• Anonym (TS)

Vill konvertera till Islam

Som rubriken lyder. Jag har länge känt att något fattats i mitt liv. Som att mitt liv stundtals saknat mening och mål. Vad är meningen med livet? Finns det en Gud? Jag har alltid trott på något men inte specifikt en gud. Nu har jag läst på om kristendomen mycket men även om islam. Jag fick koranens budskap av en kvinna som delade ut de på ett torg och jag kände att koranen var tydligare och kändes mer rätt. Men vad ska jag tänka på om jag konverterar? När jag googlar får jag olika svar i många frågor. Vad är rätt? Eller väljer man själv vilken inriktning man tycker passar en själv?
    Finns det någon kunnig som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Vill konvertera till Islam
  • Anonym (Hycklare)
    Gert skrev 2015-04-20 17:44:43 följande:
    Ja, det är ju det jag gör. Jag har hört muslimer som inte har tagit avstånd från terrorattentaten. Jag har hört muslimer säga att det ska vara förbjudet att skämta om profeten. De är inte kritiska till islam, de är kritiska till vår demokrati och yttrandefrihet.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Då är jag nog den första muslimen som säger emot enligt dig!

Ska du sprida runt mina åsikter nu som Mona Walters? Hon var ju trots allt muslim innan, men jag är fortfarande muslim så jag borde ju enligt din logik veta mer.

Terrorattentaten var vidriga och är aldrig okej, oavsett varför islamisterna provocerades. Demokrati och yttrandefrihet ska respekteras och du får skämta om vad du vill så länge det inte går emot lagen.

Nå?
  • Gert
    Anonym (Hycklare) skrev 2015-04-20 17:50:42 följande:
    Då är jag nog den första muslimen som säger emot enligt dig!

Ska du sprida runt mina åsikter nu som Mona Walters? Hon var ju trots allt muslim innan, men jag är fortfarande muslim så jag borde ju enligt din logik veta mer.

Terrorattentaten var vidriga och är aldrig okej, oavsett varför islamisterna provocerades. Demokrati och yttrandefrihet ska respekteras och du får skämta om vad du vill så länge det inte går emot lagen.

Nå?
    Jag säger inte att alla muslimer är så. Frågan är om du kan hålla med om att det finns muslimer som firade terrorattentaten och tycker att det ska vara strängt förbjudet att skämta om islam och profeten.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Anonym (Hycklare)
    Gert skrev 2015-04-20 18:02:48 följande:
    Jag säger inte att alla muslimer är så. Frågan är om du kan hålla med om att det finns muslimer som firade terrorattentaten och tycker att det ska vara strängt förbjudet att skämta om islam och profeten.
    Finns det säkert, det är nog ingen som förnekar det så jag förstår inte riktigt vad du egentligen vill komma fram till med det.
  • Gert
    Anonym (Hycklare) skrev 2015-04-20 18:04:58 följande:
    Finns det säkert, det är nog ingen som förnekar det så jag förstår inte riktigt vad du egentligen vill komma fram till med det.
    Det finns också flera exempel på att muslimer som har lämnat islam och konverterat till kristendomen har blivit dödshotade från sina tidigare systrar och bröder. Mona Walter är en. Förra veckan rapporterades om en invandrare som konverterat och nu vågar han inte vara hemma på grund av hot och våld från sin familj.
  • Gert

Här är en länk till den artikeln:
    www.helahalsingland.se/allmant/halsingland/ga-tillbaka-till-islam-eller-forsvinn-for-alltid

Anledningen till varför jag skriver detta är att TS borde vara införstådd med vad han eller hon ger sig in i. För det verkar inte vara helt lätt och riskfritt att lämna islam när man väl har blivit muslim.

• Anonym (Hycklare)
    Gert skrev 2015-04-20 18:15:33 följande:
    Det finns också flera exempel på att muslimer som har lämnat islam och konverterat till kristendomen har blivit dödshotade från sina tidigare systrar och bröder. Mona Walter är en. Förra veckan rapporterades om en invandrare som konverterat och nu vågar han inte vara hemma på grund av hot och våld från sin familj.
    Vilket är hemskt.

Tror däremot inte Mona blir utsatt för att hon lämnade Islam, utan snarare för att hon provocerar andra (men är såklart inte heller okej att förfölja för det.)

Sånt sker överallt, både när det gäller att lämna en religion eller när man t.ex blir kär i en person med annan religion. Glöm inte Duaa som blev stenad för ett par år sedan bara för att hon förälskat sig i en muslimsk man.

Att peka ut människor och skylla på religionen kommer inte leda någon vart om du på riktigt är ute efter att hjälpa dessa individer som drabbas.
  • Anonym (Hycklare)
    Gert skrev 2015-04-20 18:18:08 följande:

Här är en länk till den artikeln:
    www.helahalsingland.se/allmant/halsingland/ga-tillbaka-till-islam-eller-forsvinn-for-alltid

Anledningen till varför jag skriver detta är att TS borde vara införstådd med vad han eller hon ger sig in i. För det verkar inte vara helt lätt och riskfritt att lämna islam när man väl har blivit muslim.

Vem ska tvinga tillbaka TS till Islam om hon nu väljer att lämna menar du? Hennes föräldrar?

Du tror väl inte på allvar att det finns folk som bryr sig om någon okänd konverterar till Islam för att sedan lämna, till den grad att man använder våld mot personen?

Släktingar som förföljer familjemedlemmar har antagligen heder i sin kultur, vilket jag tvivlar på att TS har.
  • Gert
    Anonym (Hycklare) skrev 2015-04-20 18:26:45 följande:
    Vem ska tvinga tillbaka TS till Islam om hon nu väljer att lämna menar du? Hennes föräldrar?

