• JZ79

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Glömde förresten skriva att jag känner mig konstig nu ikväll..vet inte om det är oro jag ändå börjar känna nu inför morgondagen..Vad ska läkaren säga imorgon? Känner mig irriterad och nästan lite ångest. Känner mig helt enkelt konstig utan anledning. Har haft en väldigt stabilt humör hela graviditeten, men irriterar mig på maken nu ikväll och känner mig allmänt galen på småsaker. Tröttsamt..

• JZ79
    Weeme, tack för tips om konservburkar! Tänker inte på sån mat för det äter vi aldrig annars   Får köpa det imorgon på vägen hem från specen, om vi får åka hem Ja mitt humör är säkert oro, började gråta tidigare när katten gick omkring och bara jamade och jag blev så less :/ inte riktigt så jag brukar reagera Ska försöka sova lite nu och hoppas på att känna mig bättre till mods imorgon när vi fått svar på några frågor som dykt upp sen igår. Nu är det snart dags för dig, så spännande!

MAijo, byt mvc eller barnmorska! Jag hade inte väntat så länge som v 18. Beroende på vart du bor så går du på spec mvc eller vanliga mvc (eller gör besök på båda) som då kommer ha extra kontroller på dig och bebis pga äd. Blodtryck och urin kollas ofta för att upptäcka havandeskapsförgiftning i tid. Hur upplägget är för just dig beror lite på vart du bor, alla landsting har egna "pm" för hur de ska ta hand om äd-patienter.

Pink Lily, välkommen hit
  • JZ79

Sen uppdatering efter dagens besök på specen. Vi är hemma Pyret mår för tillfället bra i magen, CTG och flödet i navelsträngen är bra. Jag är nu helt sjukskriven och besök för läkarundersökning (ctg-ul för koll av flöde) varannan dag, ny tillväxt mätning i veckan tror jag..För tidigt att göra det idag då det bara gått 2 dagar sen förra mätningen. Så nästa besök blir på söndag. Mådde inte bra igår eller idag på fm. Kändes lite bättre en stund efter vi kom hem och jag fick sovit lite. Nu vet vi lite hur de tänker på specen och de har koll på att bebis mår bra. När Pyret visar något annat sätter de igång mig alternativt kejsarsnitt. Beror lite på hur bebis mår och varför de beslutar att den ska ut. Känner mig ganska lugn nu.

Pink Lily, jag ringde runt till privata gyn och bokade sen ett VUL. Inga konstigheter., om du inte sa vanligt ul, för då ser man inget..det måste vara vaginalt så tidigt. Vart bort du? Kan tipsa om några ställen i Västra Götalandsregionen om du bor i dessa trakter.

• JZ79

Weeme, härligt med en uppdaterig!! Ser fram emot nästa ;)

...ego: Kom nyss hem efter 3 timmar på sjukhuset. Fick åka hem till slut 2 st CTG där jag fick ligga/sitta i olika ställningar. Sen ultraljud och flödeskontroll. Läkaren visade sig vara en gammal kollega till mig, lite kul Hon fick ett värde som låg på gränsen. Så bakjouren kallades in (jag fick macka och kaffe av barnmorskan eftersom allt drog ut på tiden, så gulligt av henne). Sen kom nästa läkare och då fick de ett bättre värde. Pyret busade lite så det var svårt för dom att få en bra mätning. Fick hålla andan flera ggr för då blev Pyret lite still och de kunde mäta flödet bättre. Resultatet blev godkänt och samma som i förrgår. Nästa tid på specen är om 2 dagar. Idag kändes det verkligen som att jag skulle bli kvar på förlossningen. Åkte själv idag då min man jobbade och har tagit ledigt så mycket nu för alla undersökningar. Kändes ok att vara där själv eftersom

Bm kikare in och var så omtänksam när läkarna gjorde ul. Får se vad som händer på tisdag! Ny viktskattning görs förresten inte förrän om 1,5 v ungefär. Det måste gå ca 2 veckor emellan för att det ska se en tydlig skillnad om Pyret ökar i vikt. Än så länge får bebis vara i magen eftersom h*n mår bra där inne.

• JZ79
    Pink lily, skriv in dig på MVC, ge bm hela din bakgrundshistoria så skickar hon säkert dig vidare till spec mvc. Goggla riktlinjer för hur det funkar just där du bor. I VG-regionen som jag tillhör görs vissa extra kontroller på spec-mvc, men mest vanliga mvc men mycket tätare kontroller än vid "vanlig" graviditet. Viktigt att de odlar din urin och ger dig rätt antibiotika som går att ta vid graviditet. Inte bra att ha uvi vid graviditet. Vid minsta avvikelse på urinsticka ska det odlas enligt riktlinjer för att ge rätt behandling. Om du inte tål en viss sort finns säkert någon annan. Låt läkare avgöra. Jag blödde mer eller mindre fram till v 15-18 (minnet sviktar), vanligt med blödningar vid äd (och ed eftersom vi fått ägg även där), slemhinnorna är väldigt sköra. Drick citronvatten eller tranbärsjuice mot uvin tills du fått hjälp med behandling. Vem har ordinerat sängläge och varför? Den läkaren borde ju isf skicka till till spec mvc. Du måste ju inte göra vul bara för att kliniken vill det, förklara att du är rädd att bakterier följer med upp. Hoppas du mitt i allt detta kan njuta av att du äntligen är gravid :)

kcb, kontakta mvc och be dom om telnr till psykolog på mödra-barnhälsovården. De hjälper föräldrar både före och efter förlossning. Tror det är bra om du får prata om din oro så att den inte tar över helt. Va rädd om dig!

