• Anonym (TS)

Vill konvertera till Islam

Som rubriken lyder. Jag har länge känt att något fattats i mitt liv. Som att mitt liv stundtals saknat mening och mål. Vad är meningen med livet? Finns det en Gud? Jag har alltid trott på något men inte specifikt en gud. Nu har jag läst på om kristendomen mycket men även om islam. Jag fick koranens budskap av en kvinna som delade ut de på ett torg och jag kände att koranen var tydligare och kändes mer rätt. Men vad ska jag tänka på om jag konverterar? När jag googlar får jag olika svar i många frågor. Vad är rätt? Eller väljer man själv vilken inriktning man tycker passar en själv?
    Finns det någon kunnig som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Vill konvertera till Islam
  • Gert
    Anonym (TS) skrev 2015-04-19 18:32:07 följande:
    Jag har inte googlat på henne. Men sett några länkar här på fl och det hon säger stämmer inte
    Vad är det hon säger som inte stämmer?
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Anonym (Spagettimonstret)

Varför organiserad religion? Leder bara till elände, tro på dig själv istället. De flesta krig på jorden är på grund av olika organiserade religioner.

• Anonym (mia)

Vad är det för material dom har delat ut till dig och vilka är det du tänker besöka?
    Många som faktiskt inte är muslimer kallar sig själva muslimer, bli inte lurad.

• Jasmin Karlsson

Hej! Intressant att du funderar över detta! Själv är jag konvertit sedan 8 år tillbaka. Det du ska tänka på är att läsa och försöka förstå koranen i första hand. Sedan kommer sunnah, som är det som profeten Mohammed lärde ut om saker runtomkring, tex hur man ber osv.

Jag tycker att islamguiden.com och konvertitguiden.com är bra sidor. Där kan du börja läsa och lära dig det grundläggande. Läs om vem är Allah (gud) och islams grunder i första hand.

• Anonym (alternativ)

När du hävdar att bibeln är otydligare än koranen, menar du då enbart nya testamentet, enbart gamla testamentet, apokryferna eller all litteratur kristendomen bygger på?

Om du bara menar att nya testamentet är otydligt, så kanske judendomen vore något för dig?

Det finns även många grenar och sekter inom kristendomen som har förtydligat bibeln med sina egna tolkningar som de tillämpar och följer mer praktiskt och konkret i det dagliga livet. Några exempel är Jehovas Vittnen, Mormonerna (Jesu Kristi kyrka av sista dagars heliga), Sjundedagsadventisterna, Baptisterna, Pingstkyrkan, Livets Ord, m.fl.

Jag tror att någon av dessa skulle kunna göra bibeln mer tydlig för dig.

Dessutom finns andra sorters rörelser med sin egna syn på livet, människan, naturen, kosmos och Gud, som t.ex. antroposoferna (Rudolf Steiner), Martinus m.fl. Eller varför inte Hare Krishna som tillhör hinduismen.

Slutligen finns den fredliga, ofarliga och harmlösa Buddhismen med dess olika förgreningar, som för oss västerlänningar är betydligt mindre främmande och skrämmande än Islam. 

• solvor

Bönen är ju en gåva från gud; som han vill att vi ska använda.I Psalm 65 vers 2 sägs det. Du som hör bön, till dig kommer allt kött.ock i psalm 25: 4,5 sägs det ( Gör dina vägar kända för mig,... ) ock forts.JJag tror säkert att du kan hitta rätt, ock om du ber i all uppriktighet tror jag säkert att du ska få bönesvar, ock därmed också förstå vad som är rätt.Ge inte heller upp vad det gäller bönen, 1 Thess.5:17,18. Be oupphörligt. ... . Var sedan uppmärksam på var du får svaren, lyssna ödmjukt, så kommer det att gå bra. Kram o lycka till

• Anonym (Vad??)
    Gert skrev 2015-04-19 18:10:18 följande:
    Googla på Mona Walter, ifall du kommer ångra dig senare.
    Exakt!!
  • Anonym (TS)
    Anonym (Flytta) skrev 2015-04-19 18:27:44 följande:

Du får säkert hjälp i Syrien.

Varför skulle jag flytta till Syrien för?
  • Anonym (TS)
    Gert skrev 2015-04-19 18:34:51 följande:

Vad är det hon säger som inte stämmer?

Att muslimer är terrorister. Att muslimerna firade terrordåden i Paris. Att muslimerna har en agenda att ta över Sverige genom att invandra och föda barn. Behöver jag fortsätta?
  • Anonym (TS)
    Jasmin Karlsson skrev 2015-04-19 19:16:29 följande:

Hej! Intressant att du funderar över detta! Själv är jag konvertit sedan 8 år tillbaka. Det du ska tänka på är att läsa och försöka förstå koranen i första hand. Sedan kommer sunnah, som är det som profeten Mohammed lärde ut om saker runtomkring, tex hur man ber osv.

Jag tycker att islamguiden.com och konvertitguiden.com är bra sidor. Där kan du börja läsa och lära dig det grundläggande. Läs om vem är Allah (gud) och islams grunder i första hand.

tack för länkarna. Ska kolla där. Men vilken inriktning följer du? Det verkar vara helt olika syn på en hel del frågor. Och så finns det shia med. Kan man inte bara följa koranen och inget annat? Eller det kanske inte går
Svar på tråden Vill konvertera till Islam