Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

varför skaffa barn sent? tänker många fel?

Jag var på en tillställning för ett tag sedan. Där var det tre generationer. Den äldsta var drygt 80 och är farfar till den yngsta, 1 år.
    När jag och några gick vid 21-tiden så var den äldsta fortfarande i full fart och lekte med ett-åringen

• sextiotalist

En annan fråga. Visst, man kan undra varför människor gör olika livsval, absolut. Men varför måste man framställa det som att andras livsval är fel (såvida det inte skadar någon och det gör det knappast om föräldern är äldre).

Idag har vi inte så mycket högre snittålder för första barnet än vi hade för 150 år sedan. Det var under mitten av 1970-talet som snittåldern för första barnet var som lägst (kring 24 år)
    När det gäller ideala åldern att få barn, så tvistar de lärde. Man har gjort en undersökning (2000 i den gruppen man undersökte, tillräckligt stor för att ses som ett statistiskt underlag) i Danmark, där man konstaterade att man var lika fertil mellan 30 och 34 som strax innan 30.
    När det gäller skador (då främst kromosomskador) så finns det en marginell ökning efter 35, men inte någon skenande ökning.

Vi får ju vår mens kring 13 och går in i menopausen kring 50, dvs över 35 fertila år. Varför skulle endast de första 14 åren vara OK att få barn under, men inte de resterande 20 åren?

• sextiotalist
    Lord Hans skrev 2015-04-18 07:54:45 följande:

Du har delvis rätt i vad du säger. Kvinnor är som bäst anpassade att skaffa barn i tidig ålder. Däremot finns det statistik som säger att barn med äldre pappor (30-40 när de blev pappor) är friskare och lever längre. Det här behöver inte vara biologi utan har antagligen att göra med att människor med högre utbildning och bättre levnadsstandard skaffar barn senare.

Du kommer förövrigt inte att kunna göra karriär när du är 40, det är försent tyvärr. 

Många skriver att det är bäst att få barn tidigt men likväl så har man, förutom en dipp på 70-talet, haft en snittålder på närmare 30 än 25 de senaste 200 åren.

Ska man inte få ihop ett fotbollslag så behöver man inte börja vid 20. Vi kan (och har gjort det väldigt länge) fött barn en bra bit efter det vi passerat 40. Det är bara de senaste 60 åren som det blivit fult och läskigt med kvinnor som föder barn efter 40
  • sextiotalist
    gbgumman skrev 2015-04-18 09:21:01 följande:

Fult och läskigt är väl ingen som säger att det är. Däremot är det många som skriver att om man inte väntar är omöjligt att få en bra framtid. Stabil förhållande är omöjligt lika så utbildning, en ekonomiskt trygghet eller roliga ungdomsår. Det är inte sant.

Vet väldigt många som lyckas med båda och jag tror det är farligt att bygga på myten om att man måste vara över 30 vid första barnet för att vara en lyckad människa. Risken att många väntar fast de inte vill och därmed ökar risken att vänta tills fertiliteten minskat.

Men självklart ska man vänta om man inte önskar att få barn tidigt.

Men det jag undrade över varifrån man har fått att det är före 25-27 år som den optimala tiden är för att föda barn. Jag säger inget om att föda barn tidigt. Men t.ex enligt ts så var det många fel att föda barn senare i livet. För mig får folk föda barn i vilken ålder som helst. Det är inget som jag lägger mig. Men om någon frågar så rekommenderar jag att man kan stå på egna ben. Känna sig trygg med pappan och helst levt själv en tid. Om den tiden kommer vid 18 eller 42 är ointressant
  • sextiotalist
    MrFahrenheit skrev 2015-04-18 11:23:55 följande:

Att man ska vänta med att skaffa barn för att kunna ge en bra och trygg uppväxt är enbart en myt! Faktum är att de barn som växer upp med silversked i mun ,redan från början, också är de som visar minst respekt för andra som avviker ifrån "normen", likt sina föräldrar....

Och det vet du för att...

Jag har flera vänner som har det väldigt bra förspänt. Nu är alla halvvuxna. Men de är trevliga, empatiska, artiga, sköter sig i skolan. De son flyttat hemifrån klarar sig bra.
  • sextiotalist
    Gabbe75 skrev 2015-04-18 11:53:33 följande:

Startade denna tråd för några år sedan:

www.familjeliv.se/forum/thread/57223765-gamlingar-som-skaffar-barn-hur-tanker-ni/88

Det blev kort sagt att j_vla liv på vissa. Nu är jag väl några år äldre och har väl egentligen inte bytt ståndpunkt, snarare blivit än mer övertygad om att det är en dålig samhällsutveckling att alltfler väljer att skaffa barn sent i livet.

