• jmt

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Hej på er alla!

Nu har jag äntligen läst igenom hela tråden från början. Känns så skönt att följa er som varit med i andra ÄD trådarna. Känner mig lite mer hemma här Jag hoppade på BF september tråden och har hängt där hela våren och sommaren, men de andra där har ju inte riktigt samma resa som vi har.

Påminner kort om mig: 31 år, bor i sthlm, 4 IVF i Uppsala (kortare kö) där äggen inte ville dela sig efter dag 3 typ, bara 1 återförande som inte fungerade. Blev remitterad till Huddinge för ÄD med upplysning om 2 år kö, sket i kön och åkte till Riga. Fick en donator som lämnade hela 17 befrukade ägg varav 1 ligger i min mage och korvar sig just nu.

I morgon ska hon plockas ut med planerat snitt (placenta previa tyvärr) men efter att ha läst om era snitt erfarenheter vet jag att det kommer att gå bra.

Vill också säga att jag är så sjukt glad för allas skull!!! Så knepigt och jobbigt vi haft det och så har det gått så bra för så många! Ingen nämnd ingen glömd

Tack för diskussionen om "berätta eller inte", jag ska nog berätta från början. Har hört rykten om en bok man kan läsa tillsammans.

Nu ska jag ta hand om det sista inför nedsläpp, ha en bra kväll alla!

• jmt

Tack för all pepp!

Nu är jag groggy men superlycklig mamma till en liten Malia! Ingreppet gick ok, jag var för nervös och kunde inte sluta skaka. Fick en tuss i munnen så att jag inte skulle hacka tänder och bita av mig tungan. Jag undrar själv var min yoga-andning tog vägen, trodde jag skulle vara cool med allt. Men no no, tror att alla känslor från år av kämpande för stunden tog ut sin rätt. Kaos. Malia kom iaf ut skrikande och pigg så allt är toppen med henne. Förlorade nästan 2 l blod efter, inte superkul.

Vi har ammat och vilat, nu ska jag vila lite till.

Tyckommig, det skär i mammahjärtat när du skriver om brocket. Hoppas hoppas att Lund fixar det bra!

• jmt
    Blomman701 skrev 2015-08-28 13:04:26 följande:

Skulle vara en glad gubbe inte frågetecken.

Förstår FL tar inte mojis. Hon är riktigt söt. Helt otippat tycker jag och min sambo att det är den sötaste bebisen vi sett <3
  • jmt

Vi vet inte varför jag förlorade så mycket blod, moderkakan var hel och så. Kirurgen fick dock kämpa hårt med att få ut henne så det kan ha vart det och att jag i vanliga fall blöder ganska enkelt och får blåmärken. Men jag orkade inte ens bry mig om komplikationen, jag hade fokus på lillan och mannen.

Vad kul med RUL! Ska ni kolla kön?

Frk Röd skrev 2015-08-27 21:27:59 följande:

Jmt, grattis till din lilla flicka. Vet du om det var nån komplikation vid snittet som gjorde att du förlorade så mycket blod eller vet du om det är vanligt att man kan förlora ett par liter blod vid snitt?

• jmt

Jag har gått på mamamia Karlavägen och de har varit super. Vana med IVF och ÄD. Jag är ju inte "äldre" än, men med tanke på att Östermalm har äldst förstföderskor (om jag minns rätt) borde det väl inte vara några konstigheter.

mumin99 skrev 2015-09-02 20:09:12 följande:

Skulle behöva få tips om barnmorskemottagningar  i Stockholm. Dvs en mottagning som är van att bemöta par som gjort  ÄD/ED och "äldre" gravida kvinnor.

• jmt

Tyckommig - Gud så skönt att allt verkar gått bra! Helt otroligt att man ens kan operera en sån liten sötsak. Hoppas att ni kan njuta nu.

Redan - Det är så fantastiskt när de små rör sig, jag känner igen knorrandet och rörelsemönstret från tiden i magen nu när hon är ute.

Weeme - fruktansvärt med migränen! Hoppas att det släpper snart.

