• Dancer

Vi med bra relationer till svärföräldar

Detta inlägg trodde jag faktiskt att jag aldrig skulle få skriva då jag och min svärmor har haft en massa jobbiga diskussioner tidigare. Det har varit om hur den tajta kontakten med hennes son har påverkat mig och mannen. Hon ringde oss nämligen varenda eviga kväll under ett halvårs tid. Och hon ville alltid ses på helgerna. Hon skulle liksom boka upp oss. Suck!

Efter många telefonsamtal, där jag har fått bestämt men vänligt säga ifrån, så har nu situationen ändrats totalt. =)
    Jag och min svärmor har verkligen börjat att både acceptera varandra och agera utifrån det. Vi har insett båda att vi behöver jobba på olika punkter. Svärmor har lärt sig att inte alls höra av sig så ofta som varje kväll och jag har lärt mig att inte bli arg eller irriterad på henne i helhet. Utan att jag ska istället bara vara glad över att hon och svärfar finns. Att de faktiskt bara vill oss väl. För när det kniper för oss ekonomiskt eller med barnvakt så ställer de ALLTID upp!

Jag och mannen har barn och hund. Vi bor 20 min med bil från mannens föräldrar och 1 timme från mina föräldrar. Vi träffar bådas föräldrar lika ofta.
    Svärmor har lugnat ner sig och behöver inte "boka" in oss för en träff helgen därpå utan hon väntar snällt tills vi istället får komma med förslag.

Genom att min svärmor har lugnat ner sig, respekterat hennes sons familjeliv och mig som sin svärdotter har vi nu fått en mycket fin relation. Den bygger på att ge och ta. Och framförallt vara artig och trevlig trots att man kanske inte alltid håller med den andra.
    Att bita ihop ibland, helt enkelt! Man behöver ju inte bli bästis med sin svärmor men man ska ändå ha förståelse, respektera och bjuda på sig. Det vinner man på!

Så ni som också har bra relation till era svärföräldrar - här kan vi peppa varandra! Dela med er med tankar, berättelser eller tips. =)

Se det bästa ? var positiv!
  • Svar på tråden Vi med bra relationer till svärföräldar
  • Fjäril kär

Min svärmor är min extra mamma, jag håller verkligen inte med henne om allt och vi har helt olika åsikter om stora viktiga saker men det är inget vi behöver diskutera eller argumentera om.  Vi tycker det vi tycker och så är det bara. 

I övrigt är hon en varm och go människa jag värdesätter högt och är glad över att ha henne i mitt liv. 

Mina egna föräldrar bor 14 mil härifrån o vi ses inte så ofta utan det är svärmor som bor 15 minuter bort som oftast är den som ställer upp på barnvakt och förtroligt prat osv. 

Det viktigaste jag tycker är att man faktiskt kan bli sur och irriterad på varandra utan att fördenskull behöva bryta samman och börja gräla . Svärmor kan ibland slänga ur sig vissna och tykna kommentarer för att hon är besviken över något men det rinner bara av mig , jag svarar aldrig emot men jag kan däremot bestämt tala om för henne att hon gick över gränsen och att det inte accepterades.  Sen har vi grymtat lite och sen har det varit bra så.  En stund senare är vi bästa vänner igen som om inget har hänt. 

• En blå giraff

Jag har väldigt bra relation med mina svärisar. Min mans mamma är en jättebra person och vi är egentligen aldrig osams, Ibland kan vi ha lite olika idéer om barnen men jag låter henne ha barnen och göra som hon vill då barnen är hos henne. Det är inga vansinniga saker hon gör, mer att barnen får se på TV hur de vill och att hon inte säger till dem lika ofta som jag kanske skulle göra. Jag tror det är bra att man verkligen väljer sina strider gällande svärmor. Jag tänker att det är bra för barnen också att ha en nära relation med sin farmor. När jag var liten fick jag aldrig vara hos min farmor själv p.g.a. att min mamma inte tillät det (de kom inte överens). Detta är jag väldigt ledsen över idag tyvärr eftersom min farmor är väldigt snäll och gullig. Vill unna mina barn en bra kontakt. Jag tycker också att det är skönt att de har fler vuxna än oss föräldrar att vara trygga hos.

Svar på tråden Vi med bra relationer till svärföräldar