• Sajocawa

Tråden för oss som använder NaturalCycles

Villhabarn29 skrev 2015-12-23 23:02:52 följande:

Ni som varit/är gravida, hur ligger ni till med temperaturen? Jag ligger på 36.59 i medel men vanligtvis 36.61 under lutealfas. Dock bara i v 4+1 och lite spottings (bim +1 och "gravid 1-2 på test). 1177 sa att det är vanligt att blöda lite och att jag ska vara vaksam på smärta. Har haft molvärk sen det fäste.

Förstår inte riktigt frågan? Det låter ju som att du har en jämn och fin temperatur? :)
  • Sajocawa
    Villhabarn29 skrev 2015-12-23 23:19:38 följande:
    Tänkte mer om det är vanligt att man stiger över luteal vid graviditet? :)
    Jaha :) nä alltså det skall väl vara typ samma eller högre möjligtvis eller ja såklart lite längre också. Det enda är väl att man inte ska ligga på follikelfas-temp för då kan det vara brist på någon hormon eller dylikt som säkert behövs under graviditeten, men några dippar hit och dit gör inget. Egentligen är det onödigt att tempa överhuvudtaget under graviditet då det tillför onödig stress.
  • Sajocawa
    Villhabarn29 skrev 2015-12-24 23:22:07 följande:

En fråga till er som någon gång haft missfall (tidigt, när började er temperatur sjunka igen?

Jag fick MA och det tog typ en månad tills temperaturen sjönk efter missfallet.. :(
  • Sajocawa
    Villhabarn29 skrev 2015-12-25 00:17:20 följande:
    Ah, det var länge. Beklagar missfallet. Får se hur lång tid det tar för mig nu då.
    Nämen <3 fick du missfall? Jag beklagar något enormt! Vi är fler här än man tror som varit med om samma sak så bara säga till om du vill prata om det. Det känns tungt nu, och det får det göra, men du kommer repa dig och den enda lilla trösten man får försöka fokusera på är att kroppen faktiskt är mer mottaglig för en ny graviditet efteråt. <3
  • Sajocawa
    Villhabarn29 skrev 2015-12-25 10:23:36 följande:
    Japp, åkte in med enorma smärtor natten mot jul och sedan dess tappar jag mycket blod, så det kommer ut. Tempen är kvar men det kanske tar tid. Tack snälla du <3 Tårarna rinner floder när jag läser ditt inlägg. Tack för ditt fina stöd. Ja, sambon har varit stöttande i att vi får försöka igen. Men bygger in rädslor för "tänk om det händer igen". Jag lider med de som får gå igenom det om och om igen.
    Fy! Förstår att du är rädd, men var inte det. Ända sen mitt missfall har jag sett på det helt annorlunda än så du tänker. Jag har snarare tänkt att efter ett missfall är ju oddsen för missfall bara mindre nästa gång. Det är ungefär 15% av alla kända graviditeter som slutar med missfall, och tänk att du nu redan avverkat många missfall-procent (ja det låter kanske känslokallt att prata om det så, men man måste försöka dra sig upp ur alla onda tankar på något sätt). Det ger ju riktigt bra odds för nästa graviditet. Såklart man får ha i bakhuvudet att det kan ske igen, men det tar alldeles för mycket värdefull tid om man ska älta något som kanske eller kanske inte händer. <3
    Men nu får du fokusera på nuet, var ledsen, tröstät, sjukskriv dig om det behövs, krama sambon och berätta för din familj om du vill ha mer tröst. Många vill inte avslöja sin graviditet förrän missfallsrisken är över, men jag har alltid berättat direkt för om något händer vill jag ju ha min familj som stöttar och förstår varför jag mår dåligt en period. <3 (och glöm inte att det finns kuratorer att prata med om du vill ventilera med någon icke-familj/vän!)
  • Sajocawa
    pannkakan87 skrev 2015-12-26 15:05:51 följande:

Har ingen aning om hur bimlistan ser ut men sambon och jag har bestämt oss för att testa i morgon på bim. Supernervös!

