Inlägg från: Bullen2015 |Visa alla inlägg
  • Bullen2015

Flera tanter som är på smällen 2015 ;)

Kattflickan skrev 2015-04-18 22:05:35 följande:

Hejsan, jag fyllde nyligen 40 år och väntar mitt andra barn, är i vecka 24.

Min dotter är 26 månader så det kommer att bli ca 2,5 år mellan barnen.

Mår mycket bättre denna graviditet än förra ( hittills). Skönt det för jag hinner inte vila så mycket med en vild tvååring hemma.

Hahaha, kan förstå det ;) Vilken tur att du mår bättre :)

Hur gjorde du med fostervattenprov? Har du hunnit

tränat något? Ha en fin dag :)
  • Bullen2015
    Kattflickan skrev 2015-04-19 14:13:12 följande:

Hej,

Jag har ett genetiskt fel som gör att min risk att få ett barn med DS är ca 50 %. Därför har vi gjort ivf med PGD. Då testas embryot gör kromosomfel innan det sätts in. Därför har vi inte gjort fostervattenprov eller moderkaksprov, det hade varit overkill.

Känns overkligt att vi faktiskt lyckats bli gravida igen och att jag kommer att få bli tvåbarnsmamma. Med mina genetiska problem är det helt fantastiskt!

Träningen går inte så bra. Vi har en crosstrainer men jag tränar som mest en gång per vecka på den. Cyklar däremot till jobbet varje dag.

Oj... Men härligt att det har funkat för er :))))) När man var liten trodde

man man skulle hitta drömprinsen och föda massor av barn... Så lätt

blev det ju ej... Allt måste ju stämma... Jag och gubben försökte i över

ett år... Fick ett missfall i början... Sen inget... Vi har ett varsitt barn sedan

innan, så vi är ju inte lottlösa... Vi gick på och kollade oss.. Allt var bra

förutom att mitt TSH var på 4,4... Började med Levaxin och blev gravid efter

1,5 månader... Man är någ fortfarande i chock... Psyket hade ställt in sig på

att det inte skulle bli något mer.... Det är en lång väg kvar... Försöker

att inte tänka på det så mycket, ta det som det kommer :)

En dag i veckan är ju bättre en ingen ;) Cycklar till jobbet, duktigt!!!

Jag har kört lite pw och ska ta mig till gymet imorgon ;)
  • Bullen2015
    Kelsson1 skrev 2015-04-19 19:33:54 följande:

Kattflickan: Kan inte heller fatta att vi snart har två när vi inte ens trodde att vi skulle få en . Har slutat spela lotto, har ju vunnit jackpot två gånger redan

Duktig du är som cyklar till jobbet o orkar med crosstrainer en gång i veckan.

Bullen: Du har några veckor kvar att vänja dig vid tanken

Hahaha, ja så är det :) Det är i allafall en glad chock ;))))
  • Bullen2015
    Kelsson1 skrev 2015-04-23 08:38:44 följande:

Hur går det för alla?

Här går det bara bra :) Har dock inte kommit i väg och

tränat... Sängt mitt TSH värde till 2,4 höjt Levaxinet...

Så det har jag kunna släppa :) Nästa vecka är det dax

för mvc och boka fostervattenprov :(... Det är ju lite jobbigt..

Annars känner jag mig inte alls gravid just nu... Blev lite orolig

men är lite illamående på dagen... Det går lite i omgångar...

Det känns bra helt enkelt :) Hur går det för dig? Inte långt kvar, tiden

går ;)))) Ha en fin dag :)
  • Bullen2015
    Kelsson1 skrev 2015-04-23 09:24:57 följande:

Spännande med mvc o FVP . Ska ni ta reda på kön?

Hoppas du slipper bli ordentligt illamående.

Jag var till BM i tisdags och hade riktigt bra socker och järnvärden så alltid någonting

Känns som när fostervattenprov gjort kan man förhoppningsvis

börja njuta... Vet inte... Men för mig känns det redan att det är

tjej?! :)... Om allt går som det ska, får vi se om jag har rätt ;)

Ja jag lider med dig, inge kul :( Jag är bara lite små illamående

mitt på dan, inte alls farligt :)... Skönt att värdena var bra :) Vet

att jag har dåligt med järn... Så får se om det blir extra tablett där...
  • Bullen2015
    multimamma skrev 2015-04-26 10:14:45 följande:

Hej! Gravid v 5 fyller 40 i augusti. :)

Vad kul :) hur känner du? Har du fler barn? Ska du göra fostervattenprov? Tränar du? Har du börjat må dåligt?

:))))
  • Bullen2015
    multimamma skrev 2015-04-26 20:59:42 följande:

Hade varit schysst om vi kunde göra en sån där Bf lista :) Så är det lättare och komma ihåg och ha koll på varandra :)

God morgon :) nu går jag in i vecka 8... Mår jätte bra, ibland känner jag mig inte ens gravid.. Men har lite illa månde mitt på dagen, lite hugg i livmodern och ömmande bröst.., Vi är väl också lite i chock... Har hållit på i över ett år. Helt sjukt... En fredag var jag hos läkaren, har en cysta som måste opereras bort... Operationen kommer göra mig steril... På Tisdagen var sista dagen att betala in för en bröstförstoring som jag bokat, hade ju lagt det här med barn på hyllan... Dagen innan (måndagen) + jag.,, Vi har dessutom en kris i förhållandet.., vet inte igentligen om han är så glad :(.., Men som jag ser det antingen kan han hänga med på färden eller gå... Han är någ bara chockad ;)... Ska till mvc imorgon och då ska vi boka in fostervattenprov prov :(.., Det är ju lite oroande, det bestämde vi redan när vi börja.., Efter det kanske man kan börja njuta :) Var erat planerat? Eller bara en glad chock ;) Hur känns det att börja om? Jag har en son på 13år, så vist är det skönt att han nu klara dig själv.. Men kul med en lite igen.

Vad är en Bf lista och hur gör man den ?
  • Bullen2015
    Feona skrev 2015-04-27 07:55:07 följande:

Hej, kanske jag kan vara med i tråden. Är 43 år och gravid. Går in i v38 redan och vi har försökt många år inklusiveflera ivf med att få plus. Vi har en son på 3,5år och denna graviditet blev lite av en överraskning även för oss då plussen uteblev. Ser att ni skriver mycket om fostervattenprov, vi gjorde aldrig det vilket börjar oroa mig nu sista veckorna. Konstigt att gå en hel graviditet utan oro och så dyker den upp nu!? Hur som helst så gjorde vi KUB och fick fantastiska resultat, därav blev vi i stort sett avrådda att gå vidare i test för att missfallsrisken skulle vara större än sannolikheten för svår kromosomavvikelse. Hoppas bara allt går bra ... Tränar inte just nu mer än att jag går en hel del på dagarna. Har en god grundfysik sedan flera års tränande så denna nivån känns ok för mig nu. Håller tummarna för alla i tråden och hoppas det är ok att hoppa in här även om jag är långt gången. Kram

Så klart du är välkommen :) Nu har du inte så långt kvar :) Ja det här med fostervattenprov är ju ett orosmoment :( Men vi hade bestämt redan innan vi börja att vi skulle göra det... Så jag har inte tänkt så mycket mer... Var dock inne på den nya metoden där det kollar barnets dna i blodet... Men det är för nytt... Så vi håller oss till planen och håller tummarna :) Du ska inte oroa dig, det kommer gå bra :) i försig tycker jag att man alltid oroar sig för något... I dag har jag ont i ryggslutet, tänker direkt inte bra... Sen tänker jag, jag tar det som det kommer :) Hoppas det går bra för alla oss :)

Trevlig kväll :)
  • Bullen2015
    multimamma skrev 2015-04-27 08:08:47 följande:

Oj wow det var verkligen ett liten mirakelbarn som sa åt er att ni inte var färdiga. I sista minuten liksom :) Mannen vänjer sig nog. Min är också i chock och beter sig lite underligt men jag tror det släpper. Tar nog längre tid för dem att förstå som inte känner allt i kroppen som vi.Vi hade inte planerat, men vi hade börjat prata om det. Jag kommer från en tidigare relation där vi försökte i många år och det visade sig att han hade svårt att få barn. Sen lämnade han mig två månader innan ivf:et. Så jag trodde att vi skulle få anstränga oss massor och pricka in äl och så. Så är väldigt förvånad. Försöker inte oroa mig så mycket för missfall. Ändå finns oron där flera gånger om dag. Den veckan som var, är nog den längsta i mitt liv tror jag. Hoppas inte alla veckor fram till den v 12 kommer kännas så snigelsakta :)

Jo alltså en  såndär bf lista som finns på flera ställen på "gravida" har här inne på fl där en fyller i när en ska ha beräknad förlossning och hur gammal man är och hur många barn sedan tidigare. Så kan man lättare följa upp varandra. :)

Ja det känns så... Allt har sin mening... Vi får se, men jag känner mig rätt lungn... :)... Tror också det tar lite längre för män att förstå, dom har ju liksom inge kvitto på det, det har vi... För dom blir det någ mer verkligt på ultra ljudet eller så :)

Jag tar det som det kommer, klart man tänker på missfall osv... Fick ett tidigt missfall för över ett år sedan... Har förstått det nu i efterhand... Då trodde jag att jag hamnat i klemateriet... Så kan det gå... Sen jobbade vi på det... I januari fick jag reda på att jag hade ett högt tsh, antagligen anlednig att jag inte blev gravid... Börja med levaxin poff 1,5 månad senare är jag gravid.. Om man hade vetat det för ett år sedan... Allt har sin mening :) Ja den hära väntan... Förhoppningsvis går det bra för alla oss :) Så måste vi tänka :)

Bf fins den här på familjeliv? Du får visa ;)

Trevlig kväll :)
  • Bullen2015

En annan tråd jag startade förut... Det här med TSH är viktigt...

Hej

Kan säga att tsh värdet är jätte viktigt!!! Kräv den hjälp ni behöver!!! Läs på innan ni träffar läkare!!! För dom är okunniga och är kvar i det gamla!!! Sen vet jag inte hur höga eller låga värdena ska var för att vara farliga för fostret... :( Hittar ingen sån info... Verkar inte som någon vet...

Min historia: Efter att försök att bli gravid i över ett år med ett missfall... Kollade jag min värde... Tänkte ta hjälp av insemination och det enda som var fel var ett tsh på 4,4... På kliniken var det inget konstigt, utan jag skulle betala 2000kr så skulle vi köra... Kom på att syrran hade problem med Sköldkörteln och började läsa på nätet... Kände igen symtomen frysenhet och trötthet... Då fattade jag... (Tur att jag inte betala för något som antagligen inte skulle ha gått bra, eller inte är bra!!! Dom ville väl tjäna sina pengar :( ) Det stog också att tsh värdet skulle ligga under 2.0 om man planera att bli gravid... 15/1 träffa jag en läkare på vc som inte vill hjälpa mig... -Tsh 4.4 var normalt bla bla bla... -vi ger inte levaxin till gravida om det inte har tsh över 9.0 bla bla bla... Fel sa jag!!! Man ska kolla tsh värdet om det är över 4.0 eller t.o.m nära 4.0 så är det dax för utredning och medicin!!! Efter mer babbel fick han ringa sin kollega och jag fick rätt och gick därifrån med 25 levaxin... I mars blev jag gravid... Tsh 3.0... Hade då precis höjt dosen till 50... Nu när jag skulle skriva in mig på mvc hade dom ingen tidig tid... Fast jag förklara att vi måste kolla mitt tsh... Jaja sa hon, finns ingen tid och det är inte så farligt... Ringde min läkare på vc som tyckte vi skulle ta ett prov efter 6 veckor.... In och googlade igen... Vid graviditet ska tsh ligga under 2.0!!! För oss som inte är färdig inställda... Ska prover ta var 4e vecka tills vi är stabila... Och sen fortsatt kontroll under graviditeten... I början av graviditeten är det jätte viktig att ha värdena rätt och levaxinet behövs oftast höjas!!! Efter att läs detta ringde jag till endologen (eller vad dom heter)... Dom sa skit i läkaren och du ska ta prov var 4e vecka, tills allt är som det ska!!! Så jag tog en annan mvc som tar prov på mig direkt!!! Har inte tid att vänta 7 veckor när mitt barn behöver min sköldkörtel i vecka 4!!!

Se till att ni vet vad ni behöver!!! Det är en stooor okunskap, så lita inte!!! Du måste var din egen läkare!!! Byt läkare om det behövs!!!

Så alla ni som tänker, är gravida kolla TSH värdet (T4)!!!

Lycka till :)

www.internetmedicin.se/page.aspx

www.lakartidningen.se/OldPdfFiles/2002/24325.pdf

Svar på tråden Flera tanter som är på smällen 2015 ;)