, sk
Jennie1987 skrev 2015-04-09 06:06:34 följande:
Jaha! Men vad skönt att höra en glädjande historia om detta. Jag är så himla tveksam till hur jag ska göra.
Jag vill ha mensen regelbundet. Men jag vill inte röra till det alltför mycket med hormoner då alla redan är kaos i min kropp.
Men tack för ditt svar! Låter så bra att det faktiskt funkar bra för oss med pcos att ta p-piller.
Jenni1987: Jag tycker absolut inte att du ska börja med p-piller. Nu är jag ingen expert, men jag talar av egen erfarenhet eftersom jag har PCO och hormonrubbningar som innebär oregelbunden mens och svårt att bli gravid, och efter mitt p-pillerstopp för ett par år sedan (hade ätit p-piller i 11 år) märkte jag hur dåligt p-piller är för dig. Bra för vissa, men inte bra om man har hormonrubbning. Varför inte? Jo, enligt mig så döljer p-piller bara dina symptom tillfälligt, de kommer inte till grund med de egentliga problemen och själva orsakerna till varför din kropp mår som den mår. Detta kan enligt mig vara onödigt och skadligt, eftersom du riskerar att få problem senare när du väl vill ha barn och kroppen då är ännu mer obalanserad.
Läs gärna boken "Kaos i kvinnohjärnan" av Mia Lundin. Boken förespråkar för att återställa den hormonella balansen genom en kombination av bioidentiska hormoner, istället för att tillföra en massa syntetiska hormoner (tex. p-piller) som förstör och lurar kroppens egna hormonbalans.
Så, mitt råd, och det är alltså bara ett råd från en vanlig person, är att undvika p-piller, börja smörja med bioidentiskt progesteron (kräm) istället för syntetiska hormoner, ät ekologisk mat, LCHF (funkar för mig), linfröolja, mkt fisk och minska på sockerkonsumtionen. Allt detta har hjälpt mig i min PCO. För ett år sedan hade jag mycket mer problem än nu. Mitt senaste ultraljud sa läkaren att det såg så bra ut att jag nog inte hade PCO längre.
Jag kommer aldrig mer laborera med p-piller, min kropp mår så mkt bättre utan.
Att del blir gravida direkt efter p-piller fastän de varit mindre fertila innan (tex PCO) är sant, det beror på att p-piller gör cykeln mer regelbunden och då kan kroppen luras efter stoppet att fortsätta så... men det gäller långt ifrån alla. Jag har många vänner som bekräftar min teori om att syntetiska hormoner snarare förstört cykeln och skapat än mer hormonell obalans.
En sista liknelse: Om oljelampan på bilen börjar lysa, häller du i vatten då istället för olja och kör vidare, eller går du till botten med problemet och undersöker vilken typ av olja som passar just din bil? Behandla din kropp med samma respekt, häll inte i något syntetiskt, utan håll dig till bioidentiska hormoner.
Jag rekommenderar hormonfria p-medel, kondom eller tempmetoden.