• dMaAiR

Kronan city

Hej!

Undrar om det finns någon som har erfarenhet av barnvagnen Kronan city? För och nackdelar? :) Har fastnat för den men eftersom det är första barnet har vi ingen erfarenhet sedan tidigare av barnvagnar..

Tacksam för hjälp :)

• Svar på tråden Kronan city
  • Babysnow

Det blev fel på sista adressen. Men den ska heta nått liknande. Googla:)

• Sajood

Vi har en Kronan City, inköpt till dottern som föddes i oktober 2013 och den används fortfarande.

Jag har mycket positiva erfarenheter av vagnen. Tycker att det är en bra balans mellan att det är en robust vagn som ändå är smidig att hantera. Vi har använt den på asfalt och skogsstigar och i butiker och på buss och kört den en del i bil. Gillade verkligen att mjukliften var så liten och smidig.

Några nackdelar som jag rekommenderar dig att fundera kring.
    - Det är en ganska liten vagn. Vi har en liten dotter och hon har vid 1,5 års ålder inga problem att få plats. Kan dock tänka mig att större barn än henne kan ha det...
    - Fästanordningen för sittdel och babyskyddsadapter sitter ganska hårt. Jag har behövt använda två händer för att öppna dem.
    - Den måste fälls ihop i två steg så att sittdelen måste plockas bort helt. Jag har inte tyckt att det är en nackdel, men det kan vara bra att tänka på.
    - Suffletten är inte marknadens bästa. Den går inte ner så jättelångt så att den ger komplett solskydd. Det finns dock bra solskydd (dock inte från Kronan) att komplettera med om man vill.

Hojta till om det är något specifikt som du undrar!

• dMaAiR
    Sajood skrev 2015-04-07 12:04:28 följande:

Vi har en Kronan City, inköpt till dottern som föddes i oktober 2013 och den används fortfarande.

Jag har mycket positiva erfarenheter av vagnen. Tycker att det är en bra balans mellan att det är en robust vagn som ändå är smidig att hantera. Vi har använt den på asfalt och skogsstigar och i butiker och på buss och kört den en del i bil. Gillade verkligen att mjukliften var så liten och smidig.

Några nackdelar som jag rekommenderar dig att fundera kring.
    - Det är en ganska liten vagn. Vi har en liten dotter och hon har vid 1,5 års ålder inga problem att få plats. Kan dock tänka mig att större barn än henne kan ha det...
    - Fästanordningen för sittdel och babyskyddsadapter sitter ganska hårt. Jag har behövt använda två händer för att öppna dem.
    - Den måste fälls ihop i två steg så att sittdelen måste plockas bort helt. Jag har inte tyckt att det är en nackdel, men det kan vara bra att tänka på.
    - Suffletten är inte marknadens bästa. Den går inte ner så jättelångt så att den ger komplett solskydd. Det finns dock bra solskydd (dock inte från Kronan) att komplettera med om man vill.

Hojta till om det är något specifikt som du undrar!

Tack för ditt svar!

Att man måste fälla den i två steg är jag medveten om, och det är egentligen ingen stor nackdel för oss heller.

Suffletten funderade jag faktiskt på då jag tyckte att den såg ut att vara ganska "kort"

Det jag fastnat mest för är att den verkar smidig och lättkörd. Men det är nog som du säger att den kanske blir ganska liten när barnen kommer upp i ålder.. Har kollat på många andra märken och modeller också men tycker då de känns så stora och klumpiga. Men det blir de ju kanske om man jämför med kronan..

Hur tycker du den fungerar att köra på grusvägar osv?
  • dMaAiR

Är det någon som jag tips på en jämförbar vagn av annat märke som är lite större sittdel på men som ändå inte känns stor och klumpig?

• Sajood
    dMaAiR skrev 2015-04-07 13:58:56 följande:
    Tack för ditt svar!

Att man måste fälla den i två steg är jag medveten om, och det är egentligen ingen stor nackdel för oss heller.

Suffletten funderade jag faktiskt på då jag tyckte att den såg ut att vara ganska "kort"

Det jag fastnat mest för är att den verkar smidig och lättkörd. Men det är nog som du säger att den kanske blir ganska liten när barnen kommer upp i ålder.. Har kollat på många andra märken och modeller också men tycker då de känns så stora och klumpiga. Men det blir de ju kanske om man jämför med kronan..

Hur tycker du den fungerar att köra på grusvägar osv?
    Den är väldigt smidig och lättkörd. Har inte upplevt att den är svår att köra på grusväg. Som alla vagnar med svängbara hjul så tenderar den att dra lite om underlaget lutar något, men hjulen går ju också att låsa om det rör sig om en längre sträcka. Dock inget jag har använt mig av så mycket. Det som är bra med hjulen är att det är lufthjul vilket gör den skön att köra, samt att de är relativt stora jämfört med andra vagnar som har svängbara hjul.
  • Sajood

Om du inte har tittat Emmaljunga Viking så kanske den är något att undersöka?? Vet inte jättemycket om den, men jag har för mig att den också är ganska smidig men ändå rejäl! Emmaljunga har ju alltid fantastiska suffletter. Tror att de också är lite mer rymliga.

• Babysnow

Baby jogger Versa har bra sittdel. Ryker stora barn och bra sufflet. Blir liten ihopfälld.

dMaAiR skrev 2015-04-07 14:00:02 följande:

Är det någon som jag tips på en jämförbar vagn av annat märke som är lite större sittdel på men som ändå inte känns stor och klumpig?

• dMaAiR
    Sajood skrev 2015-04-07 14:09:03 följande:

Om du inte har tittat Emmaljunga Viking så kanske den är något att undersöka?? Vet inte jättemycket om den, men jag har för mig att den också är ganska smidig men ändå rejäl! Emmaljunga har ju alltid fantastiska suffletter. Tror att de också är lite mer rymliga.

Jo det är faktiskt de två vi kikat på.. Men fastnade mer för Kronan än Emmaljunga. Vi gillade inte riktigt hjulen/däcken på Vikingen. Men sittdelen känns ju lite mer rymlig i den. Åh det är verkligen en djungel det här.

Egentligen är de enda nackdelarna att suffletten inte går bra ner helt och sen att sittdelen kanske är lite liten? Svårt att veta nu hur stora barn man kommer få ;)
Svar på tråden Kronan city