• Alexi

Har alla klasser alltid någon form av klassaktivitet utanför skoltid i slutet av terminen?

Är det väldigt rutinmässigt att en klass alltid ska ha en aktivitet tillsammans i slutet av varje termin? Typ på kvällen, med föräldrar, typ brännboll, disko eller vad man nu gör?

Min dotter går i förskoleklass och det är olika klassförändrar varje termin och de som var i höstas ordnade ett disko i december. Nu är vi klassföräldrar den här terminen men jag känner inget större engagemang att arrangera något. Av de som ordnade det i december tyckte en förälder att det var superviktigt och övriga tyckte inte det var viktigt.

Men om det är någon form av plikt nästan så är det ju bara att fixa. Men jag gillar inte att allt ska ligga i december och maj/juni, det blir så mycket aktiviteter då. Roligare att göra något kul när terminen drar igång igen i augusti tänker jag.

• Svar på tråden Har alla klasser alltid någon form av klassaktivitet utanför skoltid i slutet av terminen?
  • IsDimma

Inte bara roligare. Vettigare med att försöka få klassammanhållning i början av terminen.

• Alexi
    IsDimma skrev 2015-04-21 20:55:23 följande:

Inte bara roligare. Vettigare med att försöka få klassammanhållning i början av terminen.

Nu är det i och för sig samma klass i ettan som i f-klass men ändå.

Men det jag undrar är ju om övriga föräldrar kommer bli galna om man inte gör något som de kanske förväntar sig, nu i maj/juni?
  • Aniiee

Här har de klass/skolaktiviteter varannan månad. Början av September, slutet av Oktober (oftast något slags halloweenparty), allt firande i December, mitten av januari, någon gång i mars och någonting i maj (vårterminen blir ju lite som helgerna/loven faller). Och sedan avslutningshittepå i juni, avgångsklasserna anordnar lite olika saker för de yngre, vad de nu hittar på.

Det funkar väldigt bra och det är fin stämning i båda skolorna (ingen skola är problemfri, men över lag)

The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Aniiee
    Alexi skrev 2015-04-21 21:22:50 följande:
    Nu är det i och för sig samma klass i ettan som i f-klass men ändå.

Men det jag undrar är ju om övriga föräldrar kommer bli galna om man inte gör något som de kanske förväntar sig, nu i maj/juni?
    Förmodligen om ni inte gör någonting alls. Men du kan ju göra det enkelt för dig och bjuda in till knytis på fotbollsplanen eller något. 
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • aleydis

Om klassen har bestämt att det är klassförälderns ansvar så är det väl det som förväntas

• Alexi

Nej klassen har inte bestämt något alls. Det bara gjordes en rullande indelning av vilka som är klassföräldrar, sex familjer per termin. Men klassföräldrarnas ansvar har inte diskuterats.

• sextiotalist

Nej, det har de inte haft, ibland något med barnen. Jag måste ha haft tur med detta, endast i en klass så hade man klassföräldrar, inte de andra klasserna (grabben har bytt skola pga flytt någon gång för mycket tyvärr).

Så detta är inget som jag känner igen alls. Då är det ändå flera skolor jag har erfarenhet ifrån.

I en skola så gjorde (under lärarnas ansvar) en del roliga saker ihop, som övernattningar och så, men inget som vi föräldrar behövde engagera oss i.

• aleydis
    Alexi skrev 2015-04-22 07:12:04 följande:

Nej klassen har inte bestämt något alls. Det bara gjordes en rullande indelning av vilka som är klassföräldrar, sex familjer per termin. Men klassföräldrarnas ansvar har inte diskuterats.

Vad säger de andra klassföräldrarna? Ni får väl prata med resten av klassen, tex via maillista och höra efter vad de tycker. Ett alternativ är ju att denna termins klassföräldrar gör något i början av nästa termin, som kickoff. Men att inte göra något alls känns ju inte ok om ni blivit tilldelade ansvaret.
  • Duckan

Dottern år i åk 1 nu och vi har inte haft några organiserade aktiviteter utanför skoltid alls.
    Klassföräldrar har vi dock och de ordnar med presenter inför avslutningar och fika om det är öppet hus eller dylikt.

• Alexi

Jag ska absolut prata med de andra klassföräldrarna.

Jag ville bara höra lite mer om vad som kan uppfattas som standard, vad är det normala i en vanlig svensk kommunal skola i fklass och lågstadiet på sånt här.

Hur mycket klassaktiviteter utanför skoltid är regelmässigt och normalt?

• Punkster

Det finns inga regler som säger att man som klassförälder ska arrangera det ena eller det andra för eleverna utanför skoltid. Det finner heller inga regler som säger att man ska ha klassföräldrar eller vad dessa ska vara ansvariga för.

Du gör med andra ord som du vill. Vill du ordna någon sorts fest så gör du det. Om du inte vill så låter du bli. Om det finns någon annan förälder som tycker att det är viktigt och roligt så kanske den kan ordna med något?

Huruvida det är vanligt eller inte att man ordnar någon fest tror jag är väldigt olika, och det beror helt och hållet på de inblandade vuxna och hur aktiva de är. Den förra klassen jag jobbade i hade ett stort disco under vårterminen varje år. Det var samma familj som ordnade det varje år. Mamman jobbade åt en cateringfirma, så hon fixade käk och snacks. Pappan lånade ljudanläggning och discolampor av någon han kände. Hade inte de två varit så drivande så tror jag inte att det hade blivit något alls.

• Fenna

Min sons klass har "spökpromenad" följt av övernattning i skolan. Dagen efter ordnar vi föräldrar brunch.

• Fenna

Min sons klass har "spökpromenad" följt av övernattning i skolan. Dagen efter ordnar vi föräldrar brunch.

Svar på tråden Har alla klasser alltid någon form av klassaktivitet utanför skoltid i slutet av terminen?