Inlägg från: Bullen2015 |Visa alla inlägg
  • Bullen2015

Flera tanter som är på smällen 2015 ;)

santana01 skrev 2015-05-02 09:12:56 följande:

Hej! Hoppar in här om det är ok. Fyller 40 i december och väntar mitt andra barn, har en flicka på 4,5 sedan tidigare.

Är nu i v.20 och mår förvånansvärt bra. Min förra graviditet var pest och pina så jag njuter av att kunna gå runt och må bra. Vi gjorde kub och fick väldigt bra värden, så vi har inte gått vidare med f-prov. I torsdags var vi på RUL och allt såg väldigt bra ut, det verkar vara en pigg liten flicka därinne! Så nu börjar det bli verkligt för mig att vi har turen att få en till ...

Vi hade tack och lov inga problem att bli gravida, Det tror nog många runt omkring oss, eftersom vi väntade så länge med både nr 1 och nr 2. Men det var det som kändes rätt för oss, och vi hade turen att kunna få det.

Lite oroar jag mig förstås pga av vår höga ålder, men jag försöker att inte oroa mig för mycket. Det finns s himla mycket att oroa sig för kring att få barn, och man kan ändå inte göra så mycket åt det. Förra graviditeten mådde jag jättedåligt psykiskt för att jag oroade mig så mycket för allt, jag försöker att inte tänka så mycket den här gången. 

Välkommen :) Skönt att du mår bättre denna gång :) Ja att bli gravid i denna ålder kan ju vara rätt svårt... Vi börja när jag var 39.. Blev gravid rätt snabbt som sluta i mf... Var och kolla mig, hade jätte mycket ägg... Men då hittade de en ovanlig cysta så under ett årstid bliv jag skickad till olika gynokologer... Vi körde på men inget hände... Slutet på förra året tänkte vi ta hjälp av inslamation... Och kollade då alla våra värden... Inge fel på oss, hade väldigt bra värden för min ålder... Men jag hade ett högt TSH... Började med Levaxin, 1,5 mån senare var jag gravid... Hade man vetat det för ett år sedan :( Jaja, allt har sin mening..

Ja allt kan ju hända under en graviditet... Finns ju tyvärr inga garantier... Det ända man kan göra är att tänka positivt och njuta av resan... Det känns för oss att efter fostervattenprov kan vi börja slappna av lite :)... Har inte berättat för någon mer en min mamma, syster och en vän...

Hur vet ni att det är en flicka :) Tror jag väntar en ;)

Ha en trevlig dag :)
  • Bullen2015

Bf-lista

Kelsson1, 40år, Stockholm, f 3år, 17/6 p

Lakrits74, 40år, V-Norrland, p 14mån, 29/8

Santana01, 40år, barn 4,5år. 20/9 f

Noomi75, 40år, Dalarna, 22/9

Bullen2015, 41år, Stockholm, p 13år, 4/12

Multimamma, 40år, barn 17+21år, 28/12

Hojta till om det blev fel :) Så tycker jag att vi håller den i denna tråd... Men att den kopieras en gång i veckan. Och ni som inte är med citera detta inlägg så kommer ni med ;)

• Bullen2015
    Noomi75 skrev 2015-05-03 12:22:23 följande:

En liten fundering kring viktökning till er som "gjort" det här förut - ca hur mkt hade ni gått upp vid halvtid, v 20? Jag har gått upp ca 5,5 kg, känns ok men har ju eg ingen aning....

Ska till barnmorskan på tisdag, så jag får väl nåt utlåtande då kanske.... - men jag frågar er, alla är vi ju olika :)

Det låter ju bra :) Normala är ju ca 10kg och du har ju några veckor kvar ;) Sen beror det på hur mycket man väger innan osv. Sist gick jag upp 5 kg första 6 v... Totalt gick jag upp 22kg... Nu har jag bara gått upp 2,5 kg och är v 9... :)
  • Bullen2015
    Mimnik skrev 2015-05-03 12:49:39 följande:

Hej!

Jag är 43 år och fick mitt plus nu i morse...

Märklig vecka. Har ni varit med om "nidblödning"? Jag har i mitt sinne vandrat mellan "gravid" och att "jag har hamnat i klimakteriet" och nu är det kört... Med flera dagars blödningar, med start 6 dagar efter ÄL och samtidigt massa gravidkänningar så blir man lätt förvirrad...

Men som sagt, ett + imorse ??

Grattis :) och välkommen :) Ingen nidblödning men sist jag var gravid så trodde jag att jag hamnat i klimakteriet... För om man söker på klimakteriet och symtomer och gravid och symtomer är det rätt lika... Men du har ju + så du är inte i klimakteriet ;)
  • Bullen2015
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-05-03 13:12:34 följande:

Hej alla blivande mammor! Jag undrar en sak: ni som redan från början bestämmer er för att göra FVP, varför har inte siffrorna på KUBtestet någon betydelse? Jag menar, om man får jättebra siffror så gäller de ju lika mycket om man är 40 som 22, eller hur?

OBS: jag försöker inte skriva någon på näsan eller liknande, jag undrar verkligen och är väldigt mån om att få ett utförligt svar! Det skulle betyda massor!

