• JessieLund

Tips 8 mån hur introducera välling och nappflaska?

Hej!

Vi har nu kommit till den punkt där jag tänkte lite lagom successivt sluta med att amma och hellre övergå till mat i olika form. 
    Vi har de sista kvällarna försökt bjuda vår dotter på 8 månader på välling från nappflaska men hon vill inte ha den i munnen. Oftast vänder hon helt bort munnen/ ansiktet eller så tar hon den i munnen men suger inte. Hon blir bara ledsen och vill liksom inte ha.

Ska tillägga att vår dotter är väldigt mammig och har varit det i flera månader nu. Det är i princip bara jag som kan vagga henne till sömns i famnen ( förutom när vi inte rullar henne i barnvagnen eller hon somnar i bilen). Nu tänkte vi alltså försöka ändra detta mönster lite genom att jag introducerar välling på kvällskvisten i min famn och när hon känner sig nöjd och bekväm med det, tar min man/ hennes pappa och gör likadant. Men ja, hon verkar inte vara med på den planen ;)

Hennes matmönster är för tillfället så här (cirka tider):
    04.00 amning (litegrand mest för tröstens skull så att hon känner sig lugn och somnar om harmoniskt)
    07.00 amning
    09.00 gröt
    12.00 mat med katrinplommon till efterrätt
    15.00 smoothie/ yougurt etc
    18.00 gröt
    20.00 amning som vi nu vill ha till välling istället...
    23.30 amning

Behöver lite tips hur vi kan introducera detta i hennes takt givetvis. TACK!

• Svar på tråden Tips 8 mån hur introducera välling och nappflaska?
  • Lena

Det är massor med mat för en ganska liten och sen blir inte barn mindre mammiga för man tar bort amningen, det kan bli mer mammiga pga det.

• Erizajo

En del barn vill helt enkelt inte ha välling heller. Har tre barn, de båda första ville ha välling direkt men minsta som snart är ett år vill inte alls ha :(

• Donum

Hon äter ju en massa redan. Vill hon inte ha välling så strunta i välling. Hon förlorar inget på det. Välling är inte bättre än något annat, snarare tvärtom. Inget av våra barn har fått välling och något sådant har inte behövts för att pappan ska kunna natta heller. Omsorg, omtanke, närvaro har räckt alldeles utmärkt.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Amalian83

Tycker ni har ett väldigt bra matschema. Toppen med regelbundna tider och 3 timmar mellan måltiderna. Vi har ett väldigt likt upplägg till vår tio mån och har haft sedan hon var sju. Vi började med välling när hon var åtta. Först var hon inte intresserad, men efter några kvällar med att få smaka på flaskan i eget tempo i mammas eller pappas knä i soffan så älskade hon det. Hon sover hela natten utan att behöva äta eller dricka någonting. På morgonen får hon en flaska ersättning när hon morgonmyser i vår säng innan frukost.

Så jag tycker du ska fortsätta med schemat ni har. Om hon inte tagit flaska alls innan får ni nog ha tålamod och inte pressa henne. Vår tjej var relativt van vid flaska då vi gett henne ersättning lite då och då mellan amningen. Var konsekventa och erbjud flaskan samma tid varje kväll. Gör det till en del av kvällsrutinen. Märker ni ingen framdrift efter en vecka eller två (=att hon inte dricker mer för varje gång) så kanske ni skulle ge henne gröt eller annan kvällsmat istället. Som någon skrev: man måste ju inte ge välling ;)

• Amalian83

Förresten, ett tips när du slutar amma och om din dotter inte vill ta flaska med ersättning: banan och avokadomos ska vara näringsmässigt så närma man kommer amning/ersättning. Dessutom älskar många bebisar det. Kanske ett alternativ till gröt kl 18? Eller som mellis.

Vi ger det som kvällsmat. Mycket poppis :)

• gruvan

Vår son började också med välling när han var 8 månader. Vi hade fördelen att han redan tog flaskan för han fick utpumpad mjölk varje kväll från att han var knappt en månad. Vi började med att blanda lite färdig välling i mjölken och sedan ökade vi successivt tills det bara var välling i flaskan. Tog två veckor ungefär. Sen dess har han älskat vällingen och sover mätt och belåten hela natten! Men som någon annan skrev, tycker hon inte om det så strunta i det. Det är ju inget måste.

• Limaliie

Hon äter ju massor, tycker jag. Vi har en dotter på 8 månader som bara äter några teskedar helst av allting. Inte så matglad och ammar mest eller får ersättning i flaska. Hon går dock upp superbra i vikt och växer så för den skull är jag inte orolig över att hon inte äter annat så mkt än.

Hur som, dottern gillade inte eller flaskan, det har funnits perioder då hon accepterat den men sedan slutat och avskytt den. Nu för runt 2 veckor sedan har hon accepterat den och tar den nu varje dag, dock inte alltid hon vill ha så mkt ersättning. Välling dricker hon inte heller, välj hellre ersättning (eller tillskottsnäring som det egentligen heter efter 6 månader) då det faktiskt är nyttigare .

Öva med flaska är väl mitt tips men vill hon verkligen inte, ta bort den varje gång och försök igen. Eller prova med pipmugg. Det gick hem här. Dock tara det oftast längre tid och få i dom .

• Amalian83
    gruvan skrev 2015-04-09 23:34:04 följande:

Vår son började också med välling när han var 8 månader. Vi hade fördelen att han redan tog flaskan för han fick utpumpad mjölk varje kväll från att han var knappt en månad. Vi började med att blanda lite färdig välling i mjölken och sedan ökade vi successivt tills det bara var välling i flaskan. Tog två veckor ungefär. Sen dess har han älskat vällingen och sover mätt och belåten hela natten! Men som någon annan skrev, tycker hon inte om det så strunta i det. Det är ju inget måste.

Just det, så gjorde vi också. Blandade ersättning(tillskottsnäring :) ) och välling. Så väldigt löst i början och mer och mer vällingpulver i. I början ammade jag också efteråt för att försäkra mig om att hon vart mätt.
  • Natulcien

Om hon redan äter gröt två gånger så skulle jag inte ge välling alls, eftersom det blir väldigt mycket mjölmat/bukfylla och inte så näringsrik kost. Bätter att ersätta amningen med mjölkersättning om du vill trappa ner på amningen.

• Natulcien
    Natulcien skrev 2015-04-10 09:09:09 följande:

Om hon redan äter gröt två gånger så skulle jag inte ge välling alls, eftersom det blir väldigt mycket mjölmat/bukfylla och inte så näringsrik kost. Bätter att ersätta amningen med mjölkersättning om du vill trappa ner på amningen.

Jag kan tillägga att din dotter äter mer fast föda än vår son i samma ålder. Han åt lite lagad mat till lunch och lite gröt på kvällen, annars var det amning resten av målen, så känn ingen stress.
  • Rosa Fluff
    Natulcien skrev 2015-04-10 09:09:09 följande:

Håller helt med. Kör på ersättning ts. Ha gärna bröstmjölk i först för att vänja vid flaska och inför successivt ersättning.
  • gruvan

Men det är ju jättesvårt att jämföra hur mycket och vad olika barn äter i den åldern för det är så individuellt. Så länge de växer, följer sin kurva och mår bra så behöver man inte oroa sig oavsett hur/vad andra barn i samma ålder äter. Min son åt i princip bara "vanlig" fastare mat när han var 8 månader. Jag ammade bara efter frukost och mellis vilket blev två gånger om dagen. Han var inte särskilt intresserad av bröstet och knappt en månad senare slutade jag amma helt. Han har alltid ätit bra och varit intresserad av mat så för honom var det inga problem.

• gruvan
    gruvan skrev 2015-04-10 11:56:18 följande:

Men det är ju jättesvårt att jämföra hur mycket och vad olika barn äter i den åldern för det är så individuellt. Så länge de växer, följer sin kurva och mår bra så behöver man inte oroa sig oavsett hur/vad andra barn i samma ålder äter. Min son åt i princip bara "vanlig" fastare mat när han var 8 månader. Jag ammade bara efter frukost och mellis vilket blev två gånger om dagen. Han var inte särskilt intresserad av bröstet och knappt en månad senare slutade jag amma helt. Han har alltid ätit bra och varit intresserad av mat så för honom var det inga problem.

Det jag menar är att man behöver varken stressa med välling och fast mat eller hålla tillbaka med detsamma. Testa dig fram och se vad just ditt barn trivs med så kommer det bli jättebra! :)
  • Venne

Välling är inte något barn behöver, så varför kämpa för det? Min dotter gick från amning till fast föda, ned successiv övergång. Gick jättebra. Välling finns knappt i resten av världen.

• Venne

Om hon äter så bra redan kanske ni kan ge middag kl 18 och gröten till innan läggdags.

• Donum
    Venne skrev 2015-04-10 12:00:09 följande:

Välling är inte något barn behöver, så varför kämpa för det? Min dotter gick från amning till fast föda, ned successiv övergång. Gick jättebra. Välling finns knappt i resten av världen.

Dessutom så blir det ju att kämpa bort vällingen sen.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
Svar på tråden Tips 8 mån hur introducera välling och nappflaska?