Vad spännande! Håller verkligen tummarna för er!
  • Sajocawa
    pannkakan87 skrev 2015-12-27 15:45:57 följande:
    Ja!! :)) plussade imorse! Hoppas den lille vill stanna den här gången:) känns bra, tror det kommer gå vägen denna gång!
    Men åhh vilka fantastiska nyheter! Det kommer gå så bra nu, som vi pratade lite om igår, det är bra odds nu. Hoppas du slipper alla jobbiga symptom som illamående nu, men får stå ut med massor av molvärk så du slipper oroa dig för att någon hänt. :) och så får du hålla tummarna nu att jag också får en septemberbebis :)
  • Sajocawa
    pannkakan87 skrev 2015-12-27 19:49:13 följande:
    Håller tummarna ordentligt för dig!! När har du bim?
    Nej men eller hur! Oddsen är med oss vet du <3 Kram!
    BIM 1 januari men blir garanterat ett test tidigare... Frågan är bara hur länge jag kan hålla mig!
  • Sajocawa
    soofa skrev 2016-01-24 23:14:28 följande:

Ett annat tips är appen Fertility friend, de har en gratisversion som jag tycker funkar jättebra. Men då behöver du ju köpa en temp såklart. Just nu använder jag både NC och FF, men kommer nog sluta med NC när mitt abonnemang löper ut i vår.

Samma här, jag för in data i både NC och Fertility Friend men mitt NC abonnemang löper ut i typ mars tror jag och då blir det bara FF, tycker Fertility Friend är så mycket bättre (kan föra in mycket mer information, som flytningar, hur tappen är, diverse symptom mm) samt är den mycket tydligare i grafen osv. Speciellt nu är efter NCs hemska uppdatering...
  • Sajocawa
    evins skrev 2016-01-31 09:36:05 följande:

Hej! Nu behöver jag er hjälp!

Jag har BIM tisdag 2/2. Nu imorse på CD 13 (söndag) vaknade jag och tempen låg högt som vanligt. Gick på toa och ser att jag har lite början på blodaktigt när jag torkade mig. Detta är sjukt konstigt, min temp dyker ju alltid när mensen börjar så det känns konstigt att det skulle vara mensen? Dessutom två dagar tidigt? Jag tänker verkligen inte börja hoppas någonting här nu (att det skulle kunna vara en sen nidblödning), men har ni varit med om något liknande? Att tillägga är att jag aldrig har mellanblödningar annars. Ge mig era kloka tankar!

Men är det inte en ägglossningsblödning bara då om du är på cd 13? :) äl brukar ju infalla då nångång. Ligg på ;)
  • Sajocawa
    Bell13 skrev 2016-02-01 10:22:43 följande:

När kan man se på ett ägglossningstest om man är gravid? Är det samma som gravtest 12 till 14 dagar efter ägglossning?

Det går inte att se, för äl-test kan öka i styrka både vid en graviditet samt innan mens :/
  • Sajocawa
    Bell13 skrev 2016-02-01 16:22:42 följande:
    Tycker mig ha läst i den här tråden att det är en del som testat med Ä-sticka i brist på gravtest och fått utslag. Kan man inte lita på det är det ju ingen mening att hålla på så.
    Ja precis, jag själv har också testat med äl-test bara för att. Det har gett starkt utslag både månader jag fått min mens några dagar senare, samt den månaden jag var gravid..
    Så nej, det är egentligen ingen mening med att hålla på så..
  • Sajocawa
    Kanelsnäckan skrev 2016-02-02 09:55:24 följande:

Den 24/1 på eftermiddagen fick jag ett positivt Äl test och la in det i NC. På morgonen den 25/1 fick jag fast smilie på cb alltså ägglossning inom 48h. NC satte IT Äl till 27/1. Nu på morgonen säger NC att jag troligtvis har sen ägglossning och ska fortsätta mäta så att jag får veta när Äl är. Men har ju som sagt fått positivt Äl test. Någon annan som fått detta meddelande en vecka efter Äl?