Det är ju forfarande en sannolikhet, vi vill ha svart på vit... Det är väl det som är skillnaden.. Sen fins det ju aldrig några garantier, mycket kan hända på vägen.. Men då har man ju uteslutet några. Vi har inte tänkt eller pratat så mycket om det. Då vi bestämde oss redan från början att fostervattenprov skulle göras.

Själv då hur tänker du runt det? :)
  • Bullen2015
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-05-03 19:34:33 följande:

Jo jag förstår ju det. Man vill veta stensäkert. 

Jag tänker såhär runt det: om risken är låt säga 1 på 550 så är det ju fortfarande inte så pass mycket att man rekommenderar att gå vidare med FVP. I alla fall är det så här i Skåne, här erbjuds man KUB om man fyllt 33, sedan FVP om man får högre risksiffror än 1:200 (har jag för mig). Och dessa 1:200 kan man även få om man är 23 och ett halvt... så vad är det som gör att man vill ha FVP i vilket fall som helst (även om man fått bra odds för ett friskt barn) vid fyllda 40? För 1 på (låt säga) 300 är fortfarande lågodds och FVP (eller moderkaksprov, är det två olika saker alltså?) innebär ju trots allt en ökad missfallsrisk? Eller har jag fattat fel, är 1:300 sämre siffror om man är äldre än om man är yngre och får exakt samma odds?

Det är fortfarande en sannolikhet, inte svart på vit :) Är inte insatt i hur bra eller dåligt siffrorna är.. Vi hade redan bestämt oss för fvp, vi gör ingen kub... Dom som väljer kub hoppar oftast över fvp om de blir bra sannolikhet... Man måste ju lita på det, annars är det ju ingen ide att göra det... Mkp kan man göra redan i v 12 och fvp från v 15... Men det känns tryggare att göra det i v 15 pga missfalls risken... Då är barnet förhoppningsvis lite starkar. Vad ska du göra?
  • Bullen2015
    Mimnik skrev 2015-05-03 13:27:15 följande:

Nä det kan man ju konstatera för sig själv, att klimakteriet är jag inte i ??.

Fasligt vad fort det går mellan att önska plus på Stickan, få ett plus på Stickan men snart börja oroa sig för missfall...

Det här måste jag jobba på känner jag...

Precis :)

Ja oron finns ju alltid där :( Men försök inte tänka på det så mycket. Ta hand om dig och försök njut och var glad :) Det som ska hända kommer ändå hända :) Positiva tankar nu :)
  • Bullen2015
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-05-03 20:16:09 följande:

För det första är jag inte 40 ännu men jag fick min dotter i juli förra året - gjorde KUB och fick jättebra siffror så vi valde att inte gå vidare. MEN jag är ju ändå nyfiken på det här med risker och det ena och det tredje eftersom det kanske blir syskon så småningom. 

Okej :) Det är nog lite olika hur alla ser på det :) För mig vad det enkelt då det redan var bestämt.. Försöker inte tänka på risk och så, då blir man ju galen... Håller mig till det positiv :) får ta det negativa om den dagen kommer... Men det tar jag då! Känner inte mig orolig utan rätt trygg i mitt val.. Förhoppningsvis får vi nipt snart... Du kanske kan använda dig av det nästa gång ;)
  • Bullen2015

Bf-lista

Kelsson1, 40år, Stockholm, f 3år, 17/6 p

Lakrits74, 40år, V-Norrland, p 14mån, 29/8

Santana01, 40år, barn 4,5år. 20/9 f

Noomi75, 40år, Dalarna, 22/9

Bullen2015, 41år, Stockholm, p 13år, 4/12

Multimamma, 40år, barn 17+21år, 28/12

Hojta till om det blev fel :) Så tycker jag att vi håller den i denna tråd... Men att den kopieras en gång i veckan. Och ni som inte är med citera detta inlägg så kommer ni med ;)

• Bullen2015
    multimamma skrev 2015-05-04 20:20:40 följande:

Hej på er alla! Varit på kurs hela helgen så haft fullt upp. Jag blev jättetrött av att inte få sova middag som jag brukar göra vid lunch. Jag har blivit täppt i näsan vilket är en välsignelse då jag inte reagerar lika mycket på lukter vilket gör att jag mår mindre illa. Känner ni att era partners hänger med i graviditeten? Känner att jag redan har så mycket försprång då den är så påtaglig för mig medan han fortfarande inte riktigt förstår att det är sant och inte har smält det än. Inte 100% positiv heller utan han är lite vacklande vilket känns rätt jobbigt för jag är ju superglad!

God morgon :)

Samma här... Det blev inte den dära positiva och glada responsen.. Som man trodde... Men vi får ju inte glömma att dom känner inte tecknen som vi :) Det blir någ mer verklig när man ser eller på ultrat :) Vi pratade om det för jag blev så ledsen. Då sa han att han är ju orolig och vill inte hoppas för mycket.. Bra sa jag säg det då, men va inte kall.. Han frågade inte ens hur jag mådde... Men efter lite prat, tårar och gap ;) Så är han med nu :))) och börjar släppa och hoppas och är glad :))) Det är ju en chock för dom med :) Ha en fin dag och hoppas du får vila i dag :)
Svar på tråden Flera tanter som är på smällen 2015 ;)