BIM maj 2015
JAAA!!! Har känt i ungefär en vecka att nånting är på gång, gjorde testet imorse, och jodå! :) Nu är det dags!
Jag är så nervös och glad och exalterad, har läst massor om vad man får äta och inte får äta, men jag undrar om nån vet vad som är bra att äta, jag tänker typ kosttillskott, järn och folsyra, om någon har något bra tips så tar jag tacksamt emot alla tips jag kan få, är ju mitt första barn :P Väckte min sambo med frukost och berättade det, sen grät vi lite grann haha :)
Jag är rätt så påläst om olika vitaminer och vad ev brister kan ha för effekter (jobbar inom sjukvården och är extra intresserad av vitaminer/mineraler). Jag tar redan tillskott som om jag vore gravid då jag vill ta dom från första början. Dessa tar jag: www.greatlife.se/halsoprodukter/baby-and-me-trimester/ Dom kostar ungefär 200 kr i månaden men det tycker jag dom är värda. Dom innehåller inga syntetiska vitaminer vilket är jättebra. Dom är baserade på ekologiska råvaror (så inga bekämpningsmedel och andra gifter). Dock behöver du komplettera med framförallt extra D-vitamin. En gravid kvinna ska ta ca 4000 IE per dag (det motsvarar 100 mikrogram). Det är inte enligt LMV:s rekommendationer men dom ligger tyvärr långt efter vad det det gäller detta. Det här är enligt andra forskare och läkare samt mer modern forskning. LMV:s D-vitamin-rekommendationer baserar sig på en liten dåligt gjort studie från typ 60-talet tyvärr. Så i dom multivitaminerna som jag rekommenderar är det 1000 IE per dagsdos. Så du behöver ytterligare 3000 IE. Kan skriva en novell om detta. Hehe... Du kan skicka PM om du vill om du undrar mer.