Efter 20 år... skiljas?
Det objektivt sett rätta svaret är sannolikt att ni bör gå skilda vägar. Men jag vet av egen erfarenhet är så enkelt är det inte. Min situation liknar din, mina barn är nu några år äldre. Jag och maken har inte haft sex på många år, ingen av oss vill med den andre och kärleken är borta sedan länge. Det började med att han inte ville ha sex med mig.
Jag har tänkt mycket på separation och tänker fortfarande. Men har inte kunnat förmå mig till det, än, främst för att jag vill leva med barnen på heltid och att de är så harmoniska i vårt nuvarande liv.
Jag har tänkt mycket på det där med barnens bild av en fungerande relation. Men det finns ingen bitterhet mellan oss, vi är inte osams och vi pratar och skrattar ihop. Det argumentet har därför inte vägt tyngre hos mig, även om det finns där.
Att skiljas för att jag ska hitta en annan livskamrat har inte känts relevant. Det finns ingen garanti att jag gör det, det känns inte ens sannolikt. Jag är 49 år, kräsen och vet vad jag vill ha när det gäller män. Jag är inte rädd att leva utan en man även om jag liksom de flesta vill ha en livskamrat såsmåningom.
Utan sex och närhet hade jag kanske inte stått ut så här länge. Jag hade garanterat mått riktigt dåligt. Sex och närhet får jag på annat håll och det är min ventil. Jag rekommenderar inte mitt sätt att leva men det är min verklighet, just nu.