Ni som blivit snittade, hur länge har ni blött efter? Och, har ni haft ont när ni gått på toaletten? Jag har skrikit rakt ut, känns som 100 nerver i kläm

• jmt

Bra att du påminde om försäkringen weeme! Jag ska kolla om mitt fack har nån bra variant, jag ska ju ha barnförsäkring nu men jag glömmer hela tiden att jag ska kolla upp det.

Redan, härlig mage! Jag saknar min ibland, har tom grinat lite över det

Bullen, hon är en riktig sötnos! Och fantastiskt att du donerar mjölk, måste kolla upp det. Jag är också så sjukt tacksam att vår donator hjälpte oss. Att ge liv, finns inte riktigt ord som räcker till för att beskriva hur tacksamma vi är.

Tack för svaren om snittet. Jag blöder bara brunt nu, men nr 2 är det klarött blod varje gång och gör svinont. Äter äckliga katrinplommon och linfrön men det hjälps inte.

• jmt

Milla, jag har köpt en belly binder men jag får ont av den. Känns som om den pressar ner såret. Har du den så att den täcker ärret eller ovanför upp mot revbenen? Jag förstår inte hur den ska sitta utan att skava.

Lite psykiskt är det kanske, har inte ens kunnat kolla på ärret än

MillaQ2 skrev 2015-09-05 06:27:18 följande:

Jag blödde rött första veckan sedan brunt eller rosa ett par veckor men inte varje dag . Dock kunde det komma rött igen om jag ansträngde mig för mycket, tex för lång promenad. Efter fem veckor bara pyttepyttelite rosa, nu sex veckor efter, ingenting. Hade inte så mycket ont på toa bara innan jag lyckats göra "nr två" . Var tvungen att dricka paraffinemulsion för att kunna det (det var lindrigare än Microlax). Smärtan över huvud taget tycker jag va r mest psykologisk, det kändes så obehagligt att veta att man blivit skuren i magen så den känslan förstärkte smärtupplevelsen. Plus hormoner som spökade. En stödgördel har jag tyckt var grymt skönt (tex carrywells belly binder). Förvånansvärt vad kroppen läker fort ändå!

• jmt

Tack snälla! Jag kör helt utan gluten, har gjort några år nu och det är no 1 för att magen ska funka. Fiberbombar med fröbröd, gröt med blåbär och linfrön varje morgon. Och nu har jag precis köpt plommon också! Bara måste få igång magen nu . Antar att lactulos är ok för amning? Blir till att införskaffa det imorgon.

Redan47 skrev 2015-09-08 14:02:07 följande:

Jmt: om magen fortf är trög... Prova med lactulos då, finns på Apoteket. När du blir mer fysisk aktiv igen så rör tarmarna mer på sig igen. Du kan även käka fikon om du gillar det, färska blåbär, mkt vätska, men som sagt, plåga dig inte med trög mage. Jag var precis på väg att köpa lactulos till mig nu, men mina färska plommon o blåbär hjälper mig tillräckligt nu, plus fullkornsbrödet utan vetemjöl.

• jmt

Jag får testa att ha belly binder längre ner helt enkelt. Gällande tejpning av såret har jag fortfarande kvar stripsen, tyckte en barnmorska sa att jag skulle låta de sitta tills de faller bort av sig själva. Är det rätt? Börjar tejpa själv när de lossnat. Finns silikontejp på Apoteket?

Jag brukar inte vara så känslig men alltså det är inte kul med det här ärret. Plus att magen "hänger över" lite, utan att jag hade problem med hängmage innan graviditeten

MillaQ2 skrev 2015-09-08 20:57:41 följande:

Jmt, jag har belly bindern långt ner mot ljumskarna. När jag inte har den känns det "oskyddat" och obehagligt, jag kan nästan inte sova utan den :S Har du inte kunnat ha den alls? Mina magmuskler hoppade på plats på några dagar med den, såg fortfarande gravid ut innan. För magen på "det andra sättet" funkade paraffinemulsionen kanon. Blev rekommenderad det av en barnmorska på Hotell-BB.

Tejpar du ärret? Jag har haft kirurgtejp till nu när såret läkt och har nu silikontejp för att få så litet och blekt ärr som möjligt.

Hmm ..känner mig lite magfixerad .. :S :)

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus