• finskorpan

Singelmammor och syskonförsök

Hej alla singelmammor där ute!

Jag är mamma till en liten tjej som snart blir två år. 

I början var jag väldigt säker på att jag ville ha ett syskon till henne.. men sen blev det slitsamt... Alltså, hon är ju världens underbaraste så klart men nog är det tufft ibland att orka med alla utbrott. Oskyldig

Sen har jag ju en dröm om hus som kommer försvinna om jag lägger pengarna på bebisförsök istället. Är snart 35 så chanserna har väl minskat att bli gravid. Förra gången tog det "bara" tre försök men det blev ju ändå 30000 kronor ca. 

Tänker logiskt att det vore väldigt bra för dottern att ha ett syskon. Tänker helt med hjärtat just nu att jag vill göra denna fantastiska och jobbiga och underbara resa en gång till... 

Finns det fler av er i samma situation? Någon insemination detta år är inte aktuellt men kanske 2016. Jag har ju tiden emot mig. Hoppas det finns någon att bolla tankar med om detta!

• Svar på tråden Singelmammor och syskonförsök
  • Katt123

Lite samma här. Har en tjej på snart 2 år som blev till på "vanligt" vis av en ren slump (pappan vägrar var med i bilden). Innan dess gjorde jag dock två inseminationer och ett IVF i Danmark. Inget tog men jag har ju frysta embryon kvar i Danmark och är så sugen på att försöka i alla fall en gång. Frågan jag ofta ställer mig är dock hur jag ska orka vara gravid nu när jag har ett barn? Jag är ju själv och får jag lika mycket foglossning osv denna graviditet så blir det inte kul...

• MD77

Hej!

Jag har en son som blir 4 år i sommar, han kom till via insemination i Danmark. Nu är jag gravid med ett helsyskon som kommer i oktober. Jag vet inte hur det kommer att bli såklart men i och med att sonen är så pass "stor" så underlättar det en hel del när man har en bäbis hemma, sen kan det vara andra saker som uppstår såklart.
    Jag tycker att det ska bli jättekul med syskon och det tycker min son också, han ser fram mot det jättemycket. Sen har jag turen att jag, peppar, peppar, mår väldigt bra i min graviditet Glad

Det är inte ett enkelt beslut att ta av flera olika anledningar tycker jag. Först är det en ekonomisk fråga och sen även en fråga om möjlighet till stöd från omgivningen, för det behöver man alltid, mer eller mindre. 

Lycka till!

• turkos77

Hej. Jag är helt ensamstående med en liten pojke. Han kom till på det vanliga sättet men pappan har valt att inte ha kontakt. Planerar ett syskon till min son. Sitter just nu o läser på om allt som måste göras innan man åker till danmark. Tänkte börja försöka vid årsskiftet. Nervöst. Orolig för hur tufft det kommer bli. Sonen är världens snällaste så rädd att jag blir chockad om jag får ett lite mer krävande barn.

• Katt123
    MD77 skrev 2015-06-04 15:40:34 följande:

Hej!

Jag har en son som blir 4 år i sommar, han kom till via insemination i Danmark. Nu är jag gravid med ett helsyskon som kommer i oktober. Jag vet inte hur det kommer att bli såklart men i och med att sonen är så pass "stor" så underlättar det en hel del när man har en bäbis hemma, sen kan det vara andra saker som uppstår såklart.
    Jag tycker att det ska bli jättekul med syskon och det tycker min son också, han ser fram mot det jättemycket. Sen har jag turen att jag, peppar, peppar, mår väldigt bra i min graviditet Glad

Det är inte ett enkelt beslut att ta av flera olika anledningar tycker jag. Först är det en ekonomisk fråga och sen även en fråga om möjlighet till stöd från omgivningen, för det behöver man alltid, mer eller mindre. 

Lycka till!

Grattis! Vad kul! Ja det underlättar ju när första barnet blivit lite äldre. Var sugen på att försöka redan när min tjej var 1 år men slog bort den tanken. Att vara gravid och ha en tjej som precis lärt sig gå men fortfarande behövde/ville bli buren överallt hade inte fungerat med den foglossning jag gissar jag kommer få...

• Katt123

Jag behöver väl bestämma mig hyfsat snart, blir 39 år i år. Kostnaden för att göraförsök med mina frysta embryon är inte så hög men jag vete sjutton om jag orkar gå igenom ett IVF till. Jag blev ganska dålig efter äggutplocket :(

• Katt123
    turkos77 skrev 2015-06-04 20:26:39 följande:

Hej. Jag är helt ensamstående med en liten pojke. Han kom till på det vanliga sättet men pappan har valt att inte ha kontakt. Planerar ett syskon till min son. Sitter just nu o läser på om allt som måste göras innan man åker till danmark. Tänkte börja försöka vid årsskiftet. Nervöst. Orolig för hur tufft det kommer bli. Sonen är världens snällaste så rädd att jag blir chockad om jag får ett lite mer krävande barn.

Spännande! Ska du försöka med insemination?
  • finskorpan

Kul att några fler har hittat hit!

Vi är på väg att flytta hemåt för att kunna få lite mer hjälp från mormor. Men samtidigt som jag vet att hon tycker jättemycket om att ta hand om Lillan så vet jag också att hon tycker det räcker med en åt gången när hon ska vara barnvakt. Hon är ganska oroligt lagd av sig så när hon passar mina syskons barn vill hon gärna ha någon mer med sig (dom har tre). Så det kan ju bli så att jag får mindre hjälp om jag skaffar ett syskon - när jag egentligen behöver MER hjälp...

Tänkte också att det är svårare nu att bara åka iväg när ÄL-sticka slår om.

Just nu är jag jättemycket i valet och kvalet om det är värt det (vilket jag VET att det är egentligen). Men när man börjar tänka så hittar jag mest hinder just nu...

• turkos77

Jag har inte bestämt hur jag ska göra har läst lite om hemleverans. Verkar smidigt att göra det själv hemma. :) och inte behöva skaffa barnvakt för att åka till danmark.

Vet att det kommer bli ett par tuffa år. Men sen, vilkenglädje de kommer ha av varandra.

• mariblo

Sitter här med min (snart) ettåriga dotter och känner en sån längtan efter en till. Vi hade en väldigt (VÄLDIGT) tuff start och jag kände första tiden att det här, det gör jag aldrig om. Hon föddes med fel på sina njurar så vi har spenderat många veckor på sjukhus med operationer och infektioner. Utöver det var hon mjölkallergisk med mycket ont i magen... Och nu sedan någon månad är en till det enda jag funderar på, varenda en jag träffade på sjukhuset sa bara att om du någonsin vågar skaffa en till kommer du tycka det är så lätt! Och lite så är det jag känner, det kan inte bli jobbigare än det var med min dotter (om det nu inte blir samma visa igen då men det ska inte vara något ärftligt).

Nu har dottern en pappa här i Sverige som åtminstone är lite inblandad (tyvärr helt på sina egna villkor vilket gör att de träffas väldigt sällan och hon blir rädd varje gång de ses eftersom han inte har vett att närma sig i hennes tempo). Dock har jag en rad totalt misslyckade förhållanden bakom mig och vill gärna bearbeta det innan jag ens försöker ge mig in i en relation igen och därför vill jag göra det här på egen hand. Ja det var väldigt kort..

Vad säger ni. Tuta och kör redan i år eller ska jag avvakta? Tänker mest som så att jag är rädd att jag inte vill börja om igen när hon väl blivit större.. har innan dottern kom varit väldigt bestämt med att hellre tätt än glest.

• finskorpan
    mariblo skrev 2015-06-21 07:47:43 följande:

Sitter här med min (snart) ettåriga dotter och känner en sån längtan efter en till. Vi hade en väldigt (VÄLDIGT) tuff start och jag kände första tiden att det här, det gör jag aldrig om. Hon föddes med fel på sina njurar så vi har spenderat många veckor på sjukhus med operationer och infektioner. Utöver det var hon mjölkallergisk med mycket ont i magen... Och nu sedan någon månad är en till det enda jag funderar på, varenda en jag träffade på sjukhuset sa bara att om du någonsin vågar skaffa en till kommer du tycka det är så lätt! Och lite så är det jag känner, det kan inte bli jobbigare än det var med min dotter (om det nu inte blir samma visa igen då men det ska inte vara något ärftligt).

Nu har dottern en pappa här i Sverige som åtminstone är lite inblandad (tyvärr helt på sina egna villkor vilket gör att de träffas väldigt sällan och hon blir rädd varje gång de ses eftersom han inte har vett att närma sig i hennes tempo). Dock har jag en rad totalt misslyckade förhållanden bakom mig och vill gärna bearbeta det innan jag ens försöker ge mig in i en relation igen och därför vill jag göra det här på egen hand. Ja det var väldigt kort..

Vad säger ni. Tuta och kör redan i år eller ska jag avvakta? Tänker mest som så att jag är rädd att jag inte vill börja om igen när hon väl blivit större.. har innan dottern kom varit väldigt bestämt med att hellre tätt än glest.

Jag har funderat lite som du ibland - tuta och kör liksom. Men nu har jag flytt och jobb emot mig eftersom jag nu bara kommer ha ett vik ett år- så det hjälper mig fatta beslutet. Sen tänker jag att det blir "lättare" att bara ha 1 blöjbarn åt gången och att storasyster är så stor att hon börjat uppskatta att leka med kompisar, att hon kan göra det ibland när mamma måste sitta med lilla bebisen liksom. och att det är lättare att förklara för henne och att hon kan få hjälpa till mer. Fast har man väldigt tätt ihop så finns det ju massa fördelar också. På ett sätt hade jag gärna haft det så man inte behövde köra sömnlösa-nätter grejer två gånger om. Jag har ju haft tur med min dotter från att hon blev ett - hon sover nästan varje natt rakt igenom och är mycket sällan sjuk. Första året var mycket tuffare men det har jag glömt nu. :)

Känner du dig redo och har förutsättningarna så är det väl bara att börja försöka. Mycket möjligt att du får ett "enklare" barn och det kommer kännas som semester typ. Eller så får du ett lika "jobbigt" barn men då vet du ju att du faktiskt klarar av det!
  • nemattajik

hej ,jag är en 19 år kille och är intressera av detta , 

• Calliope

Jag har en son på två år som kom till med IVF på klinik i Danmark. Nu planerar jag syskon och ska göra en ny IVF. Har redan gjort två FET som tyvärr inte lyckades.

• Eva 77

Jag är ensamstående med dotter p 3 år. Har påbörjat insemination i Danmark men så långa resor och sedan den korta luckan av ÄL gör att flyg och tågbiljetter blir stressigt och svårt att få. Även om min ekonomi är stabil så kostar det att omboka till dyrare priser :( Vill gärna gardera upp chanserna till privat donator men det blir så många frågor....

• mariblo

Måste bara säga att jag åkte till Köpenhamn och gjorde en insemination och nu är jag gravid i vecka 9! Ofattbart. Ja, det är inte över än så klart men ändå..

• Eva 77

Grattis! Hur många inseminationer har du gjort? Vilken klinik?
    Jag har fått positiva OCH negativa graviditetstest så jag väntar några dagar till och ser vad som händer.

• mariblo

Hej och ursäkta sent svar...

Jag var på Vitanova och har bara gjort ett försök. Är nu i v 15 om jag inte minns fel :) Nu har jag haft ett par perioder med "herregud vad har jag gett mig in på" men kommit ur dem snabbt. Det löser sig!

Lycka till alla.

Svar på tråden Singelmammor och syskonförsök