Du tror väl inte på allvar att det finns folk som bryr sig om någon okänd konverterar till Islam för att sedan lämna, till den grad att man använder våld mot personen?

Släktingar som förföljer familjemedlemmar har antagligen heder i sin kultur, vilket jag tvivlar på att TS har.
    Tja.. om TS väljer att gifta sig med en muslim då?
  • Anonym (Hycklare)
    Gert skrev 2015-04-20 18:30:12 följande:
    Tja.. om TS väljer att gifta sig med en muslim då?
    Varför anta att han skulle förfölja henne resten av sitt liv för det? Livet är inte en indisk film direkt.
  • z h

Hej!

Jag skulle hellre vilja skicka meddelande till dig för att förklara skillnader mellan olika sekter, men det fanns inget sådant system i forumet tror jag. I alla fall jag e själv muslim och är njöd med min tro. Men vill råda dig låt aldrig någon lura dig att man ska vara sträng mot folk och döda folk som en sekt gör det. Tyvärr finns det några som konverterar sig till en morden sekt i islam som har skapats för ca 320 år tillbaka ( i saudia arabien följer de den här tron), den ska du inte närma dig till, då de anser att man ska döda från andra tro, och det är fel! De är väldigt stränga och omänskliga. Det jag lärde mig av islam att man ska respektera alla människor och det är inte tillåtet att döda människor. Vi ska inte vara domare över folk och de ska leva i fred. Skulle tipsa dig att googla själv så kan du upptäcka vilka som är bra och vilka som bär hot för mänskligheten

Lycka till

• Anonym (Suck)
    Gert skrev 2015-04-26 17:29:28 följande:

Ayaan Hirsi Ali är en till före detta muslim som nu är ateist. Hon kanske också har fel angående islam enligt TS?

www.svt.se/nyheter/inrikes/muslimen-blev-ateist-och-politiskt-aktiv

www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-vill-hon-reformera-islam

Vad i hela friden har det med saken att göra?

Muslimer lämnar Islam, kristna konverterar till Islam, muslimer konverterar till Kristendomen, kristna blir ateister, muslimer blir ateister, agnostiker blir muslimer.

Något som är väldigt vanligt i världen.

Så vad försöker du komma fram till är frågan?

Sedan är det kul att de kvinnor som verkar kritisera Islams kvinnosyn oftast är somalier. Att Somalia är ett kvinnoförtryckande land där könsstympning är vanligt och där folk oftast inte ens läst en Koran utan lever efter sin kultur vet väl de flesta, men konstigt att det är just kvinnorna där som kritiserar Islam istället.
  • Gert
    Anonym (Suck) skrev 2015-04-28 11:46:33 följande:
    Vad i hela friden har det med saken att göra?

Muslimer lämnar Islam, kristna konverterar till Islam, muslimer konverterar till Kristendomen, kristna blir ateister, muslimer blir ateister, agnostiker blir muslimer.

Något som är väldigt vanligt i världen.

Så vad försöker du komma fram till är frågan?

Sedan är det kul att de kvinnor som verkar kritisera Islams kvinnosyn oftast är somalier. Att Somalia är ett kvinnoförtryckande land där könsstympning är vanligt och där folk oftast inte ens läst en Koran utan lever efter sin kultur vet väl de flesta, men konstigt att det är just kvinnorna där som kritiserar Islam istället.
    Skillnaden är om man lämnar islam så kan man bli utestängd, hotad och till och med dödad av sina närmaste. Sånt brukar inte hända inom den moderna kristendomen.
  • ummsumaya
    Anonym (TS) skrev 2015-04-19 17:59:22 följande:

Som rubriken lyder. Jag har länge känt att något fattats i mitt liv. Som att mitt liv stundtals saknat mening och mål. Vad är meningen med livet? Finns det en Gud? Jag har alltid trott på något men inte specifikt en gud. Nu har jag läst på om kristendomen mycket men även om islam. Jag fick koranens budskap av en kvinna som delade ut de på ett torg och jag kände att koranen var tydligare och kändes mer rätt. Men vad ska jag tänka på om jag konverterar? När jag googlar får jag olika svar i många frågor. Vad är rätt? Eller väljer man själv vilken inriktning man tycker passar en själv?

Det du ska göra är att läsa grunderna i islam. Du ska göra shahada vilket är trosbekännelsen och därefter tar du en dusch, finns info om det också. Om du vill så pm:a mig så förklarar jag vidare
    "The human thinks he is superior, but forget that he was once a drop of semen"
  • Rataxes
    ummsumaya skrev 2015-04-28 17:16:46 följande:
    Det du ska göra är att läsa grunderna i islam. Du ska göra shahada vilket är trosbekännelsen och därefter tar du en dusch, finns info om det också. Om du vill så pm:a mig så förklarar jag vidare
    Har läst om grunderna i islam, hoppar över trollformeln och bara tar en dusch...
    Svarar sällan anonyma, definitivt inte anonymt vänsterslödder.
  • umjohansson

Hur gick det för dig? Hittade du rätt info? Skrämmande att läsa alla idiotiska kommentarer som uppenbarligen inte svarade på sin fråga. Hoppas du lyckades sålla. Jag förstår vad du menar med sökandet och tomheten, och jag kan se varför islam tilltalar dig. Jag avser själv inleda detta årets ramadan som muslim, och snart är månadsskiftet här.

• Anonym (Den raka vägen)
    Anonym (TS) skrev 2015-04-19 17:59:22 följande:

www.islam.nu

www.ahlussunnah.se

www.salafipublications.com

abdurrahman.org/salafiyyah/

www.spubs.com/sps/sLF/sLF.cfm&CID=2
Svar på tråden Vill konvertera till Islam