Vad fin rapport! Moderkaka som läkt bra flöde o bebis som sprattlar :) Jo när det gäller detta med tillväxt har jag förstått att i början växer alla bebisar lika men efter Rutinultraljud växer flickbebisar o pojkbebisar oftast olik fort. Kanske din flickas lite långsammare tillväxt handlar om det. Samtidigt är tillväxt också kopplat till ärftlighet mm. Viktigast är ju som du också nämnt att bebisen följer sin egen kurva. Att flöde, fostervattenmängd mm ser bra ut. Bra också som du ska göra CTG för att följa bebis hjärtrytm/ aktivitet. En annan aspekt är ju att dessa tillväxtultralhud inte heller är helt säkra och kan skilja sig en hel del mellan vilken BM som gör den och hur det faktiskt ser ut m bebis. Vet att med min förstfödda en dotter tyckte man in i det sista att hon var ganska liten men när hon kom ut fullgången var hon som vilken snittbebis som helst. Diffade alltså ganska mycket.
pink lily skrev 2016-04-08 11:35:52 följande:
Tack för svar o tips om jod :) Superbra! Nu handlar det mer om min hälsa, skulle varit mer insatt i det när det spelade roll för Pyrets hjärnutveckling. Känns som man skulle behövt mer upplysning om en sån sak från bm, mer än om hur farligt det är att röka och dricka när man är gravid :-/
Nu är jag satt på Levaxin 50mcg/dag, och kollas upp igen om en månad. Hoppas blir piggare nu, varit så otroligt obeskrivligt trött ..., hoppas också att det hjälper Pyret att växa bättre.
Varit på vår första flödes-och tillväxtkontroll. De kunde inte hitta blödningarna på moderkakan som upptäcktes efter bilkrocken för en mån sedan. Hurra, de har läkt ut!
Flödena i moderkakan var bra och bloflödet i mina kärl i ljumskarna var jättebra. Vet jag tjatar, men har år med akupuktur att tacka för mina bra blodflöden, absolut!!!!
Tyvärr var Pyret 16% mindre än normalt/förväntat, trots att hon får all näring hon behöver enl flödesmätn. Hm! Blir tätare kontroller nu, för att se så hon växer till sig. Blir nog CTG-mätning nästa gång också. Har väl med hennes hjärtrytm att göra?
Vet att både kortison och sköldkörtelproblem kan påverka tillväxt, men borde jag också titta över mer hur jag genom kosten kan få henne att växa mer? Har bara gått upp 7 kg i vikt till vecka 25 ... Kanske måste jag äta mer kolhydrater?
Hur som helst, lilla gumman sparkar på, och hon tog en klunk fostervatten när vi tittade på henne i veckan. Hihi, hon är en riktig liten bebis nu <3