Inlägg från: Jag är bara jag |Visa alla inlägg
  • Jag är bara jag

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Snart lycklig skrev 2016-04-22 15:48:43 följande:
    Jag tog Prednisolon hela graviditeten, och även därefter. Dock en liten mindre mängd i slutet av graviditeten, 10-15 mg, kommer inte ihåg. Sedan trappade jag ner sakta efter graviditeten, men fick lite ont i fötter, leder etc, så ökade dosen till 10 mg i januari och trappar nu ner med 0,5 mg per månad. Tar denna månad 8,5 mg, nästa månad 8 mg etc. Allt i avstämning med Dr D samt min läkare på vårdcentralen (han är från USA).

Var till vårdcentralen idag och det ör inte förrän jag ör nere i 5 mg som mina binjurar börjar fundera på att producera kortisol själv. Får se hur det kommer gå då. Det blir till hösten. Ganska säker på att mina binjuar är trötta, liksom innan graviditeten.
    Jag tar 10 mg nu så det borde vara okey ett bra tag till då. Fick en burk till utskriven av min svenska läkare trots att han är osäker på nyttan. Man kan testa det mesta tycker han och se om det funkar. Jag tar ju knappt en dag i taget ändå så hur det blir framåt kan jag inte tänka på nu.
  • Jag är bara jag
    Snart lycklig skrev 2016-04-22 16:15:55 följande:
    Är säkert helt okej, men glöm inte att du ska trappa ner mkt sakta sedan. Jag ammade ju inte (tyvärr), så var aldrig orolig över kortisonet, men kolla upp hur det påverkar vid ev amning. Har för mig att en dos på 10 inte är ngn fara alls. Det kollades upp för mig på BB innan jag visste att amningen inte skulle komma igång, men under tiden han snuttade där i början.
    Amning är nåt jag inte ägnat en tanke! Kan inte se mig själv med barn ens efter alla missfall... Mitt enda hopp står till att Prednisolonet motverkar ett m.f till så just därför tänker jag ta det länge till och med mycket sakta nedtrappning. Vanligt folk som tar det jämt tar det ju som gravida också.
  • Jag är bara jag

Frazze: halvvägs låter ju fantastiskt!  Glad Hoppas provet gick bra trots allt.

Kaffe skulle jag aldrig dricka med tanke på m.f och är även avrådd från kliniken. Hur mycket det sen kan påverka vet jag inte alls. Äter mycket varierad kost så tar inga extra vitaminer än. Får se om jag hinner skriva in mig vad järnet visar. Är så gräsligt förstoppad så järnpiller vill jag inte ta! Kram!

• Jag är bara jag

V. 9 och funderar allvarligt på mammakläder... Gick inte ner alls sen förra graviditeten, gick upp av bara hormonerna efter det och nu ser jag gravid ut även om jag bara är svullen. Hå,hå... Kan gärna bli en strandad val om det går vägen, men det går snart inte dölja. Tänkte inte berätta förrän bra långt senare än det här.

• Jag är bara jag

Senaste hcg var 119700! Glad Dubbelt mot sist en dag tidigare så det verkar lovande tycker jag. Ska ringa mvc imorron. Måste kolla järnvärdet för jag mår inte så bra. Huvudvärk varje dag och noll ork. Tyvärr har jag ju världens förstoppning också så järnpiller är inte direkt nåt jag vill äta. Får bli lite blodpudding i avvaktan på svar. Fortsätter med Prednisolon att bra tag till för det verkar ju inte skadat nån som tatt det.

• Jag är bara jag
    xxx4 skrev 2016-05-02 17:09:14 följande:
    Grattis till fin hcg stegring! Hur många sattes in o vilken v är du i? Jo järnet kan spöka o jag har också en mage jag ska vara försiktig men min doktor säger att är järnet under 110 kan jag gott ta Hemofer som är snällare mot magen. Än är mitt järn ok. Prednisilon har ju också sina klara biverkningar/ nackdelar så diskutera m gyn klinik mm hur länge.
     Tack! 2 insatta- en som tog och v.10 nu. Mitt problem är att hb kan ligga jättehögt, men järndepåerna ändå vara låga så hb säger ingenting vad gäller mig. Hade 146 sist och järnet låg på 8! Magen är helt paj tyvärr... Kliniken tycker jag skulle slutat med Prednisolon för 2 veckor sen, men det gjorde jag sist och fick missfall så näpp, jag fortsätter. Huvudvärken kom förra veckan så jag tror mer på järnet än dom som orsak.
  • Jag är bara jag
    Frazze skrev 2016-05-02 18:54:24 följande:
    Åh så underbart att läsa denna nyhet! Jag hoppas verkligen att det håller i sig nu!!!!! Kram
    Tack! Mår annorlunda och värre så går det tolka nåt utifrån det är det positivt. Kram!
  • Jag är bara jag
    Frazze skrev 2016-05-02 20:22:08 följande:
    Det är absolut värt att må dåligt bara man får bebis. Ska jag säga som gnällde över att magsäck etc krånglade. Nu mår jag toppen förutom att tröttheten inte ger med sig. Men det kan vara allergin som gör sitt med.
    Nu håller jag tummarna för att ditt lilla gryn håller i sig. Kram
    Bevare mig om tröttheten sitter i! Jag som knappt vet vad jag heter efter 19... Men allt är värt om man får barn! Drömmer
  • Jag är bara jag
    xxx4 skrev 2016-05-03 16:50:39 följande:
    Vi satte också in två o en satte sig. Förstår att du inte vill ta bort Pred om du fick missfall förra gången då du gjorde det. Många har ju som sagt Pred hela grav utan problem, det är ju så individuellt. Vad jobbigt att magen är paj man blir ju så trött av det också. Hoppas du kan få hjälp för detta o att du får bli lite piggare. Själv har jag varit väldigt trött i perioder o ur. Då har mitt blodtryck också varit lågt. Vet att detta också kan spela in. Ja härligt att vara gravid men som sagt både otroligt oroligt o en stor påfrestning på kroppen.
    Inte bara förra gången-haft 2 missfall på raken med 3 barn förra året... Och 2 minst med egna ägg. Så nåt var tvunget ändras denna gång och det blev dubbel dos Prednisolon och längre tid och Trombyl.
    Magen funkar lite bättre med Movicol, men det är ingen långtidslösning eftersom det smakar BLÄ milt sagt! Blodtrycket är alltid lågt, men nu vet jag inte. Trött framåt aftonen och då kommer huvudvärken också. Men allt kvittar om jag får barn! Ser ju redan gravid ut så kommer väl gå upp 30 kg om det är fortsätter, men hellre det än inget barn! Drömmer
  • Jag är bara jag

Inskrivning 16:e. Prover på tisdag. Får se om den här gräsliga huvudvärken beror på järnbrist eller annat. Är det brist får jag injektioner istället p.g.a min kassa mage. Hon var jättetrevlig i telefon, t.o.m insatt i ED! Såg ju att jag nyss varit gravid också. Bäst av allt är att ingen nämner min ålder. Det kommer bli tillräckligt med kommentarer och lyfta ögonbryn ändå om det här går vägen, men det får man ta. Alla kan inte bo på Östermalm och smälta in utan nån måste sticka ut också. Tungan ute

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus