Inlägg från: RobzMarley |Visa alla inlägg
  • RobzMarley

Fjärde barnet 2016

tovalisa skrev 2015-09-13 12:40:47 följande:

Hej alla, och grattis till alla som redan bakar bebis! :D

Vi har en liten född i augusti -14 och man kan väl lugnt säga att jag är besatt av tanken på att skaffa ännu en liten fyra. Våra äldre barn är födda 08 och 10, och det var en rätt intensiv och jobbig period när de var små. Mellanrummet till trean är himmelskt; det är så lätt att ha en bebis när de äldre är så mycket större.

Nu känner jag tyvärr att jag ändå inte har tid att vänta speciellt länge eftersom jag fyller 40 år nästa gång. Jag har haft lätt för att bli gravid, (blev gravid på första försöket när jag var 37, har blivit gravid på andra försöket med de tidigare) och tror nog att jag har några år på mej ännu, men samtidigt är jag väl medveten om riskerna med att bli gravid som äldre.

Vad har ni andra för ålderskillnad mellan era barn? Jag vill verkligen njuta maximalt mycket av ettåringen, men tänker att vi kanske borde öppna fabriken när hon är 1,5 år? Eller redan tidigare? Att det var intensivt senast med två små behöver ju nödvändigtvis inte betyda att det skulle bli exakt likadant denna gång; små barn är ju också individer. Jag skulle jättegärna vilja ha lite input från er andra som är på gång med nummer fyra! Längtar Så efter att bli gravid, men är samtidigt rädd för att ta mej vatten över huvudet ... Tankar på det?

Tack på förhand! :)

Mina är födda -06, -07 och -12.

De stora var 6,5 och 4,5 år när lillasyster kom. Håller med om att det var skillnad där att få mer tid. Liksom de stora var så självgående och kunde fixa iordning sig själva osv. Städa undan efter sig. Till skillnad från när de var små. Första var 1 år och knappt 10 månader när lillebror kom. Det var tajt. Men i efterhand har de alltid haft varann.
    Men alla mina kan leka ihop. Men det är 8-åringen o 3-åringen som kan leka snarlikt liksom.

Till nästa hinner yngsta bli 4 precis.
    Känner att det varit skönt att få den tiden med henne. Men också synd för jag bet de hade haft så kul. Men vi har väntat på att vi skulle hitta drömhuset på rätt läge m rätt antal rum osv.. (Nu har vi det).
  • RobzMarley
    mirri83 skrev 2015-09-18 15:18:17 följande:

Hej!

Kan man hoppa in här? Har idag fått reda på att vi väntar vårt fjärde barn. Är både glad o lite bekymmersam. Denna graviditet är lite av ett misstag, dock ett väldigt välkommet misstag.

Plus 18/9 2015 BF 28/5 2016
    Grattis!! Vi har BF nära! Jag den 20e Maj
  • RobzMarley
    tovalisa skrev 2015-09-23 16:42:08 följande:
    Vårt mellanbarn fyllde fyra två veckor före lillasyster föddes, och jag tycker att det är en åldersskillnad som fungerar otroligt bra: han är självgående och har förståelse för att jag måste sköta babyn, jag kan lämna honom inomhus ensam korta stunder då jag lägger babyn utomhus i vagnen, etc ... 

Men sen så tänker jag ju att också lillasyster borde få ha nån att vara lika tajt och ha lika kul med som storabröderna har tillsammans -  det innebär att det inte blir en lika lugn och harmonisk tillökning nästa gång (om det blir en nästa gång - jag HOPPAS att det blir det! :)), men kanske det är saker man inte ska fundera alltför mycket på på förhand. Saker brukar ju ha en tendens lösa sej själva, är min erfarenhet. :)
    Aha! Ja, jag har 1 år och 9 mån mellan mina första. Det var kaotiskt. Hann inte alls med som med minsta. Då var de stora nästan 6,5 och 4,5 år.

Min äldste tvingades bli stor så fort. Och mellan fixk vara liten längre. Och tredje hon har varit så mammig att det hade varit jättejobbigt att ha rn till tidigare. Hon är 3 år nu och hinner nästan fylla fyra innan syskonet kommer.

Mina äldsta är pseudotvillingar. Båda pojkar. Tävlar i allt. Kivas mkt. Men de har alltid haft varandra.

Många för o nackdelar
  • RobzMarley

Åh då har ni samma BF! Vad kul! Ändrar lista. Så den är i ordning.

Alltså jag mår konstigt. Eller ja. Jag mår som om jag vore höggravid. Magen sådär svullen o allt står en upp i halsen. Lite illamående. Men är inte så känslig för lukter som jag brukar. Lite orolig. Dock kom det råmjölk från ena bröstet igår. Haha vecka 7+1 idag

Hur mår ni?