Men hur ser kurvan ut då, fick du någon tempökning? Tempen är det enda som kan garantera att äl skett.
  • Sajocawa
    Kanelsnäckan skrev 2016-02-02 16:44:26 följande:

Hade tempohöjning efter Äl men idag kom mensen, en vecka tidigt :( då sa NC att jag nog inte haft Äl :(

Jaha okej vad konstigt. Var tempen ovanligt låg kanske, trots temphöjning?
    Du får se det positiva då att nästa försök åtminstone kommer snabbare!
  • Sajocawa
    Kanelsnäckan skrev 2016-02-02 17:57:09 följande:

Ja något lägre än tidigare. Det har du rätt i, tack :)

Tänker att ägglossningen kanske bara uteblev denna månad.. Det händer ju nån gång per år för alla utan att något är fel för den saken :)
  • Sajocawa
    Decibel84 skrev 2016-02-02 18:49:00 följande:

Nu har jag skaffat NC. har bara lagt in tempen några dagar så jag antar att det är därför appen säger att jag har hög fertilitet...för allt är så nytt och inte tillräckligt med data är samlad liksom.

ser på grafen och fattar inte så mycket faktiskt...ser något hjärtliknande i grafen, vad betyder den symbolen?

Hjärtan betyder att ni haft sex :)
  • Sajocawa
    JPT skrev 2016-02-02 19:00:52 följande:

Hej alla! Jag använder Natural Cycles för att förhindra en graviditet, men jag tänkte att jag kunde hoppa in här och få hjälp av er experter :) 

Jag började med NC den 1 december och har alltså tempat i drygt två månader nu. Innan dess har jag använt hormonella preventivmedel i cirka 14 år och de sista 7 åren åt jag Cerazette. 

Fick min första blödning den 25 december (tre dagar) och sedan kom nästa mens den 18 januari (4 dagar). 

NC har inte hittat min ägglossning än och det är väl inte så konstigt kanske då jag relativt nyligen slutat. Det jag inte fattar i appen är medellinjen. Den säger att min medellinje är 36,33 grader men jag har bara legat över den två gånger (båda gångerna en vecka före mens). Annars verkar min temp ligga runt 36 grader jämt ungefär. Hur beräknar NC medellinjen egentligen? 

Medellinjen är medel mellan temp före ägglossning och temp efter ägglossning. Före ägglossning ligger du alltså under medellinjen och efter ägglossning ligger du över linjen (enstaka dagar som går ovanför/nedanför gäller inte). Har du inte haft ägglossning ännu så är det inte konstigt att din medellinje ligger högre än alla dina tempvärden :) hoppas du fattade!

Det är för övrigt bra att kompletta med ägglossningstester i början tills NC verkligen har lärt sig din unika cykel :)
  • Sajocawa
    Gin skrev 2016-02-02 20:28:08 följande:

Vad säger dessa er? Möjligtvis att det tagit?

Är det en trifaskurva?

Trifasisk är den inte då den enbart har två faser, men den ser jämn och fin ut och du borde kunna ta ett test nu om du vill :)
  • Sajocawa
    klaraanders skrev 2016-03-05 15:35:58 följande:

Oj, brukar du ha så utdragna cykler? Jag har inget graviditetstest hemma just för att inte kunna testa för tidigt, skulle bli så deppig att veta innan ens mens kommit att det är kört.. Jag har dock massor med ÄL-stickor hemma, kan det vara nått att kissa på en sån? Jag vet att det inte skulle säga nånting, men kanske skulle bli lugnare, om den visade positivt samtidigt inte för deppig om den visade negativt.

Dock brukar äl-test ge utslag strax innan mensen kommer så det ger nog inte så mycket ändå..
Svar på tråden Tråden för oss som använder NaturalCycles