Mansideal
Jo, men eller hur. Jag håller med föregående skribent om att det visst verkar ganska okej att vara man i Sverige av idag. Många tycks förväxla kritik av mansrollen med någon slags förbud mot att vara man överhuvudtaget. Folk är så känsliga. Det här fenomenet gäller även invandringsdebatten tycker jag. Någon invandringskritisk person säger att vi måste stoppa invandringen nu, någon som är vänligare inställd ger svar på tal och viss kritik. Den invandringskritiske hävdar nu att "jag har blivit censurerad" och "får man inte säga någonting i Sverige längre". Yttrandefrihet är inte samma sak som att få säga vad man vill utan att få mothugg. Samma sak gäller debatten om mansrollen och #metoo. Jag tycker att vi samtalsmässigt har mycket att lära av andra kulturer. Hindiusmen till exempel är en väldigt tillåtande och öpen religion/livsfilosofi (kolla in wwgurulinjen.se om ni vill veta mer om den läran, det är ny och väldigt bra sida). Visserligen är inte nädvändigtvis hinduer i sig snällare och mer öppna än västerlänningar. Men ändå, de har många vettiga saker att säga som är applicerbart på vårt samhälle av idag.