Bitten 36 år: BF 5 feb 2016

Lysmasken 33 år: BF 26 feb 2016

Robzmarley: BF 20 maj 2016

Mirri83 32 år: BF 28 maj 2016

laetitia81 34 år: BF 28 maj 2016

• RobzMarley
    tovalisa skrev 2015-10-03 18:53:44 följande:

Hej Spartacus! :)

Jag grubblar också jättemycket över åldersskillnaden. Upplevde också 2 år 4 mån som väldigt intensivt, men samtidigt tror jag att det hänger mycket på barnens personligheter. Och om det vet man ju inget på förhand ... Glappet mellan tvåan och trean är fyra år, och det är nästan löjligt enkelt - samtidigt är det med tanke på min ålder inte vettigt att vänta så länge. Å andra sidan har de två första en sån oerhörd glädje av varann idag, då de är 5 och 7.Minstingen är nu 13 månader och jag skulle helst vänta tills hon är 2 innan vi öppnar babyfabriken. Samtidigt har jag svårt att tro att jag orkar hålla mej så länge ... Svåra, svåra beslut. Önskar att nån kunde tala om för oss hur vi ska göra. ;)

Om minsta är 13 månader hade jag kört på. Ingen garanti för hur lång tid det tar att bli gravid.
  • RobzMarley

Status: vecka 7+2
    Läcker råmjölk... ???? Mår illa. Är svullen. Dunderförkyld och ont i hela kroppen. Sovit halva eftermiddagen. Jag är annars igång 24/7 och är aldrig still. Jag har svårt för att varva ner. Men nu sov jag alltså bort halva eftemiddagen.
    Igår spelade sonen fotbollsmatch (som varje helg). Gjorde mål (som nästan varje helg). Vem får kämpa med att hålla tårarna borta? ????

Pratat smått med treåringen om tanken på att ha en bebis här. Hon tjatar ofta att hon vill vara en storasyster och vi försöker berätta vad det innebär... Så imorse;
    - Mamma, om bebisen sover bredvid dig i sängen... Var ska jag sova då? ????
    Och nu på kvällen när vi läste sa hon;
    - Bebisen kan sova hos pappa så sover jag hos dig. ??
    ... Mannen kommer in.
    - Slutar väl med att jag sover i S lilla växasäng och ni tre i vår... Haha

Glad att hon hinner bli nästan fyra år. Så mycket självständigare än när tvåan kom och ettan var 1 år och 10 mån.

Vad har ni för åldersskillnad på era, eller kommer få, ni som har fler än ett?

• RobzMarley
    anjamila skrev 2015-10-05 12:51:16 följande:

Hej! 
    Får man haka på?
    Väntar mitt fjärde barn, i vecka 6 nu.
    Mina söner är födda 2004, 2007 (är en ängel nu) och 2010.
    I juni beräknas nummer 4.

Jag ligger i skilsmässa med de andras barnen pappa...och detta pyret är helt oplanerat, har varit ihop med killen endast en månad. Har fått kämpa och gå på hormonbehandling med de andra barnen så trodde inte jag kunde bli gravid bara sådär. Men se...en gång räckte.... Livet är märkligt.

Abort finns inte på kartan för mig. Man får försöka lösa det bara. Har fast jobb och pappan vill vara med i bilden. Allt får ordna sig.
    Men det känns helmärkligt att "plötsligt" vara gravid igen, det trodde jag inte.

Oj wow! Grattis och välkommen!
  • RobzMarley
    Bitten skrev 2015-10-14 19:53:21 följande:

Var hos barnmorskan igår. Jag är 24+ nu så jag närmar mig tredje trimestern.
    Jag känner att det börjar bli tydligt att jag är gravid. Lite bökigt att ta sig upp från liggande, att sitta vid matbordet, att plocka upp grejor på golvet. I och ur tvättmaskinen/torktumlaren.
    Jag väntar med stort hopp på att mina beställda gravidstödstrumpbyxor skall komma, då jag har fått ganska mycket "åderbråck" på lår och rumpa. Jag känner att jag vill bo i ett par sådana strumpbyxor. Haha. Annars mår jag fortfarande väldigt bra.
    Hur går det för er andra?

Låter som det ska akönt!

Jo, v tio idag. Men är så svullen o uppblåst mår illa. Andfådd. Känner mig nästan höggravid
  • RobzMarley

Usch stackars er!

Men man känner att kroppen är mer sliten nu eller är det bara jag? Allt känns så mkt.

• RobzMarley
    Bitten skrev 2016-01-13 20:43:53 följande:

Hej alla!
    Idag har jag varit på tul och de bedömer inte att det är några risker för en jättebaby. :) Antar att det beror på vad som läggs in i ordet. Sista vägde ju ca 4700g och det skulle väl en del tycka är rätt stort/mkt. Men men, det återstår att se. Jag har i alla fall ingen oro för det, inte något annat heller direkt. Möjligen att jag försöker reda ut lite tankar om hur jag skall bete mig om det drar igång som sist och ännu lite fortare och jag är ensam med barnen.
    Är det någon annan här som haft en snabb/väldigt snabb förlossning?

Vad skönt att det inte blir någon "jättrbebis" hihi. Min man tror bebisen kommer att bli stor för han själv vägde 4600gmen vår dotter vägde bara 3200... Min förstfödde vägde 3430g i v 40+0. Så jag tror Max 3600g.

Nu börjar det dra ihop sig för er!! Vi andra kommer i maj och där. Haha! Konstigt det kan bli så.

Vecka 22 här. Fogarna spökar. Illamåendet börjar lägga sig lite. Vilket är tur då jag mer eller mindre tvingats äta konstant för att hålla det i någorlunda schack. Vilket resulterat i att jag sist jag vägde mig för ett par veckor sen hade gått upp 10 kg... Men samma med de andra. 25, 20 och 23.

Jobbar som lärare så jobbet är ju inte tungt så. Men jag står en del och då får jag ont i ryggen. Sitter jag då blir jag stel o svårt resa mig. Igår städade jag hemma o tog undan sista julstjärnan i fönstret. Har dragit på det. Låg sen helt orörlig hela kvällen. Kan inte vända mig i sängen utan att det strålar. Att resa sig och sätta sig och gå i o ur bilen. Är svårt. Bm frågade om jag ville träffa läkare och jag sa ja, hon sa kanske bli sjukskriven 25 %. Det hade varit avlastsnde. Plus hunnit vila lite på em. Men jag har aldrig blivit det innan. Är lite stolt o vill bita ihop liksom. Har fått en del sammandragningar också men urinodling visade inget. Och de är inte onda. Kommer mest om kvällar eller när jag ansträngt mig. Men jag antar att det är rätt vanligt med fjärde.

Jag hade massa m 1:a o 2:a, men då var det GBS. Fick tillbaka det hela tiden under fl och fl startade m tvåan i v 31. Men de lyckades stanna upp. Sen INGET med trean. Märkligt.
  • RobzMarley

Kilar in och kollar läget! Dags för många snart!! Spännande!!

Själv har man åkt på influensa och mår så dåligt.

• RobzMarley
    Bitten skrev 2016-02-22 14:06:27 följande:

Hej allihopa! :) Hur går det för alla? Lysmasken, du har väl bara några dagar till BF?

Här hemma är det fortfarande lite hur som helst. :) Rutinerna på kvällarna är de samma som innan för de tre stora men däremot känns det som att dagarna bara flyter ihop och ibland blir det att äta i skift men bebisen är en stillsam liten en. Vill äta mycket men sover också bra så om en bara accepterar att det blir mycket mata på dagarna så känns det som att det är lugnt.
    Äldsta har uttryckt lite oro och tycker nog att det känns lite svårt med ytterligare en i familjen. Nummer två har också lite oro i kroppen, lite vaken på nätterna och söker närhet. Nummer tre som jag trodde skulle vara väldigt avundsjuk har däremot reagerat oväntat och kärleksfullt. Ska pussa, klappa och krama. Hans sömn är helt ostörd. Men på det stora hela verkar det än så länge som de alla tre ändå har funnit sig i nya livs/familjesituationen.
    Vi själva då? Ja, vi har nog också funnit oss i detta. :) Mannen började på jobb idag igen. Han har jobbat lite några dagar/timmar under dessa två "lediga" veckorna. Men i huvudsak har vi bara varit hemma och hängt i soffan och fikat typ. :)

Spännande att höra. Känns som jag är en evighet ifrån det men det är faktiskt ganska snart.

Vecka 29 nu och Glukosbelastning om en timme... Suck
  • RobzMarley
    Bitten skrev 2016-03-01 08:52:17 följande:

Lysmasken: Läste i "BF-feb"-tråden att din lilla rackarunge kom i söndags. :) Grattis! Snabbt gick det också vad jag förstod? Är ni kvar på BB eller har ni kommit hem? Hoppas ni mår bra!
    Välkommen i fyrabarnsklubben! :)

Vad roligt! Grattis Lysmasken!!
Svar på tråden Fjärde barnet 2016