• ellinoras

Hjälp mig sluta tänka på att bli gravid!

Anonym (fd kämpare) skrev 2015-04-10 13:24:35 följande:

När vi jobbade på första barnet blev jag helt besatt. Inte direkt, men efter att ha blivit gravid på 9:e försöket men fått ett tidigt mf så började jag sakta men säkert gå in i barnlösheten som identitet. Jag umgicks inte med vänner som hade barn eller var gravida, sambon tyckte jag var löjlig så jag slutade prata med honom om det, gick in i mig själv mer och mer. Fick ännu ett mf på 9e försöker efter mf och fick då träffa en kurator som föreslog att vi skulle ta beslut om ett uppehåll i barnverkstan (som sambon ville) men med ett färdigt datum för när vi skulle börja igen (som jag ville). Jag hatade den tiden intensivt, men började sakta må bättre. När vi drog igång igen blev jag snabbt gravid med vår son, men skadan var redan skedd och när sonen var 3 konstaterade vi att vi nått vägs ände tillsammans.
    Vad jag försöker säga är att om ni inte blir besatta tillsammans eller låter bliatt bli besatta tillsammans ökar risken att ni sedan inte klarar av att leva med barn tillsammans. Det är ok att bli ledsen och besviken när mensen kommer, men sen måste man tvinga sig själv att skaka av sig det och fortsätta leva.
    Fira mensen med ett glas vin eller en konjak, bryt ihop och ta nya tag, men fastna inte i träsket. Särskilt inte så tidigt
    Lycka till!

Tack snälla för att du delar med dig. Det låter som en riktigt jobbig tid. Jag kommer bära med mig det du berättar. Min nästa mens ska jag fira med att bjuda ut sambon på finmiddag :) Jag tror att jag startade den här tråden just för att jag inte vill fastna i träsket. Samtidigt som jag känner att jag skulle kunna göra det oom jag inte passar mig. Men en sak jag ska göra för att inte fastna kommer bli att fira/trösta sig efter mensen med något roligt som jag och sambon gör tillsammans. Tack igen för att du skrev!
  • ellinoras
    Aniroma skrev 2015-04-10 13:28:19 följande:

Detta blir vårt första försök, har äl om ca en vecka! Jag har längtat i ett par år medan sambon bestämde sig för en månad sedan att vi nu var redo! Jag är så jäkla glad nu, har mått lite sisådär det senaste året just för att vi har varit på så olika ställen i den här diskussionen. Nu känns det helt underbart!! Vi missade äl med typ tre dagar förra månaden så nu kör vi. Sex varannan dag ungefär. Det gör ju inte det enklare att försöka att inte tänka på det just med tanke på hur länge jag har velat det här!!! Jag kollar familjeliv varje chans jag får, så fort jag har ett par minuter över på jobbet, eller i kassakön på max...haha. Har svårt att släppa det. Plus att jag tempar o kollar sekret, så det finns där liksom hela tide. Men försöker precis som ni att träna, hitta på roliga saker, sjunka ner i en bra serie eller liknande. Mindfullness har jag testat och det va jätteskönt! :) skönt vi är många som har samma tankar :)

Jag ville också innan min sambo och fick vänta på honom i ungefär ett år. Är som du väldigt glad att det äntligen händer! Just därför känns det onödigt att man inte bara kan vara glad, utan blir ledsen för mens etc. Det finns några mindfullnessklasser på mitt gym, kamske ska testa det. Kul annars att det är så många som tycker att träning hjälper. Det kan ju vara ett bra sätt att förbereda sig på också :) Hoppas att du mår bra och inte blir alldeles för besatt!
  • ellinoras
    pandoraDiem skrev 2015-04-10 14:27:48 följande:

Tack för tipset! Det låter som en bra strategi, har alltid trott på att ta en sak i taget, sen är det ju svårt att verkligen göra det ibland men man kan ju sträva efter det :)

Precis, vi kan sträva efter att tänka så. Sen får man väl ha några andra dagar med. Men jag känner nu att kag trivs med ettårstanken. Innan mars 2016 för mig alltså :)
  • ellinoras
    esch skrev 2015-04-11 13:26:41 följande:
    Man kan ju inte gå o snöa sig in på att livet är skit, bara för att man inte blir gravid just den gången. Fast de känns så. De finns ju såå många hjälpmedel nu för tiden. Att tänka så hjälper mig jättemycket. För tänk förr. Kunde man inte få barn, ja då var de kört. Så jag är glad att jag har barnverkstad under detta århundradet. haha.

Jag mår bättre idag. Och insåg just att jag he nästa ÄL när vi är utomlands med svärföräldrarna. Attans! Haha.
    Bra poäng! Jag har nog lyckats lugna ner mig lite nu, känns som att det finns alldeles för mycket annat roligt och viktigt att tänka på :) Och som du säger är det ju ändå troligt att man får till det förr eller senare. 

Dålig timing...Ni kanske kan smita iväg och fixa barn lite snabbt :)
  • ellinoras
    Aniroma skrev 2015-04-11 13:43:51 följande:
    Ja den där väntan på sambon höll på att kosta mig min hälsa där ett tag. Att försöka förklara den här längtan för någon som inte alls är på samma våglängd var inte alls lätt. Tyckte liksom att han var egoistisk och respektlös mot mig. Men nu i efterhand undrar jag hur jag kunde tänka så egentligen. Klart man vill ha barn med någon som vill samma sak! Har dåligt samvete för allt jag sagt till honom. Men nu känns det ju helt underbart. Att kunna få planera och prata med honom nu när han vill samma!! :)

Ja men testa mindfullness! Tror det kan hjälpa dig mycket! Håller tummarna att det tar sig fort för oss båda!! Kram
    Men hjälp, precis så var det med mig och min sambo också. Jag kunde inte förstå att han ville göra något så hemskt mot den han älskar mest i världen...Men nu har vi äntligen landat i att vara på samma plats. Tänk att man kan ha så liknande erfarenheter...

Allt känns lite lugnare för mig nu, det hjälpte nog att skriva här. Testade en avslappningsyoga i helgen också som jag tyckte var helt fantastisk. Så nu vill jag prova fler liknande aktiviteter. 

Jag håller också tummarna för oss! För att det tar sig snabbt men också att för att vi kan hålla oss lugna och glada medan vi försöker :) 
  • ellinoras
    Aniroma skrev 2015-04-12 22:41:39 följande:

Inte för att det är skönt att andra mått likadant, men det är skönt att höra att man inte är ensam! Det är skönt att kunna lämna ångestattacker och sömnlösa nätter bakom sig och fokusera på något så mysigt som familjeplanering! :)

Va kul att du fastnade för avslappningsyogan! Jag ska börja mer med mindfulness, speciellt de dagarna jag känner mig allmänt stressad! Känner mig än så länge rätt lugn och harmonisk inombords i allt det här, trots att jag uppdaterar fl jätteofta för att se om man hár något nytt roligt inlägg att läsa. Haha blir lite som ett beroende ;)

Oj, det låter som att du har haft det riktigt jobbigt. Men fint att det känns bättre ändå, det är så himla viktigt att hitta sådant som man mår bra av tänker jag. 

Jag tänker också att det kan vara bra att inte titta för mycket på familjeliv etc, iallafall för min egen del. Jag menar att det är roligt att göra det ibland, men samtidigt kände jag att jag höll på att bli helt besatt ett tag. Och då blir det ju varken avslappnat eller kul. Men det kan så klart vara olika för olika personer :) Du får hålla mig uppdaterad, vore roligt att höra hur det gör för dig :)
  • ellinoras
    ellinoras skrev 2015-04-13 18:26:54 följande:
    Oj, det låter som att du har haft det riktigt jobbigt. Men fint att det känns bättre ändå, det är så himla viktigt att hitta sådant som man mår bra av tänker jag. 

Jag tänker också att det kan vara bra att inte titta för mycket på familjeliv etc, iallafall för min egen del. Jag menar att det är roligt att göra det ibland, men samtidigt kände jag att jag höll på att bli helt besatt ett tag. Och då blir det ju varken avslappnat eller kul. Men det kan så klart vara olika för olika personer :) Du får hålla mig uppdaterad, vore roligt att höra hur det gör för dig :)
    hur det går för dig, ska det ju vara!
  • ellinoras

Hej igen! Hur går det för er som försöker? Vi är nu inne på andra försöket, har precis hafr äl. Det var lättare att inte tänka på det innan, men nu börjar jag ju undra om det kanske har blivit något...

• ellinoras

Dåligt tålamod och kass karaktär, det är jag på pricken :) Men jag försöker vara lite sträng, och ska inte hålla på så mycket. Det är ju hur som helst roligare att hitta på roliga saker! 

Jag har också bestämt mig för att testa tidigast på bim+5. Blev så besviken av alla negativa test förra månaden. Nu har jag bara ett test kvar, och jag tänker inte köpa nya, så jag har bestämt mig för att inte testa innan jag faktiskt tror att just det testet kan bli positivt. Vi får se om jag klarar det....

Dock skönt att kunna skriva av sig lite här! Sambon tycker bara att jag ska tagga ner. Trevlig helg på er!

• ellinoras
    pandoraDiem skrev 2015-05-01 12:08:34 följande:

Ja, visst är det lätt att bli galen. Jag har insett mer och mer efter alla månader av besvikelse att jag måste sluta att skjuta upp reseplaner, träningsplaner, jobbplaner mm, det blir liksom dubbel bestraffning när jag tackat nej till roliga grejer men ändå inte blivit gravid. Så nu har jag precis bokat in semesterresa och håller dessutom på att planera mitt bröllop, så nu har jag roliga saker att se fram emot :) Tänker att om min högsta önskan att bli gravid slår in och krockar med mina planer så kan jag alltid skjuta upp planerna på något sätt, får helt enkelt ta det problemet när det kommer. Ursäkta ett långt och virrigt inlägg :) Hoppas ni hittar på många roliga saker i helgen :)

Ja, helt rätt! Vad roligt med bröllop och semester:) Det är sant det du skriver om dubbel bestraffning, att man inte får ut något alls av om hela livet ska pausa i väntan på eventuell graviditet. Tycker att det låter bra att planera på och sedan ändra om det skulle behövas. Jag har förresten precis fått mens, och blev inte alls så besviken denna gång. Tyckte mest att det var lite skönt att ha väntan avklarad :)
Svar på tråden Hjälp mig sluta tänka på att bli gravid!