Har alla klasser alltid någon form av klassaktivitet utanför skoltid i slutet av terminen?
Det finns inga regler som säger att man som klassförälder ska arrangera det ena eller det andra för eleverna utanför skoltid. Det finner heller inga regler som säger att man ska ha klassföräldrar eller vad dessa ska vara ansvariga för.
Du gör med andra ord som du vill. Vill du ordna någon sorts fest så gör du det. Om du inte vill så låter du bli. Om det finns någon annan förälder som tycker att det är viktigt och roligt så kanske den kan ordna med något?
Huruvida det är vanligt eller inte att man ordnar någon fest tror jag är väldigt olika, och det beror helt och hållet på de inblandade vuxna och hur aktiva de är. Den förra klassen jag jobbade i hade ett stort disco under vårterminen varje år. Det var samma familj som ordnade det varje år. Mamman jobbade åt en cateringfirma, så hon fixade käk och snacks. Pappan lånade ljudanläggning och discolampor av någon han kände. Hade inte de två varit så drivande så tror jag inte att det hade blivit något alls.