I tråden blev jag anklagad för att kasta sten i glashus eftersom jag själv är/var en bit upp i åren när jag skaffade barn. Just den biten förstår jag inte. Skulle man inte ha rätt att kritisera ett samhällsfenomen, bara för att man själv är en del av det?

Såklart det blir reaktioner. Men historiskt sätt (senaste 200 åren) så blir vi inte föräldrar så sent. Däremot är det många som fastnat i dippen i mitten av 70-talet och har detta som norm.

Jag tycker det är fräckt och oförskämt att ifrågasätta detta.

Vi äldre föräldrar brukar inte starta sådana trådar om yngre föräldrar. Utan 90% av trådarna är kritik mot äldre föräldrar. Detta trots att det visat sig att barn till äldre föräldrar oftare får en trygg uppväxt. Deras föräldrar håller ihop.

Sedan ser jag ett stavfel, sett, inte sätt
  • sextiotalist
    Gabbe75 skrev 2015-04-18 12:02:22 följande:

Jag tog även upp risken för att barnet föds med DS ökar lavinartat när modern är i 40-årsåldern.

Jag skulle därför vilja säga att det är snudd på egoistiskt att skaffa barn så sent i livet.

Sen blir jag så sur när folk går runt och är oförskämda och fördomsfulla mot unga mammor i 20-årsåldern, säger att de saknar livserfarenhet, inte kan ta hand om barn, att de är oansvariga bla.bla bla. Det är ju för sjutton inga tonårsgraviditeter vi pratar om. De genomsnittliga 22-åriga tjejerna tror jag är fullt kapabla att ta hand om barn.

Ds ökar inte lavinartat. Det rör sig några få procent och inte mer.

Jag ser mer fördomar om äldre mammor än yngre. Att de sedan finns svart på vitt att desto fler yngre föräldrar är o behov av mer bidrag, svårare på arbetsmarknaden, fler separationer är inga lögner.

Det är även historiskt sett tidigt att skaffa barn kring 20. När snittåldern för första barnet var som lägst under modern tid låg den på 24 år.
  • sextiotalist
    Gabbe75 skrev 2015-04-18 12:05:17 följande:

Låter som du ser ned på dem med det som du kallar för okvalificerade arbeten?

Är det fult att ha låg lön?

För övrigt går det ju bra att kombinera barn med universitetsstudier också. Är ju bara att vända på ordningen.

Självklart går det. Jag har sett det själv. Men likväl, fortfarande så är det bland de yngre föräldrarna det är mer problematik. Även om de flesta reder ut sitt föräldraskap bra och även sina liv.

Det är inget fel att skaffa barn tidigt i livet. Däremot är det trångsynt och framför allt okunnigt att påstå att det ör olämpligt att bli förälder som äldre.
  • sextiotalist
    Gabbe75 skrev 2015-04-18 12:15:30 följande:

Rätta mig gärna om jag har fel, men den relativt låga snittåldern på förstföderskor under 70-talet (jämfört med idag) var väl ingen dipp i den bemärkelsen att snittåldern varit högre tidigare?

Som jag uppfattat det har snittåldern aldrig varit högre än idag och den bara ökar och ökar.

Många verkar väga in det här med pengar och prestige väldigt mycket. Man kanske inte säger eller skriver det rakt ut, men det märks mellan raderna.

Man ska pluggat, man ska rest jorden runt, skaffat bra jobb, jobbat några år, kommit upp sig i karriären (så man får hög SGI), skaffat hus och bil..., sen kan man då ev tänka sig att skaffa några barn när man är mellan 38-42 år..., om man hittat Mr Right då..., (tokannonsering på match.com och e-darling?)

Det var en dipp. Googla på det så kommer du se det. När man tittar på grafen så är det en dipp kring mitten av 70-talet
  • sextiotalist
    Gabbe75 skrev 2015-04-18 12:21:14 följande:

Var ju inte det jag skrev.

sv.wikipedia.org/wiki/Downs_syndrom

Som du själv ser är sannolikheten cirka 10 gånger större att foster hos en 40-årig moder drabbas av DS än hos en 30-årig moder.

Att det inte föds fler barn med DS av äldre mödrar är ju att man blivit mer uppmärksam och bättre på att hitta det. Många väljer ju att göra abort.

Men fortfarande en låg procent.

Vi har en bra mödravård där man fångar upp risker, dvs det finns ytterligare en anledning att det inte är någon fara att föda barn sent. Det finns kvinnor, oavsett ålder, som skaffar barn trots högre risk än ålder.
Svar på tråden varför skaffa barn sent? tänker många fel?