• gruvan

Tips 8 mån hur introducera välling och nappflaska?

Vår son började också med välling när han var 8 månader. Vi hade fördelen att han redan tog flaskan för han fick utpumpad mjölk varje kväll från att han var knappt en månad. Vi började med att blanda lite färdig välling i mjölken och sedan ökade vi successivt tills det bara var välling i flaskan. Tog två veckor ungefär. Sen dess har han älskat vällingen och sover mätt och belåten hela natten! Men som någon annan skrev, tycker hon inte om det så strunta i det. Det är ju inget måste.

• gruvan

Men det är ju jättesvårt att jämföra hur mycket och vad olika barn äter i den åldern för det är så individuellt. Så länge de växer, följer sin kurva och mår bra så behöver man inte oroa sig oavsett hur/vad andra barn i samma ålder äter. Min son åt i princip bara "vanlig" fastare mat när han var 8 månader. Jag ammade bara efter frukost och mellis vilket blev två gånger om dagen. Han var inte särskilt intresserad av bröstet och knappt en månad senare slutade jag amma helt. Han har alltid ätit bra och varit intresserad av mat så för honom var det inga problem.

• gruvan
    gruvan skrev 2015-04-10 11:56:18 följande:

Men det är ju jättesvårt att jämföra hur mycket och vad olika barn äter i den åldern för det är så individuellt. Så länge de växer, följer sin kurva och mår bra så behöver man inte oroa sig oavsett hur/vad andra barn i samma ålder äter. Min son åt i princip bara "vanlig" fastare mat när han var 8 månader. Jag ammade bara efter frukost och mellis vilket blev två gånger om dagen. Han var inte särskilt intresserad av bröstet och knappt en månad senare slutade jag amma helt. Han har alltid ätit bra och varit intresserad av mat så för honom var det inga problem.

Det jag menar är att man behöver varken stressa med välling och fast mat eller hålla tillbaka med detsamma. Testa dig fram och se vad just ditt barn trivs med så kommer det bli jättebra! :)
Svar på tråden Tips 8 mån hur introducera välling och nappflaska?