• rebeqqa

Tråden för oss som använder NaturalCycles

Hej tjejer! Vad kul att jag hittade denna tråden! I lördags tog jag ut min sista p-ring. Haft p-ring som preventivmedel i snart 5 år

Började med den pga att min mens var oerhört oregelbunden, den kom sällan men när den väl kom kunde jag ha blödningar i 2-3 veckor. Vilket ledde till att jag mådde jättedåligt. P-ringen har funkat jättebra, blöder max 3 dagar nu.

Men nu är jag gift och vi funderar på att börja försöka få barn om några månader när min kropp hittat sin balans. Jag hoppas innerligt att min menscykel blivit mer regelbunden och att blödningarna inte kommer hålla på så länge. Tänkte att Natural cykeles skulle vara ett bra sätt för mig att lära känna min kropp på vad tror ni tjejer, funkar det bra för en sån som mig? Med sån oregelbundenhet och lång cykel?

• rebeqqa
    Emmissara skrev 2015-07-09 08:17:50 följande:

Hejsan, välkommen hit. 

Jag har långa och oregelbundna cyklar (mellan 42-62 dagar). Det som jag tycker är bra är att man ser när man har haft ÄL, orkar inte hålla på med ÄL test då vi är borta mycket och då blir det bara krångligt om man ska testa varje dag i några veckor.

Det som jag även tycker är positivt är att jag lär känna min kropp mer, och det gör att efter varje cykel så vet jag mer om hur min cykel ser ut och det ger ett bra underlag för vår utredning för barnlöshet (står på en väntelista dock är det 6 månaders väntetid så måste vänta fram tills dec/jan, men hoppas självklart att vi klarar av det själva ändå)  

Hej! Tack för ditt svar, skönt att höra att det finns fler. Jag har ångest inför hur min kropp kommer reagera utan P-ringen. Mest för att perioderna med blödningar var ett konstant och rent helvete. Fick mig att må oerhört dåligt under långa perioder. Men jag lever på hoppet om att mycket kan hända med kroppen under 5 år. Hade du något preventivmedel innan ni började försöka få barn? Utredning för barnlöshet, ojdå hur länge har ni försökt på egen hand? Hur länge har du kört med NC?
  • rebeqqa

Okey, hoppas ni får hjälp snart eller att ni på något vis lyckas få till det ändå.

Jag har inte riktigt fattat när jag ska mäta tempen. Ibland vaknar jg 4-5på morgonen och går på toa för att sen försöka somna om. Ibland går det, ibland inte. Ska jag mäta tempen vid 4-5 på morgonen då eller 6.30 när jag brukar gå upp?

Tempar ni även när ni är sjuka?

Tack tjejer, imorgon blir det dag 1 för mig!

• rebeqqa

Hej tjejer! Jag undrar hur pålitligt detta kan vara. Eller snarare hur känsligt det är. För jag gjorde två tempningar imorses. Den ena visade på 36.57 och 10 sek senare tog jag en temp till och den sa 36.78. Blir inte det jätteknasigt på grafen? Om det kan hoppa så mycket?

Ligger ni kvar under täcket i sängen när ni Tempar?

• rebeqqa

Blir nog till att mäta 3 gånger för mig med. För min temp hoppar från 36.40 till 36.60..

Går det på något vis att stänga av allt pipande? Termometern är bra men eftersom man ska göra det när man vaknar (och jag vaknar mycket tidigare än min man) så blir det himla störande!

• rebeqqa

Hej alla! Jag har använt NC i snart en halv månad och får inte grepp om detta riktigt. Mäter tre gånger och fyller i medelvärdet. Men hur kan min temp hoppa så mycket? Igår hade jag 36.78 (brukar ligga runt 36.55) och idag när jag mätte fick jag 36.41.. jag hänger inte riktigt med. Vet inte om jag kan lita på detta. Brukar det svänga så för er med? Jag ska inte ha ägglossning och inte heller mens än på bra länge. Min mens tog slut 2 dagar sedan.

• rebeqqa
    Sajocawa skrev 2015-07-21 07:06:13 följande:

Och jag har också en fråga till er kunniga. Tempade imorse, 3 gånger som tipsat här för att ta medelvärdet, men mina tre mätningar blev 36.65, 36.43, 36.57... Ska det verkligen skilja så mycket?

Mina tempningar kan också se ut så.. jag blir tokig!

Jag mäter tempen tre gånger tätt efter varandra, på samma sätt och resultaten kan hoppa från 36.25 till 36.65..
  • rebeqqa
    Emmissara skrev 2015-07-21 00:02:20 följande:

Vet inte om jag vågar göra de när jag vaknar...

Jag tycker att det ser riktigt lovande ut tjejen! Din kurva ser jättefin ut! Har du fått en så fin kurva förut och blivit ombedd att ta graviditetstest av NC förut?
  • rebeqqa
    Emmissara skrev 2015-07-21 00:02:20 följande:

Vet inte om jag vågar göra de när jag vaknar...

Jag tycker att det ser riktigt lovande ut tjejen! Din kurva ser jättefin ut! Har du fått en så fin kurva förut och blivit ombedd att ta graviditetstest av NC förut?
Svar på tråden Tråden för oss som använder NaturalCycles