet att det är superjobbigt, men det går att få bort med tålamod, kemisk hemmapeeling, rätt solskydd och keps.

Lycka till:)

skincares.blogg.se/

• fläckis79

Skönt med andra i samma situation. Min kropp bara värker av längtan att gå ut i solen och njuta! Hatar kepsen och trivs verkligen inte. Alla vänner har redan en fin solbränna  
    Jag tycker att melasma-mustaschen blir gråare trots keps och 50+ i solskydd. En fråga till er i samma sits...Kan man täcka över bara överläppen och sola resten av ansiktet, bara för att få bort det allra blekaste? Pigmentcellerna stimuleras väl inte på överläppen om jag solar panna och kinder etc?

Ps tack för alla råd skincares!! 

• skincares

Hej Fläckis!

Det var så lite, vet vilken plåga det är. Det tar tid innan det bleknar så ge inte upp med solskydd o keps eller hatt:) Jag gillar inte heller keps, men hellre det än pigmentfläckar tänker jag. Tyvärr finns det stor risk att andra områden i ditt ansikte kommer hyperpigmenteras o inte bara överläppen så solen och melasma går inte att kombinera om du vill få jämn hudton igen. Däremot brukar de flesta kunna sola kroppen utan problem. 

Jag brukar köra med lite brun utan sol i ansiktet då jag varit utomlands o blivit brun på kroppen.  Så att man inte är vit i ansiktet samt brun på kroppen

Lycka till:)

skincares.blogg.se/

• fläckis79

Hej igen

Hur gör ni med melasma tex när ni ska gå på ett sommarbröllop?! Räcker det med 50+ i solskydd om man ska vara utomhus en timme eller två? I mina kretsar är det verkligen INGEN som använder hatt och jag känner mig inte bekväm i det....Vet att det skulle kunna vara värre men detta känns som ett fängelse. Det värsta är att sommaren innehåller så många tillställningar där det verkligen inte passar med keps. Kan man tex gå på grillfest kl.18 och vara utomhus i solen utan att fläckarna mörknar?! Förlåt för alla dumma frågor men behöver verkligen tips för att härda ut under sommaren

• fläckis79

Får panik över melasman på överläppen Fläckarna är redan värre trots att jag aldrig går ut utan keps och 50+ i solskydd. Vad ska jag göra? Finns det någon kräm som hämmar melaninprocessen som fungerar även om det sitter så djupt som det gör på mig?? Det är INTE roligt att gå runt med en grå mustasch mitt i ansiktet  
    Hur lång tid har det tagit för er andra innan det bleknar? Mitt har inte bleknat på över ett år trots att jag undvikit sol hela året samt försökt med spot peel.

• fläckis79

ps. nån som har tips på en brun utan sol som ger en mer dämpad ton. tycker de flesta ger en orange/röd ton

• Pacific

Hej tjejer!

Har ni fortfarande besvär med melasma? Jag har skapat en svensk Facebookgrupp för oss med melasma där vi kan byta erfarenhet. Den heter Melasma Sverige, gå gärna med!

• skincares

Hej alla! Tack för tipset ovan om facebookgruppen! Ska absolut kolla in den:) Jag har börjat blogga igen :) Eftersom jag själv haft mycket pigmentförändringar skriver jag då o då om vilka produkter jag använder och har använt för att bli av med fläckar o ojämn hudton.

Välkommen in o läs:)

skincares.blogg.se/2017/

Svar på tråden Melasma från helvetet - vad göra???