Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Har du krisberedskap hemma?

Moderno skrev 2017-05-03 08:10:12 följande:
    Sett de senaste åren skulle väl tillgång till värme vintertid ha varit ett litet problem, i vart fall för de som bor söder om dalälven (och sannolikt en bra bit längre norrut), om elförsörjningen skulle försvinna en längre tid. Man undrar dock hur myndigheterna skulle klara sig utan internet och el. Där finns nog ett problem som jag är nyfiken hur beredskapen ser ut inför.
    Du menar att om det är mellan +10 och -10 grader istället för 0 - -20 grader så är det inte ett problem att stå utan värme en vecka?
  • Tom Araya
    Moderno skrev 2017-05-03 08:27:22 följande:
    Ja. Utetemperaturen avgör. Det borde gå att mäta hur uteliggare har påverkats av kylan de senaste åren för att få en riktvisning om detta (alltså de som bor större delen utomhus och sover i tält eller läger).
    Du vet att redan från 14 grader och nedåt finns risk för förfrysning, så jag vill hävda att avsaknad av värme är ett problem långt tidigare än du vill påskina.
  • Tom Araya
    nattuw skrev 2017-05-29 23:30:08 följande:
    Finns det någon särskilt typ av tvättlappar man  bör skaffa?

Frågan kom osökt upp idag eftersom de måste stänga av vattnet för någon form av underhållsjobb. Vilket jag total hade missat. (Löste det akuta problemet med skärmrengöring och handsprit).
    Jag köper både vanliga våtservetter och sådana där typ babyvåtdukar. Den förstnämnda duger till handrengöring och den sistnämnda kan användas till det mesta.

På bilden nedan är den lilla till vänster vad jag kallar vanlig våtservett, i detta fall sparat från hotellvistelse. Har även många sparade från försvarets dygns-rations.

• Tom Araya
    Tom Araya skrev 2017-07-10 14:43:40 följande:
    Jag köper både vanliga våtservetter och sådana där typ babyvåtdukar. Den förstnämnda duger till handrengöring och den sistnämnda kan användas till det mesta.

På bilden nedan är den lilla till vänster vad jag kallar vanlig våtservett, i detta fall sparat från hotellvistelse. Har även många sparade från försvarets dygns-rations.
    Tillägg:
    De enstycksförpackade våtservetterna kan man ha i fickan eller i bilens handskfack. De större förpackningarna lämpar sig bäst hemma på hyllan eller i större förvaringsutrymmen när man reser.
  • Tom Araya
    Hörde du VMA-larmet igår kväll runt 22-tiden (främst runt Stockholmsområdet tror jag)?
    Hur reagerade du?
    Sökte du information?

Generell information om VMA-larm:

www.krisinformation.se/detta-gor-samhallet/vad-ar-en-kris/vma-sa-varnas-allmanheten

Info om det specifika larmet:
    twitter.com/krisinformation

Artiklar om vad som hände när larmet gick:

www.dn.se/sthlm/hesa-fredrik-skramde-stockholmare/

www.expressen.se/nyheter/fragor-och-svar-om-hesa-fredrik-missen/

www.aftonbladet.se/nyheter/a/zqQr4/samhallsfunktionerna-gick-ner-efter-falsklarmet-valdigt-allvarligt

www.aftonbladet.se/a/3nXMX

• Tom Araya

Prioriteringar för krisberedskap, hade det varit första april hade jag absolut tagit det som ett skämt.
    Order uppifrån tro?

MSB satsar 10 miljoner på genusforskning - ska gå till botten med "maktrelationer" vid krishanteringMSB satsar 10 miljoner kronor på genusforskning. Myndigheten vill undersöka hur maktrelationer påverkar ledning och samverkan i samband med kriser.

...

www.dagensjuridik.se/2017/06/msb-satsar-10-miljoner-pa-genusforskning-ska-ga-till-botten-med-maktrelationer-vid-krishante
Svar på tråden Har du krisberedskap hemma?