Weene, va skönt att allt gått bra! Tröttsamt att fl inte funkar när du har möjlighet att skriva. JAg använder aldrig appen, går bara in via safari och fl´s mobilsida. Funkar mycket bättre. Tipsar även samma som Redan, skriv inlägget i anteckningar och kopiera över till fl så slipper du skriva om allt om det strular. Mys och må gott nu med din bebis
  • JZ79
    pink lily skrev 2015-12-06 10:31:43 följande:

Tack för svar ang kontroll av hjärta. Förstår nu att ivfkliniken menar VUL.

De säger att jag som tidigast ska boka "ultrasound examination" 14 dgr efter positivt gravtest. Det är 14 dagar på månd. Ivfkliniken säger också att måndag motsvarar början på vecka 7 i en graviditet, ( nästa vecka är alltså v 6+x antal dagar, om jag fattat rätt hur man räknar. Är helt grön på detta området!)

Jag sitter i en knepig situation när det gäller det här VUL. Har dragits med UVI sedan ET. Varken Dr D el ivfkliniken vill att jag ska ta ytterligare antibiotika innan graviditeten har kommit in i en säkrare fas. Istället ska jag dricka 3 L om dagen, puh, gissa om jag springer på toa! Jag som blivit ordin. sängläge ... Har faktiskt fått skaffa potta till nätterna.

swede skrev 2015-12-07 10:16:34 följande:

Weeme, stort grattis till din lilla tös :) Så härligt att höra att hon äntligen har kommit nu!

JZ79, jag tror inte PinkLily är ordinerad sängläge, men jag är. Blev kanske ihopblandat? Jag har fått UVI o får ta Selexid 200 mg 3 gånger om dagen. Den är ok för gravida. Vilka antibiotika har du ätit PinkLily? (Jag har ordinerat strikt sängläge pga vattenavgång o att jag är öppen 2 cm).

KCB, jag önskar att jag kunde ge dig några tips om hur man slappnar av under graviditeten...men jag tycker att det är väldigt svårt själv. Man får väl försöka att bli "sams" med sin oro...lättare sagt än gjort, jag vet...Hoppas att du kan hitta några bra alternativ att gå vidare i din graviditet :)

Swede, nej det stod här, läs längst upp.. Så tänkte att den läkaren som ordinerat det måste hjälpa till med odling och rätt antibiotika + remittera till spec mvc..
    Hoppas du har det någorlunda bra trots sängläge och sjukhus. Håller tummarna att allt går bra och förlossning inte startar än. Kram

• JZ79

Pinklily, nu hänger jag med! *skyller på gravidhjärna* Fick för mig att ivfkliniken var i Sverige. Så skriv in dig på mvc så får de remittera dig och berätta vilka riktlinjer som finns. Jag tror alla landsting har riktlinjer, men kanske de bara finns internt inom sjukvården. Jag hittade vg-regionens internt, men sökte när jag va på jobb så det blev automatiskt på intranätet. im din mvc inte hittar får de kontakta obstetriska mottagningen på ditt sjukhus och be om

Råd/riktlinjer. Jobbigt med blödningar, vet hur det är. Bara kämpa på och försöka ta det lugnt. Tar du blodförtunnande medicin? Prata igenom det med din klinik eller dr d om du ska pausa med Trombyl eller

Fragmin. Jag fick sluta med först Trombyl och sen även Fragmin pga kraftiga

Blödningar.. Det har gått bra ändå Önskar dig all lycka!

Rosen, grattis till lyckat kub!

Swede, tack! Kanske du har tur att få komma ut i rullstol snart och få l

• JZ79

..råkade skicka

Swede, kanske du har tur att få komma urin rullstol snart och ta lite luft? Annars är det såklart värt det att ligga inne, som du skriver..varje dag är en seger! Kram

Ego: ännu ett besök avklarat på obstetriska mottagningen. Pyret var lite busig idag och störde undersökningarna genom att vara livlig Ett bra tecken! CTG godkänt och flödet var bäst hitills idag! Återbesök på torsdag.

• JZ79
    Tyckommig, så fina barn Hjärta

Weeme, grattis igen Solig Jag kommer också föda på Näl, kanske ska packa ner en kudde i bb-väskan Låg inne i våras på en annan avdelning och där var det samma + att tvätten tog slut så jag fick snåla med att byta kläder tills mannen kom med lite egna till mig.

Pink Lily, har inget råd att ge ang dropp i jultider..Flera åker ju till Stockholm och träffar Marie för dropp..hon verkar kunna hjälpa till jämt..någon annan kan säkert tipsa mer om hennes verksamhet. Annars får du söka i bekantskapskretsen om någon kanske är kunnig.

Ego: Pyret mådde bra även på gårdagens undersökningar. Imorgon är det dags för nästa.. På onsdag görs ny viktskattning, om Pyret växt då kanske de glesar ut besöken något, får se.. Ska resa bort idag, till imorgon Fira min pappa som fyller år. Glad att jag fick lov att åka och de ordnade en sen tid för kontroll på sjukhuset imorgon så att vi hinner vakna i lugn och ro innan vi ska köra 30 mil hem till sjukhuset. Ha en fin helg!
Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus