Inlägg från: Jennie1987 |Visa alla inlägg
  • Jennie1987

Mens och PCOS

Hej på er!

Jag väntar på en tid till KK, där dom antagligen kommer vilja föreslå att jag ska äta P-piller, för att få en mer regelbunden mens, och det ska väl vara den bästa "behandlingen" för PCO?
    Har ni erfarenheter?

Jag har vetat om min PCOS sen 2010 och gått på diverse behandlingar för att försöka bli gravid, utan någon framgång.
    Jag är född med hypotyreos och har fått massa problem med det nu som vuxen, och väntar på annan medicin. Jag är inte i form att kunna bli gravid i nuläget och jag misstänker att detta är en stor orsak till att jag inte blivit gravid någon gång under alla mina behandlingar, då jag haft många bra ägglossningar.

Men nu har jag som sagt annat att oroa mig för.
    Jag har inte haft någon mens sen den 11 september 2014. Jag är såklart orolig, det kan ju inte vara normalt detta.

Kan ni snälla dela med er av hur/vad ni gör?
    Jag försöker samtidigt gå ner i vikt, men det är jättesvårt då jag inte har någon som helst fungerande ämnesomsättning nu och PCOS, detta tillsammans gör det nästintill omöjligt just nu.

Hoppas någon klok här vet! Är tacksam för alla tankar och svar!

• Svar på tråden Mens och PCOS
  • Jennie1987

Tack för svar Jasmin!

Det finns alltså inget alternativ för oss?
    Jag känner att det vore så skönt att slippa ta ännu ett hormon, hela jag är liksom en vandrande hormonrubbning.

Ja, usch, man vill ju verkligen minimera risken för cancer! Blir rädd bara jag tänker tanken!

• Jennie1987
    jerneskog skrev 2015-04-08 16:51:45 följande:

Hej.

Jag har pcos som jag fick diagnostiserad för 5 år sen. Har även hypotyreos sen 4 år.

Jag och min dåvarande man fick hjälp med att bli gravid Tack vare reproduktionsmedecin i Göteborg.

Jag hade mens 2 gånger per år innan jag började med p-medel igen. Det som har funkat bäst för mig har varit p-ring då den släpper ut lite hormoner hela tiden.

Jag blir ett monster när jag äter p-piller men vill helst inte ha något alls, men vågar inte riskera nått då jag inte vill bli gravid just nu.

Hoppas detta hjälper på nått sätt

Hej!
    Tack för svar!
    Jaha, jag hade p-ring för flera år sen, men minns knappt hur jag tyckte att det var. Så känner jag också, jag vill ju helst inte ha något alls, men känner ju att jag kanske måste det, just för att få mensen någorlunda regelbunden...

• Jennie1987
    Sthlmsthlm skrev 2015-04-08 18:01:45 följande:

Kan du utveckla lite? Vill du bli gravid nu eller gå ner i vikt?

Vad har du gjort för behandlingar tidigare?

Min syster har pcos och körde flera pergotime-kurer utan framgång. Därefter ivf som funkade på första försöket.

Jag vill inte bli gravid just nu. Och jag försöker gå ner i vikt, men det går liksom inte just nu med min obefintliga ämnesomsättning.
    Jag ska få en ny medicin för min Hypotyreos, som förhoppningsvis kommer hjälpa till med just vikten.

Jag har ätit Pergotime i olika kurer och tagit Puregon och Ovitrelle, även gjort några inseminationer.
    Jag har ibland fått jättebra ägglossningar, men aldrig lyckats bli gravid.

Vad roligt att din syster blev gravid med IVF! Jag hoppas att jag också ska bli det någon gång! Men jag har alldeles för högt BMI för att ens tänka på det..

Det som jag funderar på är ju om P-piller är det bästa i mitt läge, just för att få mensen, som inte kommer annars.
    Funderar även på om det kan förstöra mina hormoner ännu mer när jag redan är en vandrande hormonrubbning.

Mina funderingar är nog lite luddiga, men så skönt att bolla med nån :)

• Jennie1987
    familjekatt skrev 2015-04-08 22:15:11 följande:

Jag har pcos och började äta p-piller för att få regelbunden mens. Det var den bästa metoden enligt min läkare. Kunde gå 8 månader mellan mina blödningar innan. När jag slutade äta p-pillerna rusade mina hormoner i taket och jag blev gravid direkt. (bra metod om man ni vill bli gravid)

Jaha! Men vad skönt att höra en glädjande historia om detta. Jag är så himla tveksam till hur jag ska göra.

Jag vill ha mensen regelbundet. Men jag vill inte röra till det alltför mycket med hormoner då alla redan är kaos i min kropp.

Men tack för ditt svar! Låter så bra att det faktiskt funkar bra för oss med pcos att ta p-piller.
  • Jennie1987

Ååh vad svårt att veta vad som är rätt! :/
    Jag vet inte vilken väg jag ska välja känner jag.
    Ni har såklart olika erfarenheter, och det är så bra att få ta del av dom! Tack!

Jag vill ha mensen regelbundet, minska cancerrisk och inte förstöra mina hormonrubbningar som jag redan har genom att tillföra mer hormoner än jag absolut måste.

Så jag både vill och inte vill, som ni kanske förstår.
    Hopplöst fall känner jag :/

Men tack för att ni finns!!

Svar på tråden Mens och PCOS